۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۵
کد خبر: 82136686
T T
۰ نفر
جشنواره غذا و دمنوش هاي سنتي درخراسان شمالي برگزار مي شود

بجنورد- ايرنا - معاون گردشگري و سرمايه گذاري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي گفت: جشنواره غذا و دمنوش هاي سنتي با هدف شناسائي ظرفيت هاي متنوع و ارزشمند غذاهاي بومي و محلي اقوام اين استان در شهريور ماه برگزار مي شود.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومي اين اداره كل، قدير افروند اظهار كرد: سعي داريم تا با برگزاري اين جشنواره مقدمات برگزاري جشنواره بزرگ غذا كه با شركت استان هاي خراسان شمالي، جنوبي، سمنان و خراسان رضوي در اواخر شهريور ماه به ميزباني مشهد برگزار مي شود، فراهم كنيم.
وي افزود: در اين جشنواره انواع غذاها و پيش غذا و دسرهاي بومي و محلي شناسائي و عرضه خواهد شد همچنين جشنواره كندك را هم جداگانه براي مسابقه دم نوش هاي سنتي و بومي خراسان شمالي برگزار خواهيم كرد.
وي هدف از اين جشنواره را شناسائي ظرفيت هاي متنوع و ارزشمند غذاهاي بومي و محلي اقوام و مناطق استان اعلام كرد و گفت: تنوع غذايي حدود 150 تا 200 ميليارد دلار در سال در صنعت گردشگري ايجاد درآمد مي كند و حيف است با اين سفره و خوان رنگين اقوام و فرهنگ هاي محلي و زمينه ها و ظرفيت هاي گسترده خلاقيت و نو آوري در اين عرصه از مزاياي اقتصادي آن در گردشگري بي بهره باشيم.
معاون گردشگري و سرمايه گذاري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي گفت: در خراسان شمالي كردها، تات ها ، ترك ها، تركمن ها و حتي بلوچ ها انواع و اقسام غذا ها و نان ها و دمنوش هاي خاص خودشان را دارند و شايسته نيست كه در صدها واحد پذيرائي بين راهي و شهري ما صرفا از غذاهاي روتين و تكراري سطح كشور استفاده شود.
استان خراسان شمالي در حدفاصل دو قطب سياحتي شمال و زيارتي مشهدمقدس واقع شده كه سالانه در ايام تعطيلات نوروز مسافران و زائران زيادي از اين خطه تردد مي كنند در اين استان هشت هزار و 700 جاذبه گردشگري شناسايي شده در حوزه هاي مختلف وجود دارد.
6003/ 6042