۱۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۷
کد خبر: 82138117
T T
۰ نفر
دامپزشكی: امسال هیچ موردی از بیماری مشمشه در كردستان ثبت نشده است

سنندج- ایرنا- مدیركل دامپزشكی استان كردستان گفت: امسال هیچ موردی از بیماری مشمشه در این استان ثبت نشده و ازمایش این بیماری تا زیرپوشش قرار دادن تمام اسب ها ادامه خواهد داشت.

كامران زیباكردار روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مشمشه یكی از بیماری های مشترك بین انسان و حیوان است كه به عنوان بیماری مهلك اسب شناخته می شود و تنها راه تشخیص آن قبل از ایجاد علایم ظاهری، انجام آزمایش مالئیناسیون است.
وی اضافه كرد: امسال نیز همچون سال های گذشته این طرح آغاز شده و تاكنون 200 راس اسب در استان زیرپوشش آزمایش مشمشه قرار گرفته اند.
وی اظهار كرد: سال گذشته در مجموع یك هزار و 50 راس اسب در مناطق مختلف استان مورد آزمایش قرار گرفته بودند كه از بین آنها، آزمایش چهار راس مثبت بود و با هماهنگی صاحبان آنها امحا شدند.
وی از صاحبان اسب های استان خواست نسبت به رعایت ضوابط بهداشتی، قرنطینه ای و دریافت مجوز حمل از این اداره اقدام كنند و قبل از ورود اسب های جدید به گله خود از انجام آزمایش مشمشه اطمینان حاصل كنند.
زیباكردار اضافه كرد: یكی از ویژگی های مهم ارزیابی سلامت عمومی اسب ها پیش از اعزام آنها به مسابقات یا هر نوع جابجایی با مقاصد تجاری، بررسی ایمنی و سلامتی آن ها از نظر ابتلا به این بیماری مهلك است و باتوجه به موارد مذكور، سازمان دامپزشكی تست مالئین را در اسب ها انجام می دهد.
او گفت: با رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه ای و انجام به موقع تست مشمشه، ضمن تضمین سرمایه گذاری در صنعت اسب، به حفظ و ارتقای بهداشت عمومی جامعه نیز یاری برسانند.
وی با تكذیب خبری كه مدتی قبل در یكی از رسانه های مجازی در خصوص انتقال بیماری مشمشه از استان كردستان به یكی از استان های همجوار منتشر شده بود افزود: بیماری مشمشه بسیار واگیردار بوده و هر راس اسب خریداری شده قبل از ورود به گله جدید باید مورد تست قرار گیرد.
در استان كردستان انواع نژادهای اسب از جمله نژاد عربی، تركمنی و اسب نژاد كردی نگهداری می شود.
اسب اصیل ایرانی نژاد كردی اولین اسب در جهان است كه توسط انسان اهلی شده و نژاد آن در مراكز تحقیقاتی به ثبت رسیده است.
از چهار نژاد در سطح كشور كه به عنوان اسب ایرانی شناخته شده اند اصلی ترین و بهترین آن اسب نژاد كردی است.
اسب كردی به دلیل داشتن برخی خصوصیات بارز از جمله قد متوسط 150 - 140 سانتیمتر، بدن كوتاه و در مجموع عضلانی با زیر بند محكم، بسیار باهوش، مطیع، صبور و مقاوم به مسافت های طولانی، دارای سینه فراخ و از جلو به حد قابل قبول عضلانی، پرنفس و پر خون، قوی بودن اعضای دست و پا و كمر بهترین نژاد اسب به خصوص جهت مسابقات چوگان به شمار می آید.
اسب سواری یكی از شاخه های مورد علاقه مردم كردستان بویژه عشایر و دامداران كوچ نشین است.
مشمشه یكی از امراض كشنده و خطرناك در تك سمیان است كه جزو بیماری های مشترك و قابل انتقال به انسان هم محسوب می شود و به دلیل خطر مرگ ومیر زیاد و احتمال ابتلای انسان، از نظر سازمان جهانی بهداشت دام در زمره بیماری های اخطار كردنی یا هشدار دادنی طبقه بندی می شود.
3020/1904
۰ نفر