مصرف نفتگاز غير نيروگاهي در جنوب سيستان و بلوچستان 26 درصد كاهش يافت

چابهار- ايرنا- مدير شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي منطقه چابهار گفت: مصرف نفتگاز غير نيروگاهي در سه ماهه نخست سالجاري در مقايسه با مدت مشابه سال قبل در جنوب سيستان و بلوچستان با كاهش 26 درصدي روبرو بوده است.

عبدالله گيتي منش روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: مصرف نفتگاز غير نيروگاهي در سه ماه نخست سالجاري در جنوب سيستان و بلوچستان (منطقه چابهار) 94 ميليون 961 هزار ليتر بوده كه با كاهش بيش از 26درصدي در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته داشته است.
وي ادامه داد: همچنين مصرف نفتگاز در سه ماهه نخست سالجاري در جنوب سيستان و بلوچستان ( منطقه چابهار) 253 ميليون و 754 هزار ليتر بوده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 17.2( هفده و دو دهم) درصد كاهش داشته است.
وي دلايل اين كاهش مصرف نفتگاز غيرنيروگاهي را اجراي طرح پيمايش در بخش حمل و نقل، كنترل و نظارت مطلوب و هدفمند در حوزه برخورد با كارتهاي مهاجر يا اجاره اي عنوان كرد.
مدير شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي منطقه چابهار گفت: حدود 2 هزار كارت مهاجر سال گذشته تاكنون در اين راستا در سطح منطقه مسدود شده است.
گيتي منش بيان كرد: هم اينك افراد سود جو و سوداگر ريسك استفاده از اين نوع كارتها را در جنوب استان بالا دانسته و در نتيجه حجم استفاده از اين نوع كارتها در مجاري عرضه منطقه به شدت كاهش يافته است.
وي گفت: مصرف بنزين نيز در سه ماهه نخست سالجاري 84 ميليون و 11 هزار ليتر بوده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 2.6 (دو و شش دهم) درصد كاهش يافته است.
وي ادامه داد: اين درحاليست كه مصرف بنزين در سطح كشور با افزايش 2 درصدي مواجه بوده است.
وي عمده ترين دليل اين كاهش مصرف را اجراي برخي اقدمات بومي و محلي نظير بهره برداري از جداول منطقه اي، كنترل ميزان استفاده از كارتهاي آزاد در اختيار جايگاه ها و كاهش قاچاق نفتگاز ذكر كرد.
وي گفت: هم اينك قاچاق بنزين در سطح منطقه چابهار انجام نمي شود و بخشي از مصرف اين فرآورده توسط وانت بارهايي است كه نفتگاز را به آنسوي مرزها و از مبادي غير رسمي قاچاق مي كنند و تحت تاثير قاچاق نفتگاز مصرف بنزين نيز در شهرستان هاي مرزي تحت تاثير واقع مي شود.
مدير شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي منطقه چابهار مصرف نفت كوره را در سه ماهه نخست سالجاري 52 ميليون و 429 هزار ليتر اعلام كرد و افزود: نفت كوره در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته بيش از 44 درصد كاهش داشته كه عمدتا به دليل كاهش مصرف در نيروگاه بخار ايرانشهر بوده است.
گيتي منش ادامه داد: نفت كوره غيرنيروگاهي منطقه نيز شش ميليون و 127 هزار ليتر بوده كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته با كاهش بيش از 31 درصدي مواجه بوده است.
وي عمده ترين دليل كاهش مصرف نفت كوره غير نيروگاهي را كنترل، نظارت موثر و مستمر كاركنان منطقه چابهار بر عملكرد كوره هاي آجرپزي، برخورد با متخلفين و همراهي گشت هاي شركت نفت در قطع سهميه كوره هاي غيرفعال دانست.
وي افزود: نفت سفيد در سه ماه نخست سالجاري در سطح منطقه توزيع نشده است و راستي آزمايي كالا برگ هاي توزيع شده در سطح شهرستان ايرانشهر از برنامه هاي سالجاري منطقه است كه پيش بيني مي شود با اين اقدام مصرف نفت سفيد نيز كاهش يابد.
وي بيان كرد: مصرف فرآورده نفت سفيد در سطح جنوب استان به دليل گرمسيري بودن قابل اجرا نيست.
مدير شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي منطقه چابهار تصريح كرد: موازنه توزيع مصرف گاز مايع در سطح منطقه مثبت بوده و مردم جنوب استان در خصوص تامين گازمايع مورد نياز خود مشكلي نداشته بطوريكه در حال حاضر حدود 60 درصد از سهميه تعريف شده توسط شركت ها برداشت مي شود.
گيتي منش مصرف گاز مايع را در سه ماهه نخست سالجاري هشت هزار و 890 تن اعلام كرد و افزود: مصرف در اين بخش در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته هفت ونيم درصد رشد داشته است.
وي همچنين گفت: سوخت هاي هوايي نيز از جمله فرآورده هايي است كه توسط اين شركت تامين و در اختيار ايرلاين ها قرار مي گيرد كه در اين راستا در سه ماهه نخست سالجاري 2 ميليون و 209 هزار ليتر سوخت هواپيما در فرودگاه بين المللي كنارك مصرف شده كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته افزايش بيش از 57 درصدي داشته و تعداد پروازها نيز با رشد بيش از 19 به 277 پرواز رسيده است.
شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي منطقه چابهار يكي از مناطق 37 گانه شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران است كه از سال 1378 به دنبال تفكيك منطقه سيستان و بلوچستان به 2 منطقه زاهدان و چابهار بطور مستقل و متمركز به تامين، نگهداري و توزيع فرآورده هاي نفتي اقدام مي كند.
سه ناحيه سوخت رساني شامل ناحيه مركزي، ناحيه ايرانشهر و ناحيه نيكشهر و حدود 300 كيلومتر ساحل در درياي عمان و مجاورت با اقيانوس هند و بيش از 150 كيلومتر مرز خاكي با كشور پاكستان يكي از مناطق فوق العاده استراتژيك از نظر سوخت رساني است كه توسط منطقه چابهار انجام مي شوند.
شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي منطقه چابهار با 2 تاسيسات ذخيره سازي در چابهار و ايرانشهر مسئوليت تامين و توزيع فرآورده هاي نفتي در شهرستانهاي چابهار، سرباز، ايرانشهر، فنوج، نيكشهر، قصرقند، كنارك، دلگان و بخش آشار مهرستان را توسط 41 جايگاه و فروشندگي بر عهده دارد.
چابهار تنها بندر اقيانوسي كشور با 13هزار و 161 كيلومترمربع وسعت از شمال به شهرستانهاي نيكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به درياي عمان(مكران) و از غرب به كنارك متصل است.
اين شهرستان زيبا و ساحلي در جنوبي ترين منطقه مكرانِ بلوچستان تا زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان 645 كيلومتر فاصله دارد.
3043 /8005 /6081