۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۹:۵۵
کد خبر: 82142507
T T
۰ نفر

شگرد سارقان در سرقت از عابربانك ها

۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۹:۵۵
کد خبر: 82142507
شگرد سارقان در سرقت از عابربانك ها

تهران-ایرنا- یكی از متداول ترین و ساده ترین سرقت ها، سرقت از كارت های عابر بانك است كه افراد ساده لوح به راحتی با در اختیار گذاشتن مشخصات آن ، طعمه شیادان می شوند.

شیوه های مختلفی برای سرقت از كارت های عابر بانك وجود دارد كه افراد غافل از این شگردها ، بدون آن كه خودشان بدانند مورد سرقت قرار می گیرند.
سارقان حتی از طریق رسید های باطله عابربانك ها دست به سرقت می زنند به عنوان مثال سارقان در یك مورد اقدام به فریب مسئولان بانك‌ها كرده و از این طریق مبالغ قابل توجهی به دست ‌آورده بودند به این شكل كه اشخاصی با پرسه زدن اطراف عابر بانك‌ها اقدام به جمع آوری كاغذهای باطله رسید مشتریان كرده و به روش ماهرانه‌ای با مسئولان در بانك‌ها تماس گرفته و از طریق شماره حساب افراد با شگردهای خاص و استفاده از ادبیات بانكی مناسب اقدام به دریافت اطلاعات حساب افراد می‌ كردند.
در مرحله بعدی اقدام به تهیه مدارك جعلی به نام این افراد كرده و پس از انجام این كارها با مراجعه به بانك مقادیری پول از حساب افراد دریافت كردند.
یك عده از سارقان از طریق نصب تراشه های اسكیمر بر روی دستگاه های خودپرداز بانك ها و هك اطلاعات حساب بانكی افراد اقدام به سرقت می كردند به این شكل سارقان پس از هك اطلاعات، با انتقال اطلاعات هك شده بر روی كارت های خام، كپی كارت اصلی را به دست آورده و با استفاده از این كارت اقدام به برداشت و سرقت از شهروندان می كردند.
همان طور كه گفته شده شیادان همواره روش های مختلفی برای انجام انواع سرقت ها در پیش می گیرند.
در یك مورد دیگر از انواع سرقت های عابر بانك، سارق از چسب قطره ای برای سرقت استفاده می كند به این شكل كه در زمان مراجعه افراد به دستگاه‌های خودپرداز ، با از كار انداختن برخی كلیدهای دستگاه و استفاده از یك لحظه غفلت ، آنها رمز عابربانك را برداشته و سپس با سرقت كارت اقدام به برداشت وجه می ‌كند.
یكی از مالباختگان كه به این شیوه مورد سرقت قرار گرفته است، پس از حضور در پایگاه ششم آگاهی در اظهاراتش به كارآگاهان گفت: برای دریافت پول به دستگاه خودپرداز شعبه یكی از خیابان های تهران مراجعه كردم؛ كارت عابربانك را به داخل دستگاه زده و قصد دریافت پول را داشتم اما دستگاه درخواست من را انجام نداد؛ قصد انصراف و بازپس گرفتن كارت را داشتم اما دستگاه كارت را نیز بازپس نداد.
در همین زمان جوانی كه در نزدیكی من ایستاده بود، پیشنهاد داد تا موضوع را با نگهبان بانك در میان گذاشته تا كارت را از دستگاه گرفته و بازپس دهد؛ من نیز به درب بانك مراجعه كرده اما كسی در داخل بانك حضور نداشت.
مجددا به دستگاه خودپرداز مراجعه كردم ، متوجه شدم دستگاه به حالت عادی بازگشته و درخواست كارت جدید می كند و از آن جوان نیز خبری نیست. به تصور اینكه كارت در داخل دستگاه باقی مانده و فردای آن روز می توانم با مراجعه به بانك، كارت خود را دریافت كنم به سمت منزل حركت كردم كه در طی مسیر و با دریافت چندین پیامك متوجه شدم كه در چندین نوبت مبالغی از حسابم برداشت شده است.
مالباخته در خصوص نحوه اطلاع از سرقت كارت عابربانك خود نیز به كارآگاهان گفت: فردای آنروز به شعبه بانك مراجعه و موضوع را با ریاست بانك در میان گذاشتم؛ پس از بررسی موضوع به من اعلام شد كه فرد یا افرادی با ریختن چسب بر روی دكمه برخی از گزینه های عملیات بانكی دستگاه مانع از انجام عملیات بانكی شده و پس از سرقت كارت و اطلاع از رمز آن اقدام به برداشت پول از داخل حساب كرده اند.
یكی دیگر از شگردهای سارقان، از طریق اینترنت است، در یكی از این شگردها، مالباخته خریدهای قبلی خود را به روش اینترنتی انجام داده و از صفحه كلید مجازی استفاده نكرده و اطلاعات حساب خود را از طریق صفحه كلید وارد كرده است كه سارق با سوء استفاده از اطلاعات حساب فرد شاكی توانسته از طریق اینترنت حساب بانكی اش را خالی كند. در حالی كه در زمان خرید های اینترنتی باید از صفحه كلید های مجازی استفاده كنید و رمز دوم خود را پس از هر چند بار استفاده به صورت مرتب تغییر دهید.
از دیگر شگردهای جالب سارقان در سرقت از عابربانك ها، استفاده از لاشه های بدست آمده از پاكت های بانكی مخصوص زمان صدور كارت عابربانك متعلق به مالباختگان بود.
در سرقتی كه به این شیوه انجام شد و پلیس موفق به دستگیری سارقان شد، متهم اعتراف كرده كه به همراه همدستش، شب ها به شعبات بانكی مراجعه و نسبت به جمع آوری پاكت های بانكی (در زمان صدورت كارت های عابربانك، در قسمت داخلی پاكت ها رمز اول و دوم حساب ها درج می شود ) اقدام می كرده است.
متهم در اظهاراتش به پلیس گفت: پس از جمع آوری پاكت ها، اقدام به بررسی حساب ها از طریق رمز های اول و دوم كرده و اگر افراد نسبت به تغییر دادن رمزها اقدام كرده بودند كه امكان دسترسی به حساب ها برای آن ها وجود نداشت اما اگر رمزها تغییر نكرده بود، بلافاصله از طریق تلفن یا اینترنت نسبت به برداشت پول از حساب ها و واریز پول به حسابی جعلی ( افتتاح حساب با مدارك سرقتی ) اقدام و نهایتا در كمتر از چند ساعت نیز نسبت به تبدیل پول به طلا و ارز اقدام می كردند.
شیوه دیگر و البته رایج سارقان این است كه به صورت انفرادی در اطراف خود‌پرداز‌ها پرسه می‌ زدند و با شناسایی طعمه‌های خود كه افراد مسن یا افرادی بودند كه به هر علتی توان انجام پروسه دریافت و انتقال واریز را نداشتند و برحسب نیاز خود از جوانان و در واقع سارقان كمك می‌گرفتند اینجا بود كه سارق با دریافت رمز و كارت چنین افرادی در اولین فرصت كارت تحویل گرفته را پنهان می‌كرد و با كارت سوخته یا سرقت شده دیگری كه خود همراه داشته با انجام عملیاتی صوری در‌خواست طعمه‌های خود را انجام می‌دادند.
سارقان با بهانه‌ای كه مثلا كارت شما سوخته یا شبكه خراب است، كارت سوخته را به آنها عودت ‌داده و از محل متواری و با به خاطر سپردن رمز كار ت در اولین فرصت اقدام به برداشت از حساب مالباختگان می كردند اما به دلیل محدودیت سقف برداشت، با كارت به دست آمده خرید كرده و تا زمانی كه مالباخته متوجه برداشت از حساب خود می شد ، این سرقت ادامه داشت.
در شگرد دیگر، سارقان طعمه خود را در صف انتخاب كرده سپس آشفته به او مراجعه و با این عنوان كه بچه ‌ام در بیمارستان نیاز به پول دارد و 200 هزار تومان از خودپرداز دریافت كرده ‌ام و امكان دریافت مبلغ بیشتر را ندارم، دست به سرقت می زدند.
در این شیوه سارق بعد از دریافت پول نقد، با شگردی حرفه
‌ای عملیاتی غیر ‌واقعی انجام می‌داد و ادعا می‌كرد كه مبلغ به حساب طعمه واریز شده و از او می‌ خواست حسابش را چك كند و خودش به بهانه حال نامناسب فرزندش و الزام حضور خود در بیمارستان عذر‌خواهی كرده و از صحنه می‌گریخت.
از دیگر شگردهای سارقان، پیامك‌ها یا تماس‌هایی است كه به شما نوید برنده شدن در قرعه‌كشی را می‌دهد. چناچه افرادی با این عنوان از شما درخواست مراجعه به عابربانك یا ارسال اطلاعات كارت را كردند هر گز به این افراد اعتماد نكنید.
برای خرید با كارت بانكی، خودتان كارت بكشید. یكی از راه‌های كلاهبرداری از كارت‌های بانكی ممكن است در خریدهای شما اتفاق بیفتد و آن كپی كردن كارت شما در زمانی است كه كارت خود را به دیگران سپرده اید.
یكی دیگر از راه‌های سارقان ایجاد اختلال در كارتخوان‌های مراكز خرید است، برای مثال در یكی از این كلاهبرداری‌ها، سارقان در فروشگاهی دستگاهی كارتخوان نصب و با اعمال تغییرات و دستكاری در سیستم كارتخوان، كاری كرده بودند تا اطلاعات روی كارت در حافظه دستگاه ذخیره و قابل انتقال به كارتی دیگر باشد. پس از كپی كردن اطلاعات كارت، كارتی مشابه عابر بانك مالباخته طراحی می‌كردند و برای دستیابی به رمز كارت این افراد، به بهانه كوتاه بودن سیم دستگاه كارتخوان یا به بهانه‌های دیگر از مشتری می‌خواستند رمزكارتش را اعلام كند تا خودشان نسبت به وارد كردن آن اقدام كنند.
سرهنگ دوم علیرضا آذردرخش رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا نیروی انتظامی با بیان اینكه دستگاههای كارتخوان فروشگاهی مهمترین درگاه كلاهبرداری شده اند، گفت: خریداران و فروشندگان در هنگام استفاده از كارتخوان بسیار مراقب باشند.
وی ادامه داد: بیشتر جرائم مالی در حوزه سایبر مربوط به برداشتهای غیر مجاز از حساب های بانكی است و این امر به دلیل كم توجهی دارندگان كارتهای بانكی به ساده ترین موارد امنیتی و ایمنی است.
آذردرخش با بیان اینكه متاسفانه بسیاری از كارتخوانهای فروشگاهی دور از دسترس خریداران قرار دارد، افزود: فروشگاههای دارای كارتخوان باید دستگاه كارت خوان را در دسترس مشتری قرار داده و واریز وجه خرید را نیز خود خریدار انجام دهد.
سرهنگ آذردرخش ادامه داد: قرار دادن دستگاه كارتخوان در جایی خارج از دسترس مشتری و انجام عملیات بانكی از سوی فروشنده ممنوع است و خریداران در صورت مشاهده چنین فروشگاههای حق اعتراض دارند و در صورت وقوع كلاهبرداری، همواره انگشت اتهام به سوی فروشندگان می باشد.
وی با بیان اینكه در خرید سنتی به هیچ عنوان كیف پول خود را به فروشنده نمی دهیم تا مبلغ خرید را از كیف ما بردارد، گفت: در خرید با كارتخوان نیز این امر صادق است و ما نباید كارت بانكی خود را در اختیار فروشنده قراردهیم تا مبلغ خرید را برداشت نماید.
سرهنگ آذردرخش با بیان اینكه تمامی اطلاعات مورد نیاز برای برداشت غیرمجاز از یك كارت بانكی در چند شماره خلاصه شده است، افزود: این چند شماره عبارتند از شماره 16 رقمی كارت، شماره 4 رقمی cvv2 كارت، تاریخ انقضاء و رمز اول و دوم كارت است.
وی با اشاره به اینكه یكی از راههای به دست آوری اطلاعات كارت بانكی افراد، استفاده از ابزار سرقت اطلاعات بانكی به نام اسكیمر است، گفت: در این شیوه دستگاهی كوچك به نام اسكیمر بر روی دستگاه كارتخوان نصب می‌گردد، تكنیك اسكیمینگ (Skimming) كپی كردن غیر قانونی داده‌های نوار مغناطیسی كارت بانكی است كه در برخی فروشگاهها صورت می گیرد. بنابراین خریداران در هنگام پرداخت مبالغ خرید باید مراقب باشند تا در دام اسكیمرها گرفتار نشوند.
این كارشناس پلیس فتا ناجا گفت: در صورت داشتن اطلاعات كارت بانكی بدون داشتن رمز كارت، كار سارقان برای برداشت غیر مجاز بسیار سخت می شود. لذا ضرورت دارد كه خریدارن در خریدهای خود، رمز عبور را وارد كنند و به هیچ وجه رمز عابر بانك خود را به هیچكس اعلام نكنند.
سرهنگ آذردرخش توصیه كرد: كارت بانكی خود را شخصا در دستگاه كارتخوان كشیده و خودتان رمز را وارد كنید؛ هیچ گاه و در تحت هیچ شرایطی آن را در اختیار فرد دیگر یا فروشنده قرار ندهید، دست خود را در مقابل صفحه كلید كارتخوان حائل كنید و سپس رمز خود را وارد نمائید، هنگام وارد كردن رمز عبور به اطراف و اطرافیان توجه داشته باشیم، حتی مراقب باشیم دوربین های موجود در مغازه توان فیلم گرفتن از رمز ما را نداشته باشند.
سرهنگ آذردرخش ادامه داد: در صورتی كه شكل دستگاه كارتخوان غیر عادی بود یا قطعه‌ای بر روی آن نصب بود و یا چسب خورده بود از كشیدن كارت خودداری كرده و مراتب را به بانك مورد نظر اطلاع دهید، قبل از اتمام پردازش و خاتمه عملیات بانكی، محل را ترك نكنید و در صورت ناموفق بودن تراكنش، رسید مربوطه را تا حصول اطمینان از كسر نشدن وجه از حساب خود نگهداری كنید، رمز كارت خود را هر چند وقت یك بار تغییر دهید.
این كارشناس همچنین در توصیه به فروشگاههای دارنده دستگاه كارتخوان گفت: فروشندگان كالا و خدمات باید مراقب باشند تا از طریق دستگاه كارتخوان خریداران قلابی آنها را فریب ندهند.
در برخی از مواقع كارت های عابربانك افراد توسط سارقان به سرقت می رود كه البته پلیس فتا راهكارهایی برای نحوه مسدود سازی این كارت ها پیشنهاد داده است.
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا نیروی انتظامی در تشریح نحوه انسداد كارت های مسروقه یا مفقود شده، گفت: امكان انسداد این كارت ها ضمن تماس با بانك ها فراهم شده است.
سرهنگ آذردرخش با اشاره به برخی از شگردهای برداشت غیر مجاز از حساب های بانكی هموطنان گفت: در یكی از این نوع شگردها می توان به برداشت از كارت های مسروقه و یا گمشده اشاره كرد كه برخی سودجویان با سرقت كارت های بانكی اقدام به برداشت از حساب آنها می كنند.
وی افزود: بی توجهی و عدم حفاظت برخی هموطنان در خصوص نگهداری از رمز كارت ها، زمینه برداشت غیر مجاز را توسط سارقان فراهم می كند بنابراین استفاده كنندگان از كارت های بانكی باید رمز های عبور خود را به صورت دوره ای تغییر دهند و رمز ها را به كسی اعلام نكنند.
آذردرخش اظهار داشت: امكان مسدود كردن كارت مفقودی در تمام بانك ها فراهم شده است به این صورت كه با برقراری تماس تلفنی با شماره های اعلام شده و دادن مشخصات خود از قبیل شماره ملی و شماره شناسنامه می توان كارت مورد نظر را مسدود كرد.
این مقام انتظامی ادامه داد: وقتی كارتی مسدود شد به این معناست كه برداشت و انتقال وجه دیگر میسر نیست و برای فعال سازی دوباره باید با همراه داشتن كارت ملی به بانك مراجعه كنید.
به گزارش پایگاه خبری پلیس وی با اشاره به خدمات بدون كارت دستگاه های خودپرداز از سوی برخی بانك ها، گفت: در این روش شما بدون همراه داشتن كارت و فقط با دانستن شماره كارت و رمز ورود می توانید عملیات بانكی مثل برداشت، انتقال وجه و غیره را انجام دهید؛ لذا در حفظ اطلاعات كارت بانكی باید بیش از پیش مراقب بود.
آذردرخش اضافه كرد: یكی دیگر از امكاناتی كه می توان با استفاده از خدمات بدون كارت انجام داد مسدود سازی كارت بانكی است كه به كاربران این اجازه را می دهد در صورت مفقودی یا سرقت كارت بانكی سریعا كارت مورد نظر را مسدود كنند تا از سوءاستفاده های احتمالی جلوگیری كنند.
سرهنگ آذردرخش گفت: این قابلیت در بانك ها متفاوت است؛ ولی با مراجعه به بیشتر دستگاه های خودپرداز و انتخاب دكمه ثبت، می توان گزینه مسدود سازی را فعال كرد و با وارد كردن شماره كارت و رمز عبور، كارت مورد نظر را مسدود كرد.
این مقام انتظامی ادامه داد: یكی دیگر از روش های مسدود سازی كارت های بانكی از طریق اینترنت بانك و نرم افزار موبایل بانك است كه اكثر بانك ها دارای گزینه مسدودسازی و غیر فعال كردن كارت های بانكی را در اختیار كاربران قرار می دهند.
وی تاكید كرد: هموطنان باید شماره كارت و رمز عبور خود را در حافظه خود نگهداری كنند تا در صورت لزوم اقدام به استفاده از خدمات بدون كارت كنند.
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا از هموطنان خواست تا در صورت مواجهه با هر مورد مشكوك آن را از طریق وب سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir بخش مركز فوریت های سایبری به پلیس فتا اطلاع دهند.
گزارش از معصومه نیكنام
اجتمام(5)9105** 1418
۰ نفر