۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۷:۵۶
کد خبر: 82137407
T T
۰ نفر
40 درصد خانواده زندانیان خراسان شمالی زیر پوشش كمیته امداد هستند

بجنورد- ایرنا- مدیر كل زندان ها و اقدامات تامینی خراسان شمالی گفت: 40 درصد از خانواده های مددجویان زندانی این استان زیر پوشش كمیته امداد امام خمینی (ره) هستند.

محمدعلی بلوكی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: هم اكنون دو هزار و 21 زندانی در زندان های این استان تحمل حبس می كنند كه از این تعداد 968 خانواده زیر پوشش برنامه های حمایتی كمیته امداد قرار گرفته اند.
وی افزود: با توجه به سیاست توانمندسازی، كمك به معیشت خانواده های نیازمند و فعال كردن آنان این خانواده ها زیر پوشش نهاد حمایتی قرار گرفته اند تا با از دست دادن سرپرست خانوار دچار مشكلات مختلفی نشوند.
وی افزود: یك هزار نفر از مددجویان زندانی نیز در هر سال سه نوبت سبد غذایی دریافت می كنند كه به خانواده های آنان تعلق می گیرد.
وی اظهار كرد: در سال جاری یك هزار و 150 نفر از خانواده های زندانیان زیر پوشش آموزش های فنی و حرفه ای قرار گرفتند.
وی از تمامی دستگاه های اجرائی استان خواست تا هرگونه خدمات كه به شهروندان ارائه می دهند نیز به داخل زندان برای زندانیان و خانواده های مددجویان در نظر بگیرند.
مدیركل زندان ها و اقدامات تامینی خراسان شمالی گفت: 70 درصد زندانیان این استان كمتر از 35 سال سن دارند.
بلوكی اظهار كرد: با توجه به جمعیت 18 تا 45 سال كه جمعیت فعال كشور محسوب می شود متاسفانه بیشترین تعداد زندانیان این استان جوان هستند كه باید چاره ای اساسی در این راستا اندیشیده شود.
وی ایجاد اشتغال، جلوگیری از آسیب های اجتماعی، مبارزه با مواد مخدر و كاهش اعتیاد در جامعه را از جمله اقداماتی دانست كه باید مد نظر مسئولان در جامعه در راستای كاهش ورودی به زندان ها انجام باشد.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: 78 درصد از مددجویان متاهل و 21 درصد مجرد هستند و 80 درصد آنان كم سواد هستند.
این مسئول در بخش دیگری از سخنانش گفت: 50 تا 52 درصد از مددجویان زندان مربوط به جرایم مواد مخدر، 20 درصد سرقت هستند و سومین رتبه نیز شامل نزاع و درگیری و مابقی نیز سایر جرایم هستند.
وی اظهار كرد: با احتساب زندانیان سرقت كه بیشتر آنان معتاد هستند به نوعی بیش از 70 درصد از مددجویان با مواد مخدر درگیر هستند.
مدیر كل زندان ها و اقدامات تامینی خراسان شمالی گفت: هم اكنون 40 درصد از مددجویان زندان های این استان اشتغال مولد دارند و بیش از یك هزار نفر از آموزش های فنی و حرفه ای بهره مند شده اند.
بلوكی بر آموزش مددجویان برای اشتغال تاكید كرد و افزود: مددجویان پس از گذراندن دوره های آموزش گواهی نامه ای دریافت خواهند كرد كه از طریق اداره فنی و حرفه ای به آنان داده می شود كه هیچ كلمه ای از زندان در آن نوشته نشده است و مددجویان پس از گذراندن حبس می توانند به هر مكانی ارائه دهند.
بلوكی بر ایجاد اشتغال در جامعه و جلوگیری از بیكاری تاكید كرد و افزود: متاسفانه بیشتر مددجویان زندانی به علت فقر، مشكلات اقتصادی و معیشتی گرفتار آسیب ها از جمله مواد مخدر شده اند.
وی افزود: مركز خدمات اجتماعی و مراقبت پس از خروج در سال گذشته، سه میلیارد 200 میلیون ریال به منظور اشتغال به مددجویانی كه آزاد شدند پرداخت كرده است.
وی نرخ بازگشت زندانی به زندان در ای استان را 18 درصد عنوان كرد و گفت: میانگین كشوری در این شاخص 40 درصد است.
وی اظهار كرد: اما نرخ بازگشت در مجموع مددجویانی كه زیر پوشش خدمات روان شناسی، روان درمانی قرار می گیرند و تمامی مراحل آن را پشت سر می گذارند سه تا چهار درصد است.
در خراسان شمالی پنج مركز نگهداری زندانیان وجود دارد كه از مجموع این تعداد سه زندان در بجنورد، اسفراین و شیروان و یك بازداشتگاه و كانون اصلاح تربیت در بجنورد واقع است.
3007/ 6042