۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۴:۳۸
کد خبر: 82137034
T T
۰ نفر
سند چشم انداز فارس بر پايه ظرفيت هاي استان تدوين شده است

شيراز- ايرنا- معاون توسعه مديريت سازمان مديريت و برنامه ريزي فارس گفت: سند چشم استان بر پايه ظرفيت ها، پتانسيل ها و همچنين نقاط ضعف ها تدوين شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، احمد علي افكاري، دوشنبه در نشست خبري با خبرنگاران در شيراز افزود: استان فارس در حوزه هاي مختلف كشاورزي، گردشگري و صنعت داراي ظرفيت هاي خوبي است كه سند چشم انداز، جايگاه خوبي در اين بخش ها براي استان متصور شده است.
وي، ضمن تاكيد بر لزوم فاصله گرفتن از برنامه هاي مقطعي و پرداختن به برنامه هاي بلند مدت تر ادامه داد: در استان فارس نيز تمام برنامه ها با رويكرد بلندت مدت تدوين خواهد شد.
افكاري، درمورد سند چشم انداز استان فارس هم گفت: فارس در افق چشم انداز (1404) بايد استاني دست يافته به توسعه متوازن منطقه اي پايدار و دانايي محور با جايگاه برتر اقتصادي در كشور، متناسب با مزيت ها و قابليت هاي رقابتي و داراي تعامل فعال با نهادهاي داخلي و بين المللي باشد.
وي ادامه داد: برخورداري از امنيت و فرصت هاي برابر اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي، برخورداري از سرمايه اجتماعي مطلوب، برخورداري از نهاد مستحكم خانواده، برخورداري از نظام اداري پويا، شفاف و قانونمند و داراي ساختار درآمد – هزينه اي پايدار و كارآمد و برخورداري از اقتصاد دانش محور، بهره ور، صادراتگرا و داراي رشد پرشتاب و مستمر از ديگر ويژگي هاي فارس بعد از تحقق افق چشم انداز خواهد بود.
معاون توسعه مديريت سازمان مديريت و برنامه ريزي فارس اظهار كرد: علاوه بر اين، استان بايد در افق چشم انداز از يك نظام آموزش عمومي و عالي سرآمد و توانمند توليد علم و دانش پيشرفته، دست يافته به جايگاه اول منطقه در تامين سلامت همه جانبه و پايدار، داراي جايگاه ويژه در بين سه استان برتر بخش گردشگري و پنج استان برتر داراي صنايع متنوع دانش بنيان و نوين بهره مند باشد.
مدير مركز آموزش، پژوهش و آينده نگري سازمان مديريت برنامه ريزي فارس نيز گفت: سند چشم انداز يك سند بالادستي است كه تمام اسناد زير دستي كه تهيه مي شود بر اساس اين سند است.
سيدرضا موسوي محسني افزود: اين سند مهمترين سندي است كه در فارس تدوين شده و تمام برنامه هاي استان، سند راهبردي توسعه استان، سند آمايش، برش استاني برنامه ها و اسناد بخشي و همچنين بودجه هاي سالانه بايد بر مبناي اين سند تهيه و تدوين شود.
وي ادامه داد: براي تدوين اين سند راهبردي، جلسات مختلفي با بخش خصوصي، دستگاه هاي دولتي و دانشگاهيان برگزار شد كه مواردي از جمله اقتصاد مقاومتي، اقتصاد دانش بنيان و اقتصاد بر اساس علم به عنوان سه مبحث مهم مد نظر قرار گرفته است.
موسوي، شعار سند چشم انداز استان فارس را مبتني بر فارس مهد تاريخ، تمدن، فرهنگ و ادب پارسي، پيشرو در علم، فناوري و اقتصاد دانش بنيان برشمرد و افزود: در مجموع،استان فارس در پايان چشم انداز، در برگيرنده سومين حرم اهل بيت (ع) و پايتخت فرهنگي كشور، استاني است الهام بخش بر پايه فرهنگ ممتاز ايراني – اسلامي با جايگاه برتر اقتصادي در كشور و مبتني بر توسعه پايدار، پيشرو در توليد علم و فناوري هاي نوين، داراي تعامل سازنده و تاثيرگذار در توسعه ملي و تصميم گيري هاي كلان كشور خواهد بود.
6122 /1876