۱۷ تیر ۱۳۹۵، ۱۶:۰۴
کد خبر: 82140002
T T
۰ نفر
مسكو: پاسخ روسیه به ناتو امنیت شرق اروپا را مختل می كند

مسكو- ایرنا- روسیه در آستانه نشست سران كشورهای عضو پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) كه قرار است فردا (جمعه) در ورشو پایتخت لهستان آغاز شود، اعلام كرد: تدابیر نظامی مسكو در مقابل اقدام های ناتو در شرق اروپا بزودی این واقعیت را روشن خواهد كرد كه امنیت كشورهای میزبان این پیمان مختل می شود.

به گزارش ایرنا، ناتو كه از سال 2014 فعالیت شورای همكاری با مسكو را تقریبا متوقف كرده است با وجود هشدارهای مكرر روسیه حاضر نشده از ادامه راهبرد گسترش نفوذ نظامی خود به نزدیك روسیه و حتی هم مرز این كشور عقب نشینی كند.
الكساندر گروشكو نماینده دائمی روسیه در ناتو گفت كه این پیمان به دشمن سازی از مسكو برای رسیدن به اهداف خود ادامه می دهد و گام های ناتو در شرق اروپا نیز اوضاع را بدتر می كند.
وی در مصاحبه با روزنامه روسی كامرسانت كه امروز (پنجشنبه) چاپ شد، افزود: ناتو با استفاده از نظامیگری در قاره اروپا خطوط حائل جدیدی ایجاد می كند و می خواهند مانع اجرای طرح اروپای بزرگ شوند تا وابستگی كشورهای منطقه به آمریكا بیشتر شود.
گروشكو ادامه داد: اكنون تلاش زیادی صورت می گیرد تا این رویارویی به روسیه تحمیل شود در حالیكه ما علاقه ای به شكل گیری چنین وضعیتی نداریم، ولی ناتو باید آگاه باشد كه ادامه این رویكردها نتیجه معكوس دارد، زیرا همه كارشناسان عاقل می دانند مسكو حتما به اقدام نظامی ناتو پاسخ خواهد داد.
وی گفت: كشورهایی كه خود را در خط مقدم جبهه با مسكو اعلام كرده اند، بزودی درك خواهند كرد كه اقدام ها برای افزایش امنیت روسیه در واقع مختل كننده امنیت آنها خواهد بود و مسكو از سوی ناتو مجبور می شود، این كشورها را به عنوان مناطق استقرار توانمندی های جدید نظامی در نظر بگیرد.
وی همچنین گفت: انتظار نمی رود تصمیم های اساسی در نشست دو روزه ناتو در لهستان گرفته شود.
ناتو از سال 2014 با طرح اتهام دخالت مسكو در امور داخلی اوكراین روابط خود را با روسیه تقریبا قطع كرده است.
ناتو و آمریكا گام به گام توانسته اند نظامیان خود را با پیشرفته ترین جنگ افزارها نزدیك روسیه مستقر كنند و هر روز نیز نگرانی های این كشور را افزایش می دهند.
رییس جمهوری روسیه چندی پیش گفت: ناتو اظهارات و مواضع ستیزه جویانه تری را در برابر مسكو اعلام می كند و ما نیز مجبور به اتخاذ تدابیر لازم هستیم، زیرا این پیمان عملیات خود را تا نزدیك مرزهای روسیه گسترش داده و مسكو باید توجه ویژه ای به توان دفاعی داشته باشد.
نتیجه نشست ورشو با دو موضوع اصلی روسیه و تروریسم برای مسكو بسیار مهم است كه البته انتظار می رود تقریبا ادامه و حتی گسترش همان سیاست های ضد روسی باشد.
اكنون نظامیان غربی در قالب ناتو و آمریكا در شرق اروپا، دریای بالتیك و سیاه، مستقر شده اند، بگونه ای كه در رومانی، لهستان، جمهوری چك، لتونی و استونی دو كشور هم مرز روسیه، لیتوانی، مولداوی و كمی دورتر گرجستان پنج جمهوری شوروی سابق به عنوان همكاری یا برگزاری رزمایش به صورت دائمی یا موقت حضور دارند.
از سوی دیگر، یگان هایی از ارتش این كشورها با همكاری نیروهای ناتو و آمریكا جنگ با دشمن فرضی را كه در این منطقه جز روسیه نمی تواند باشد، تمرین می كنند.
اروپام** 391 ** 1516