۱۲ تیر ۱۳۹۵، ۲۳:۱۴
کد خبر: 82134692
T T
۰ نفر

به یاد شهدای پرواز 655

۱۲ تیر ۱۳۹۵، ۲۳:۱۴
کد خبر: 82134692
به یاد شهدای پرواز 655

شهركرد- ایرنا-بدون شك فاجعه 12تیرماه در حمله موشكی ناوبر آمریكایی به هواپیمایی مسافربری ایران ننگ ترین اقدام تروریستی آمریكا پس از حادثه هیروشیما و ناكازاكی باید دانست.

در دوازدهم تیرماه 1367 شمسی برابر با سوم ژوئیه 1988 میلادی، هواپیمای مسافری ایرباس ایران كه از بندرعباس عازم حوزه خلیج فارس بود، كه بر فراز آب های خلیج فارس و در نزدیكی جزیره 'هنگام' مورد هجوم یگان های دریایی متجاوز آمریكایی مستقر در آب های خلیج فارس قرار گرفت و سقوط كرد.
این هواپیما كه با موشك ناو جنگی وینسنس مورد حمله عمدی نیروهای آمریكایی قرار گرفت حامل 298 مسافر و خدمه بود كه تمامی آنها بر اثر این شلیك ناو آمریكایی به شهادت رسیدند.
در میان سرنشینان هواپیما، 66 كودك زیر 13 سال، 53 زن و 46 تن تبعه كشورهای خارجی نیز بودند كه كشته شدند.
از استان چهارمحال و بختیاری نیز احمد عالی پور از سورشجان ،شمسعلی عزیزی از سورشجان،سیدجواد موسوی از خوی ، خسروی از فارسان ،نوروزی از چلیچه و شیروانی از فیل آباد مسافر ایرباس ایرانی بودند كه همگی شهید شدند.
از این روز خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز شهركرد به مناسبت این روز با یكی از خانواده های شهدای هواپیمایی ایرباس گفت وگو كرده است.
فرزند شهید احمد عالی پور از شهدای چهارمحال و بختیاری در فاجعه 12 تیرماه از بی توجهی مسوولان نسبت به شهدای 12 تیرماه و خانواده های ایشان گلایه می كند.
حسن عالی پور شامگاه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پس از گذشت 28 سال از فاجعه انهدام هواپیمای مسافربری پرواز 655 جمهوری اسلامی هنوز مسوولان برنامه بزرگداشتی برای این شهدا برگزار نكرده اند.
وی تصریح كرد: تنها خواسته و مطالبه ما از مسوولان این است كه یكی از خیابان ها یا میادین شهر به نام شهدای 12 تیر نامگذاری شود تا یاد و خاطره این لاله های سرخ در اذهان مردم به فراموشی سپرده نشود.
عالی پور افزود: تاكنون هیچ یك از مسوولان ارشد استان از خانواده این شهدا دلجویی نكرده اند كه این امر نشانه بی توجهی مسوولان است.
فرزند شهید احمد عالی پور در ادامه به نحوه شهادت پدر خود اشاره كرد و گفت: پدرم از مدتها قبل نسبت به شهادت خود آگاه بود و در كتاب خاطرات خود به تاریخ روز شهادتش اشاره كرده بود.
حسن عالی پور ادامه داد: پدرم به امام خمینی(ره) علاقه خاصی داشت و اصرار داشت تا در جبهه های حق علیه باطل حاضر شود اما به دلیل شرایط خانوادگی و تامین هزینه های زندگی خانواده مادری و خانواده خود راهی كشور كویت می شد تا كسب روزی حلال كند.
وی با اشاره به دریافت مبلغی غرامت از صاحب كار شهید عالی پور در كشور كویت، اظهار كرد: تمام مبلغ غرامت برای احداث آزمایشگاهی در شهر سورشجان با عنوان آزمایشگاه شهید عالی پور در سال 1376 اهدا شد.
عالی پور خواستار مجازات عاملان فاجعه 12 تیرماه شد و گفت: بی شك شكایت به دادگاه های بین المللی بی فایده است و راه به جایی نمی برد اما همه خانواده ها خواهان اشد مجازات عاملان این فاجعه هستند.
به گزارش ایرنا، در این پرواز ناتمام 298 مسافر و خدمه اعم از مرد و زن و كودك و نوجوان و كهنسال با وقوع این جنایت فجیع جان باختند . در میان سرنشینان هواپیما، 66 كودك زیر 13سال، 53 زن و 46 تن تبعه كشورهای خارجی بودند كه چهارمحال و بختیاری پنج شهید از شهدای گلگلون كفن پرواز 655 را تقدیم انقلاب اسلامی كرده است.
شهید احمد عالی پور در سن 30 سالگی زمانی كه برای كسب روزی حلال راهی كشور كویت شده بود كه در پرواز بندرعباس به دبی به شهادت رسید كه پیكیر این شهید پس از انتقال به استان در شهر سورشجان به خاك سپرده شد.
گزارش از :خاطره حسین زاده
7363/2097