۲۴ تیر ۱۳۹۵، ۸:۴۴
کد خبر: 82148446
T T
۰ نفر
مخترع چهارمحال و بختياري موفق به ثبت اختراع خود در آمريكا شد

شهركرد- ايرنا- رسول نوروزيان قهفرخي، نخبه و مخترع چهارمحال و بختياري موفق به ثبت يكي از اختراعات خود در اداره ثبت آمريكا به نام جمهوري اسلامي ايران شد.

به گزارش ايرنا، اين مخترع جوان روز پنجشنبه در ديدار با استاندار چهارمحال و بختياري از تلاش پنج ساله براي ثبت اختراع خود در آمريكا خبر داد.
نوروزيان قهفرخي، مخترع منتخب جهاني اين اختراع را با نام «فيلتر هوشمند نانو تيوب كربني جاذب آلاينده هاي هيدروكربني و سمي محيط زيست» به ثبت رسانده است.
وي گفت: اين چهل و چهارمين اختراع ايراني تاييد شده و مورد حمايت صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران رييس جمهوري است كه در اداره ثبت اختراعات آمريكا به ثبت جهاني رسيده است.
نوروزيان افزود: ثبت اين اختراع در ارتقاي رتبه علمي ايران در ارزيابي هاي آتي اثرگذار خواهد بود و به عنوان جديدترين تكنولوژي سال ٢٠١٦ آمريكا در حوزه كنترل و كاهش گازهاي گلخانه اي محسوب مي شود.
وي گفت: اين اختراع قابليت تجاري سازي در ٢٦ حوزه صنعتي از جمله ارتقاي آلايندگي خودروها تا حد استاندارد يورو ٦ و تجهيز صنايع آلاينده زا كه به واسطه اين دانش نوين به صنعت ملي سبز مبدل شده است، دارد.
از ويژگي ها اين فليتر فرآورده هاي صنعتي نظير كربن صنعتي با خلوص ٩٩ درصد و يخ خشك و گاز كربنيك و اوره از فرآوردهاي تبديلي اين فناوري در سطح خلوص بالاست.
اين فناوري بومي و پيشرفته ايراني مي تواند در صورت تجاري شدن راهكاري اساسي جهت رفع آلودگي هوا در كلانشهرها باشد.
قاسم سليماني دشتكي استاندار چهارمحال و بختياري نيز در اين ديدار بر ضرورت حمايت از طرح هاي پژوهشي و كاربردي كردن آن تاكيد كرد.
هم اكنون از هر ٨٦٣ مقاله ISI دانشگاهي يك اختراع جهاني در ايران توليد مي شود.
رسول نوروزيان قهفرخي پيشتر در مسابقات و جشنواره هاي بين المللي اختراعات سوئيس مدال نقره كسب كرده است، اين مخترع همچنين در مسابقات اختراعات كره جنوبي و كويت جايزه ويژه سمي گرند پريكس و ٢مدال طلا براي جمهوري اسلامي ايران به دست آورده است.
وي از مخترعان منتخب جشنواره جوان خوارزمي است و تاكنون ١٨ اختراع ثبت شده در اداره ثبت اختراعات و مالكيت فكري كشور به ثبت رسانده است.
اين سيزدهمين اختراع جهانيPCT شده مورد تائيد WIPO و ثبت اختراع جهاني آمريكا و چهل و چهارمين اختراع مورد حمايت صندوق حمايت از فناوران رييس جمهوري است.
2097/6021
۰ نفر