روابط هند و آفریقا؛ قاره سیاه کانون توجه قدرت اقتصادی جنوب آسیا

تهران- ایرنا- هند به عنوان پنجمین اقتصاد دنیا، یکی از پنج کشور با بیشترین همکاری های اقتصادی با قاره آفریقاست، به ویژه در سال‌های اخیر همکاری چند جانبه در چارچوب انجمن هند-آفریقا، منجر به توسعه روابط هند و قاره سیاه شده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، ظرفیت‌های تجاری و فرهنگی کشورهای قاره آفریقا بر دنیا پوشیده نیست. کشورهای گوناگون برای بهره مندی از پتانسیل های عظیم قاره سیاه و گسترش روابط با کشورهای آفریقایی رقابت و تلاش می‌کنند. جمهور اسلامی ایران هم از ظرفیت های کشورهای افریقایی غافل نشده و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران برای توسعه مناسبات، به زودی عازم سه کشور قاره سیاه است.

کشور هند نیز به عنوان یکی از قدرتهای اقتصادی برتر جهان ، به طور سنتی آفریقا را در سیاست خارجی خود در اولویت قرار داده است.

دولت فعلی نخست وزیر هند نارندرا مودی، عزم فوق العاده ای برای تقویت روابط دیرینه هند با قاره آفریقا نشان داده است. بیش از ۳۵ سفر رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر به کشورهای مختلف آفریقایی نشان از تعامل این کشور با قاره آفریقا دارد.

در طول هفت سال و نیم گذشته که مودی در قدرت بوده است، هر کشور آفریقایی شاهد حداقل یک سفر وزیر از هند بوده است. در همین دوره، هند بیش از ۱۰۰ رهبر آفریقایی، از جمله ۴۱ نفر، را در آخرین اجلاس سران هند و آفریقا در سال ۲۰۱۵ پذیرفت.

روابط هند با آفریقا با استفاده از فرآیندهای مشاوره و گفت‌وگو، در چارچوب اجلاس انجمن هند و آفریقا (IAFS) پیشرفت کرده است. از زمان آغاز به کار این انجمن، در سال ۲۰۰۸، این انجمن به عنوان یکی از بزرگترین گردهمایی های منظم دیپلماتیک رهبران آفریقایی جایگاه خود را پیدا کرده است.

پیش از این سه دوره این انجمن برگزار شده است: هند در سال ۲۰۰۸، اتیوپی در سال ۲۰۱۱، و دوباره هند در سال ۲۰۱۵. همه ۵۴ کشور آفریقایی در اجلاس سران سال ۲۰۱۵ شرکت کردند که یک نقطه عطف قابل توجه بود. چهارمین اجلاس باید اواخر سال جاری میلادی احتمالاً در موریتانی، برگزار شود.

به طور خلاصه، موضوعات کلیدی مشارکت توسعه هند با آفریقا ابتکارات ظرفیت‌سازی، خطوط اعتباری، حمایت‌های بلاعوض، پروژه‌های توسعه کوچک، مشاوره فنی، امدادرسانی در بلایای طبیعی و کمک‌های بشردوستانه و همکاری نظامی بوده است.

ظرفیت سازی و توسعه مهارت مهم ترین روش مشارکت توسعه هند با آفریقا بوده است. در طول سال ها، ابتکار همکاری فنی و اقتصادی هند (ITEC) نقش اساسی در مهارت افریقا ایفا کرده است. ITEC که در سال ۱۹۶۴ راه اندازی شد، یکی از اجزای مهم همکاری هند و آفریقا بوده است. در واقع، قاره آفریقا در حال حاضر بیشترین بودجه را از این برنامه دریافت می کند.

هند اولین دوره آزمایشی e-ITEC را برای دو کشور آفریقایی در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی کرد. e-ITEC از زمان شروع همه‌گیری اهمیت جدیدی به عنوان استاندارد جدید پیدا کرده است. دوره های جدید و نوآورانه، از جمله تجزیه و تحلیل داده های بزرگ، مدیریت زیرساخت های شهری، موضوعات مرتبط با سازمان تجارت جهانی (WTO) و فناوری خورشیدی، به صورت ارگانیک برای پاسخگویی به نیازهای زمان که درحال تغییر است، معرفی شدند.

رئیس جمهور فقید هند، عبدالکلام، شبکه الکترونیکی پان آفریقایی (PAeN) را در سال ۲۰۰۴ راه اندازی کرد. در طول سال ها، این شبکه به طور قابل توجهی به پیشرفت آموزش از راه دور و پزشکی از راه دور در آفریقا کمک کرده است. تاکنون ۱۹ کشور یادداشت تفاهم امضا کرده اند تا در شبکه های پزشکی از راه دور و آموزش از راه دور همکاری کنند. با تکیه بر موفقیت PANEP، هند همچنین EVAB (e-Vidyabharati و e-Arogya Bharati) را در سال ۲۰۱۹ راه اندازی کرد.

هند همچنان یکی از پنج کشور برتر برای دانشجویان آفریقایی است که به دنبال تحصیلات عالی در خارج از کشور خود هستند. طبق گفته انجمن دانشجویان آفریقایی در هند، بیش از ۲۵ هزار دانشجوی آفریقایی در حال حاضر در دانشگاه های مختلف در سراسر هند تحصیل می‌کنند.

یکی دیگر از زمینه های نوظهور همکاری بین هند و آفریقا، موضوع امنیت است. هند نیروهای نظامی از جمهوری آفریقای مرکزی و بسیاری از کشورهای آفریقایی دیگر آموزش داده است. برنامه های آموزشی هند به دلیل محتوای حرفه ای و ماهیت غیرسیاسی خود به خوبی شناخته شده اند. ارزیابی های هیدروگرافی برای افزایش قابلیت کشتیرانی آب های ساحلی و تجهیزات دریایی برای رسیدن به این هدف اکنون برای تانزانیا، کنیا و موزامبیک ترتیب داده شده است. قراردادهای حمل و نقل سفید با کنیا و نیجریه امضا شده است.

همکاری دریایی هند با کشورهای آفریقایی، به ویژه کشورهای منطقه شرق و جنوب آفریقا نیز در حال رشد است. نیروی دریایی هند در مانور IBSAMAR-VI در آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۸ در کنار نیروی دریایی برزیل و آفریقای جنوبی شرکت کرد. کشتی های هندی از مومباسا، کنیا، ماپوتو، موزامبیک؛ شهر سیمون، آفریقای جنوبی؛ و تواماسینا، ماداگاسکار، در طول این تمرین بازدید کردند.

علاوه بر این، کشتی‌های هندی در کشورهای منطقه جنوب اقیانوس هند: سیشل، موریس، ریونیون، ماداگاسکار و کومور مستقر بودند.

هند در مارس ۲۰۱۹ افتتاحیه رزمایش چند ملیتی را همراه با کشورهای آفریقایی در پونا برگزار کرد. سه دولت آفریقایی کارشناسان خود را به همراه ۱۷ کشور آفریقایی که با نیروهایشان در این رزمایش شرکت کردند به هند فرستادند. هند اخیراً یک تیم آموزشی سه گانه به تانزانیا، تیمی از گارد ساحلی هند به موزامبیک و تیم های آموزشی دفاعی هند را به نامیبیا و اوگاندا اعزام کرده است. یک تیم آموزشی نیروی دریایی نیز به زودی به ماداگاسکار اعزام خواهد شد.

هند فعالانه از تلاش‌های امنیت سایبری، حفظ صلح و مبارزه با تروریسم در آفریقا حمایت می‌کند. در واقع، آکادمی نظامی امپراتوری در هرار، اتیوپی، که در اوایل سال ۱۹۵۸ تأسیس شد، اولین مؤسسه آموزشی هند در آفریقا بود. هند نیز از زمان اولین مأموریت سازمان ملل در کنگو در سال ۱۹۶۴، در برنامه‌های حفظ صلح مشارکت داشته است. هند تقریباً در تمام عملیات های حفظ صلح سازمان ملل متحد (PKOs) در آفریقا شرکت داشت. هند با ۲۰۰۰۰۰ سرباز و افسر پلیس که از زمان استقلال به کلاه آبی ها پیوسته اند، امروز چهارمین نیروی نظامی محافظ در آفریقا است. ۴۴۸۳ هندی اکنون در پنج ماموریت صلح‌بانی در کنگو، مراکش، سودان، سودان جنوبی و سومالی مستقر هستند.

در طول هشت سال گذشته، هند تاکید زیادی بر تولیدات دفاعی داشته است. از آنجایی که این همکاری‌های دفاعی جدید سرمایه‌گذاری قابل توجهی در آینده دیپلماسی هند است، آفریقا از این فناوری دفاعی بومی هند سود زیادی می‌برد، که ممکن است تولیدات دفاعی هند را نیز ارتقا دهد.

نگرانی هند در مورد مسائل بشردوستانه زمانی که طوفان در موزامبیک در ۱۵ مارس ۲۰۱۹ به وقوع پیوست، مشاهده شد. پس از فاجعه، نیروی دریایی هند اولین کسی بود که به این حادثه واکنش نشان داد و با هماهنگی مقامات محلی برای تخلیه مردم و انداختن بسته های غذا و آب در مناطق آسیب دیده طوفان. ماداگاسکار، زیمبابوه و مالاوی از دیگر کشورهایی بودند که تحت تاثیر طوفان قرار گرفتند و از هند کمک دریافت کردند.

در پی بحران کووید-۱۹، هند به ۲۵ کشور آفریقایی کمک های پزشکی ارائه کرد. علاوه بر این، هند به متخصصان مراقبت های بهداشتی در آفریقا آموزش الکترونیکی ITEC در مورد همه گیری را ارائه داد.

امروزه، دو مورد از سریعترین آمار رشد اقتصادی جهان مربوط به اقتصادهای هند و آفریقا است. آفریقا دارای بسیاری از اقتصادهای با سریع ترین رشد در جهان است و این قاره به طور کلی دارای تولید ناخالص داخلی ۲.۴ تریلیون دلار است. آفریقا تا سال ۲۰۳۰ تقریباً یک چهارم نیروی کار و بازار مصرف جهانی را به خود اختصاص خواهد داد.

در واقع، روابط هند و آفریقا در جهان پس از شیوع بیماری کووید 19، نشان دهنده یک مشارکت پر جنب و جوش بین دو قاره خواهد بود که با ایده رشد با هم به عنوان یکسان و تمرکز بر ظرفیت سازی، همکاری توسعه و ابتکارات اقتصادی و تکنولوژیکی هدایت می شود. با انتقال جهان به خوش‌بینی پس از همه‌گیری، هند و آفریقا به‌عنوان مراکز رشد دوگانه ظاهر خواهند شد و مشارکت چندوجهی خود را به سطح جدیدی فراتر خواهند برد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha