بازداشت 26 خبرنگار و تصويربردار توسط رژيم صهيونيستي فقط در 6 ماه اول 2016

بيروت – ايرنا – كميته حمايت از روزنامه نگاران فلسطيني با انتشار گزارش خود ويژه نيمه اول سال 2016 تاكيد كرد كه نقض آزادي ها وتجاوزهاي رژيم صهيونيستي به حقوق اصحاب رسانه در فلسطين اشغالي با استفاده از زور و خشونت در اين مدت بسيار افزايش يافته و به 223 مورد رسيده است.

به گزارش ايرنا ، كميته حمايت از روزنامه نگاران هشدار داده است كه جنايات رژيم صهيونيستي، زندگي و سلامت اصحاب رسانه را با افزايش ضرب وشتم، اعمال خشونت و اهانت به كرامت و شخصيت آنها به خطر انداخته است.
اين كميته با بيان اينكه« صهيونيست ها در اين مدت 26 خبرنگار را بازداشت كرده اند» افزود: رژيم اسرائيل به خبرنگاران اجازه نداده براي پوشش رويدادها به مناطقي معين وارد شوند، تجهيزات آنها مانند ضبط صوت ، تلفن ها و دوربين هايشان را مصادره كرده ، به آنها اجازه نداده به خارج از فلسطين اشغالي سفر كنند و گاه و بي گاه به خانه هاي آنها يورش برده و دفاتر رسانه هاي آنها را بسته و از طريق تهديدهاي ديگر مانند تحريك هاي گسترده از طريق رسانه هاي خود آنها را تحت فشار گذاشته است.
در گزارش كميته حمايت از روزنامه نگاران تصريح شده است: در نتيجه تجاوزها و فشارهاي اشغالگران اسرائيلي در اين مدت، « اياد عمر سجديه» خبرنگار (22 ساله) فلسطيني به شهادت رسيده است.
در ادامه اين گزارش با بيان اينكه « درميان خبرنگاران بازداشت شده، خبرنگاران خارجي و زن هم وجود دارند» ، خاطرنشان شده است كه صهيونيست ها هرگاه خواسته اند به سوي خبرنگاران حتي خبرنگاران زن با گلوله هاي جنگي و يا پلاستيكي شليك كرده، آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و يا به سويشان گلوله هاي گاز اشك آور و سمي پرتاب كرده اند.
كميته حمايت از روزنامه نگاران فلسطيني تاكيد كرده است كه دستگاه قضائي رژيم صهيونيستي همچنين با تمديد دوره بازداشت، صدور احكام مختلف، تاخير در رسيدگي به پرونده ها در دادگاه درصدد است آزار و اذيت اصحاب رسانه فلسطيني را افزايش دهد.
رژيم صهيونيستي دهها رسانه فلسطيني را بسته و يا تهديد به تعطيلي كرده كه از جمله آنها شبكه هاي فلسطين اليوم، الاقصي و مساوات است و همچنين به اصاحب رسانه فلسطيني اجازه نداده است براي درمان ، شركت درهمايش هاي بين المللي و دريافت جايزه ها به خارج از فلسطين اشغالي سفر كنند.
در گزارش اين كميته بر 17 مورد تجاوز به حقوق « محمد القيق» روزنامه نگار اسير فلسطيني در پنج ماه اول سال 2016 تمركز شده است.
القيق در اواخر ماه پنجم ميلادي 2016 بعداز تحمل شكنجه ها و رفتارهاي خشن و جلوگيري از شركت درجلسه هاي دادگاه، بستري شدن در بيمارستان و به خطر افتادن سلامتي و جان او از زندان دشمن صهيونيستي آزاد شد.
خاورم ** 1324