۱۸ تیر ۱۳۹۵، ۲۲:۳۸
کد خبر: 82140843
T T
۰ نفر
ناتو 4 گردان نیروی جدید نزدیك روسیه مستقر می كند

مسكو- ایرنا- ناتو اعلام كرد كه تصمیم گرفته است، چهار گردان دیگر از نیروهای كشورهای عضو این پیمان را در شرق اروپا (نزدیك خاك روسیه) مستقر كند.

به گزارش ایرنا، ناتو و آمریكا از سال 2014 نفوذ نظامی به شرق اروپا بویژه رومانی، لهستان و جمهوری چك نزدیك خاك روسیه و منطقه بالتیك هم مرز این كشور از جمله لتونی، استونی، لیتوانی، گرجستان و مولداوی پنج جمهوری شوروی سابق را شدت بخشیده اند كه با وجود هشدارهای مكرر مسكو این روند ادامه دارد.
ینس استولتنبرگ دبیركل ناتو امروز (جمعه) در حاشیه نشست سران ناتو در ورشو پایتخت لهستان به خبرنگاران گفت: تصمیم استقرار نیروهای جدید در شرق اروپا پس از ارزیابی و تجزیه و تحلیل شرایط كنونی گرفته شده است و در صورت نیاز حتی تقویت خواهند شد.
به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، وی اظهار كرد: استقرار این نیروها حضور مناسب ناتو در بخش های شرق اروپا را تضمین می كند، زیرا معلوم نیست وضعیت كنونی در منطقه تا چه زمانی ادامه داشته باشد.
وی بدون اشاره مشخص به دلایل استقرار نیروهای جدید ناتو و همزمان با تاكید بر اهمیت این مساله، اظهار كرد: ما از پیشنهادهادی روسیه برای مذاكره با هدف كاهش تنش ها در منطقه دریای بالتیك استقبال می كنیم.
باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا نیز امروز در پایان دیدار با آندره ای دو دا همتای لهستانی خود در ورشو اعلام كرد كه 1000نظامی آمریكایی در خاك لهستان مستقر می كند.
وی افزود: آمریكا گردانی متشكل از یكهزار نظامی را در لهستان مستقر خواهد كرد تا با سربازان این كشور برای تامین امنیت همكاری كنند و به عبارت دیگر، شمار نیروهای آمریكایی و ناتو در لهستان و نیر تعداد جنگ افزارها بسیار پیشرفته در این كشور افزایش می یابد.
اوباما همچنین پیش از عزیمت به لهستان خطاب به سران كشورهای عضو ناتو گفت: اقدام های خصمانه روسیه علیه اوكراین، تهدید كننده دیدگاه و مواضع ما برای اروپا به عنوان منطقه صلح و آزادی است و اعضای ناتو باید تعهدهای لازم را برای مقابله با این چالش و همچنین برگزیت و مقابله با داعش برعهده گیرند.
رییس جمهوری آمریكا گفت: باید یادآوری كنم كه لازم است كشورهای عضو ناتو اراده سیاسی خود را بسیج كرده و تعهدهای لازم را برای مقابله با چالش های سه گانه (روسیه، برگزیت و داعش) برعهده گیرند.
الكساندر ورشبوو معاون دبیركل ناتو نیز امروز در نشست ورشو پیش از آغاز اجلاس سران كشورهای ناتو، گفت: با ناراحتی اذعان می كنیم وارد رقابت راهبردی دراز مدت با روسیه شده ایم و این مساله نشان می دهد ناتو روند جدید تغییرهای خود را بر اساس این ماموریت آغاز می كند.
در اجلاس ناتو هیات های 28 كشور عضو و 26 شریك این پیمان، نمایندگان اتحادیه اروپا، سازمان ملل و بانك جهانی حضور دارند.
ناتو كه از سال 2014 فعالیت شورای همكاری با مسكو را تقریبا متوقف كرده است با وجود هشدارهای مكرر روسیه حاضر نشده از ادامه راهبرد گسترش نفوذ نظامی خود عقب نشینی كند.
نتیجه نشست ورشو با دو موضوع اصلی روسیه و تروریسم برای مسكو بسیار مهم است و البته همانگونه كه انتظار می رفت ادامه و حتی گسترش همان سیاست های ضد روسی است.
اكنون نظامیان غربی در قالب ناتو و آمریكا در شرق اروپا، دریای بالتیك و سیاه، مستقر شده اند، بگونه ای كه در رومانی، لهستان، جمهوری چك، لتونی و استونی دو كشور هم مرز روسیه، لیتوانی، مولداوی و كمی دورتر گرجستان پنج جمهوری شوروی سابق به عنوان همكاری یا برگزاری رزمایش به صورت دائمی یا موقت حضور دارند.
از سوی دیگر، یگان هایی از ارتش این كشورها با همكاری نیروهای ناتو و آمریكا جنگ با دشمن فرضی را كه در این منطقه جز روسیه نمی تواند باشد، تمرین می كنند.
اروپام ** 391 ** 1516