۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۱۶
کد خبر: 82136849
T T
۰ نفر
«كاظم  اخوان» عكاس معلوم الاثر ایرنا

تهران - ایرنا - 34 سال پیش، در چنین روزی «كاظم اخوان»، عكاس و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به همراه سه دیپلمات ایرانی، هنگامی كه جنوب لبنان توسط رژیم صهیونیستی اشغال شده بود، توسط عوامل این رژیم ربوده شدند و تاكنون خبر دقیقی از سرنوشت آنان در دست نیست، آنانی كه همیشه و در همه حال معلوم الاثر هستند.

به گزارش خبرنگار دفاعی ایرنا، در چهاردهم تیر سال 1361 یعنی 34 سال پیش، فالانژهای مرتبط با نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی، در یك اقدام تروریستی چهار دیپلمات ایرانی را در راه بیروت به طرابلس برخلاف قانون بین المللی و مصونیت دیپلماتیك ربودند و قواعد جهانی را به سخره گرفتند.
این چهار دیپلمات ایرانی كاظم اخوان خبرنگار و عكاس ایرنا، سیدمحسن موسوی كاردار سفارت، حاج احمد متوسلیان وابسته نظامی و تقی رستگار مقـدم كارمند سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان بودند.
در روزهای نخست ربایش این چهار دیپلمات ایرانی اخباری مبنی بر شهادت آنان منتشر شد اما مدرك ها و اطلاعات به دست آمده نشان از آن داشت كه این افراد در اسارت رژیم صهیونیستی هستند.
برپایه شواهد گوناگون، شبه نظامیان فالانژ مسوول این آدم ربایی عنوان شدند.
در آن زمان آنان با رژیم صهیونیستی همكاری و ارتباطی نزدیك داشتند و گفته شده كه «سمیر جعجع» فرمانده نیروهای لبنانی (فالانژ های پیشین) چندین بار اعلام كرده كه این افراد را نیروهایش ربوده و تحویل رژیم صهیونیستی داده اند كه تاكنون خبر دقیق و موثقی از سرنوشت آنان در دست نیست.
طی سالیان گذشته پیگیری های زیادی برای آزادی این چهار دیپلمات از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران و سازمان های بین المللی از جمله كمیته بین المللی صلیب سرخ، جمعیت هلال احمر، فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران (IFJ) صورت گرفته است اما به رغم این پیگیری ها، هنوز از سرنوشت این چهار دیپلمات ایرانی كه در لبنان به اسارت نیروهای فالانژ درآمده و به صهیونیست ها تحویل شدند، اطلاع موثقی در دست نیست.
امروز - دوشنبه - 14 تیر 1395 نیز وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای بمناسبت سی و چهارمین سالروز ربوده شدن چهار دیپلمات كشورمان در لبنان از دبیركل سازمان ملل، صلیب سرخ جهانی و دیگر نهادهای حقوق بشری خواست تا به وظیفه قانونی خود در این راستا عمل و با اعمال فشار به رژیم صهیونیستی زمینه آزادی این عزیزان را فراهم سازند.

** نگاهی گذرا به زندگی عكاس معلوم الاثر ایرنا
كاظم اخوان علاف خبرنگار و عكاس ایرنا در 1338 هجری خورشیدی در مقدس مشهد متولد شد. او در خانواده ای مذهبی رشد و پرورش یافت و تحصیلات خویش را با دریافت دو مدرك دیپلم طبیعی و ریاضی پایان داد.
وی با شروع مبارزه مردم در برابر رژیم پهلوی، با آنان همراه و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به خدمت برای این مرز و بوم مشغول شد.
اخوان هنگامی كه حزب بعث عراق به ایران حمله كرد، او راهی اهواز شد و با حضور در ستاد جنگ های نامنظم به دفاع از میهن پرداخت.
او در عملیات گوناگون در كنار مبارزه با تجاوزگران به تصویربرداری و عكاسی از رویدادهای جبهه نبرد مشغول بود تا آیندگان رخدادهای گوناگون جنگ هشت ساله ایران و عراق را شاهد باشند.
كاظم اخوان كه در دوران انقلاب همگام با مردم در پیروزی انقلاب اسلامی نقش خود را ایفا كرده بود با شروع جنگ تحمیلی به مناطق جنگی رفت و با هنر خود به دفاع از حریم انقلاب پرداخت.
در جبهه های جنوب كشور همرزم مبارز فداكار شهید دكتر مصطفی چمران شد و از همان زمان بود كه همكاری خود را با خبرگزاری ایرنا آغاز كرد.
دوستانش در فراقش كاظم بارها گفته اند كه او انسانی با صفا و مهربان بود، از همه چیز عكس می گرفت، اما حیف كه نمی دانیم چه تعداد از عكس هایش حفظ شده، ولی كارش محشر بود.
یكی از دوستانش در خاطرات كاظم از حضورش در خرمشهر گفت: در فتح خرمشهر یك تیربارچی عراقی را اسیر كرد، او از بس شلیك كرده بود، انگشتش زخم شده بود.
وی به یاد همرزم جاوید الاثرش افزود: من مطمئنم كه او هنگام اسارت برخاست و گفت، یا علی ، چرا كه این ذكر همیشه بر لبانش جاری بود.
كاظم شیفته شخصیت شهید دكتر مصطفی چمران بود و لحظه ای برای اعزام به خط اول و گرفتن عكس از صحنه های جنگ دریغ نمی كرد.
در آخرین خاطرات به جای مانده از او گفته شده است كه، وی برای عكاسی از درگیری های لبنان وقتی می خواست از هتلی در سوریه خارج شود، با چهره ای آرام به سمت دوستانش رفت و یك یك آنها را در آغوش گرفت و خداحافظی كرد.
پس از گذشت 34 سال از ربودن شدن كاظم اخوان از سوی مزدوران رژیم صهیونیستی همكاران و همرزمان این هنرمند عكاس و خبرنگار بسیجی در خبرگزاری جمهوری اسلامی، همواره یاد و خاطره وی را زنده نگهداشتند و امیدوارند روزی، كاظم را كنار خود ببینند.
اجتمام(2)**7029 / 1200
۰ نفر