۱۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۷:۵۸
کد خبر: 82135898
T T
۰ نفر
درخواست تشكل فولادي از وزير صنعت براي تامين مواد اوليه

تهران- ايرنا- سنديكاي توليدكنندگان لوله و پروفيل فولادي در نامه اي خطاب به وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد: در صورت تامين مواد اوليه مورد نياز اعضاي اين سنديكا متناسب با نرخ هاي جهاني، ميزان 30 درصد توليد كنوني به بيش از 50 درصد افزايش مي يابد.

به گزارش ايرنا، در اين نامه كه دوازدهم تيرماه تنظيم شده، آمده است تاكنون كارخانه هاي نورد و لوله اهواز و مجتمع فولاد گيلان هيچ ورقي را براي فروش در بورس كالا عرضه نكرده اند.
سنديكاي توليدكنندگان لوله و پروفيل فولادي در نامه خود آورده است: چنانچه بخواهيم شاهد رفع ركود و رونق صادرات با ارزش افزوده در بخش لوله و پروفيل فولادي باشيم، بايد از بخش خصوصي كارخانه هاي پايين دستي حمايت كنيم و بدانيم پشتيباني از كارخانه بالادستي خصولتي، تعطيلي واحدهاي پايين دست را به دنبال دارد.
بر پايه نامه اين تشكل، ورق هاي مورد نياز اين صنعت به منظور توليد با ارزش افزوده صادراتي كمتر از دو ميليمتر ضخامت دارد اما از سوي واحدهاي ذيربط به توليد نرسيده و ورق 1.8 و 1.5 ميليمتري به اعضاي اين سنديكا تحويل نشده است.
اين در حالي است كه برابر اين نامه، ميزان ثبت سفارش كالاهاي مورد نياز اين صنعت با گشايش اعتبار (ال.سي) مشتريان صنعت لوله و پروفيل در سه ماهه نخست امسال بيش از 399 هزار تن از مجتمع فولاد بوده كه در مقايسه با سه ماهه نخست 1394 رشد 352 درصدي داشته است.
همچنين مقدار ورق هاي مورد نياز اين صنف كه از سوي مجتمع فولاد مباركه در اين مدت تامين شده است، نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 9 درصدي را نشان مي دهد.
ميزان تقاضا و ثبت سفارش خريد ورق از اين مجتمع، بيش از يك هزار و 222 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد كرده است.
سنديكاي توليدكنندگان لوله و پروفيل فولادي در ادامه نامه خود آورده است: صنعت لوله و پروفيل با اولويت خريد از توليدكنندگان داخلي به علت برخورداري از ظرفيت توليد و مصرف بالاي داخلي و توان صادرات، آماده خريد با گشايش اعتبار داخلي از مجتمع فولاد مباركه است.
بر پايه اين نامه،‌ سنديكاي توليدكنندگان لوله و پروفيل فولادي با 120 شركت عضو، در نامه هاي جداگانه به رييسان كميسيون هاي اقتصادي و صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي خواستار شده بودند فولادسازان داخلي دستكم دو ميليون تن ورق فولادي دو ميليمتري، 500 هزار تن ورق زير دو ميليمتري و به اندازه نياز ورق هاي بالاي دو ميليمتري را به قيمت رقابتي جهاني تامين كنند و به تحويل فوري متعهد باشند.
به گزارش ايرنا، پيش از اين «امير كاوه» دبير سنديكاي توليدكنندگان لوله و پروفيل فولادي اعلام كرد: وزير صنعت، معدن و تجارت در نامه اي به فعالان بخش ورق فولادي دستور داد دستكم دو ميليون تن ورق زير سه ميلمتر مورد نياز اعضاي اين سنديكا را براي امسال تامين كنند.
به گفته كاوه، دوازدهم خردادماه نيز وزير صنعت، معدن و تجارت موضوع درخواست اعضاي اين تشكل براي تامين ورق مورد نياز را در نشستي بررسي كرد و شانزدهم خردادماه در نامه اي به توليدكنندگان ورق فولادي دستور داد در اين زمينه اقدام كنند.
وي افزود: بر اساس نامه وزير صنعت، اين سهميه فقط براي اعضاي اين سنديكا تعيين شده و تكليف صنايع ديگر بروشني قيد نشده است.
اقتصام**1559**1961
۰ نفر