۱۷ تیر ۱۳۹۵، ۱۸:۴۹
کد خبر: 82140083
T T
۰ نفر
سفر 'مودی'به چهار كشور قاره سیاه /موزامبیك نخستین ایستگاه

دهلی نو- ایرنا- 'نارندرا مودی' نخست وزیر هند روز پنجشنبه سفر به چهار كشور آفریقایی را با هدف افزایش همكاری های دوجانبه در زمینه انرژی ،امنیت دریایی ،تجارت،سرمایه گذاری و كشاورزی از موزامبیك آغاز كرد.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر هند قرار است در سفر پنج روزه خود با مقامات عالیرتبه موزامبیك ،آفریقای جنوبی،تانزانیا و كنیا در خصوص روابط دوجانبه گفت وگو كند.
'مودی' اولین نخست وزیر هند در 34 سال گذشته است كه به موزامبیك سفر می كند.وی در این سفر با 'فیلیپ نیاسی' رئیس جمهوری این كشور در زمینه روابط دوجانبه گفت وگو و سپس از پارلمان این كشور دیدن می كند.
نخست وزیر هند پیش از سفر به موزامبیك درحساب شخصی خود در توئیتر نوشت :سفر من به آفریقا با هدف گسترش روابط میان هند و آفریقا از موزامبیك آغاز می شود.
'مودی 'در ادامه این توئیت اضافه كرده است من در این سفر با رئیس جمهوری تانزانیا و جامعه هندی های مقیم این كشور گفت وگو می كنم .
وی در ادامه این توئیت ،دیدار با رئیس جمهوری كنیا و گسترش روابط تجاری و ارتباطات مردمی با این كشور را از دیگر اهداف خود دراین سفر عنوان كرد.
كارشناسان مسائل شبه قاره معتقدند مقامات عالیرتبه هند با شناخت ظرفیت و توانمندی قاره سیاه با سفرهای پی در پی به كشورهای این قاره، بدنبال دستیابی به اهداف سیاسی ،اقتصادی ،انرژی و منطقه ای این كشور هستند.
دهلی نو از سالهای پیش با برقراری ارتباط ویژه با 54 كشور آفریقایی و برگزاری نشست سالانه برای بهره گیری از این ظرفیت تلاش بسیاری را آغاز كرده است .
برگزاری نشست سران آفریقا در دی ماه سال گذشته با شركت حدود 40 رئیس دولت و 400 بازرگان افریقایی در دهلی نو گام مهمی برای افزایش همكاری های هند و افریقا از سوی كارشناسان ارزیابی شد.
'این سفر درحالی انجام می شود كه 'پرناب موكرجی' رئیس جمهوری این كشور ماه گذشته به غنا ، ساحل عاج و نامبیا سفر كرد.
كارشناسان علت توجه ویژه هند به آفریقا را علاوه بر اهداف اقتصادی و انرژی ،بهره گیری سیاسی از آفریقا برای دستیابی به كرسی دائم شورای امنیت سازمان ملل می دانند.
مقامات هندی هر چند وقت یكبار در مجامع مختلف از لزوم تغییر ساختار شورای امنیت سازمان ملل سخن می گویند.
'پرناب موكرجی 'رئیس جمهوری هند در سفر به آفریقا با تاكید بر لزوم تغییر ساختار سازمان ملل و شورای امنیت خاطرنشان كرد یكی از پرجمعیت ترین كشورهای دنیا و قاره آفریقا نماینده ای در شورای امنیت سازمان ملل ندارند.
مقامات هند در سفر به كشورهای آفریقایی همچنین تلاش می كنند با تشویق این كشورها برای بازنگری در پیمان ' پلیندابا' زمینه تجارت اورانیوم این كشورها با هند را فراهم كنند.
هند و نامیبیا در سال 2009 زمانی كه 'هیفیكپونی لوكاس' رئیس جمهور نامیبیا به هند سفر كرد،دو یادداشت تفاهم در زمینه های زمین شناسی ،منابع معدنی و همكاری غیر نظامی انرژی هسته ای امضا كردند.
كشور نامیبیا چهارمین كشور بزرگ ذخایر اورانیوم در آفریقا است.
پیمان 'پلیندابا' یا پیمان منطقه عاری از سلاح هسته ای آفریقا كه در سال 1996 میلادی به امضای كشور های عضو رسیده ،صادرات مواد معدنی حساس و راهبردی را كنترل می كند.
این پیمان باعث شده كه 'نامیبیا' به رغم امضا یاداشت تفاهم نتواند اورانیوم به هند صادر كند
حجم كنونی تجارت هند وآفریقا 75 میلیارد دلار است.
هند در چهار سال گذشته 137 پروژه در 41 كشور آفریقا اجرا كرده است .
*آساق*267*1600