۲۷ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۳۷
کد خبر: 82152101
T T
۰ نفر
سودجویی كلاهبرداران از اطلاعات كارت بانكی با نصب اسكیمر

تهران- ایرنا- رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا گفت: افراد سودجو با نصب قطعه ای سخت افزاری به نام «اسكیمر» اقدام به كپی برداری از اطلاعات مهم كارت بانكی افراد می كنند.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، سرهنگ دوم علیرضا آذردرخش، افزود: نصب اسكیمر توسط افراد سودجو از روش های شایع كلاهبرداری از طریق دستگاه های كارت خوان به شمار می آید.
وی ادامه داد: اسكیمر دستگاهی است كه از آن برای كپی كردن اطلاعاتی كه در نوار مغناطیسی كارت های بانكی وجود دارد استفاده می شود و فرد مجرم در فرصتی مناسب این اطلاعات را با استفاده از نرم افزاری خاص در كارت های بانكی خام، كپی رایت می كند و می تواند از حساب قربانی، برداشت وجه داشته باشد.
رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا در توصیه به شهروندان، تاكید كرد: انجام عملیات بانكی توسط مشتری و دقت، هنگام خرید می تواند از كپی شدن كارت بانكی جلوگیری كند؛ ضمن اینكه رمز عبور را خود مشتری باید وارد كند.
به گزارش پایگاه خبری پلیس، سرهنگ آذردرخش تاكید كرد: وارد كردن رمز عبور توسط مشتری می تواند تضمین كننده امنیت كارت بانكی او باشد؛ چرا كه حتی در صورت نصب اسكیمر روی دستگاه كارتخوان، بدون اطلاع از رمز عبور، امكان برداشت از حساب مشتری امكان پذیر نخواهد بود.
این مقام انتظامی ادامه داد: مدتی است استفاده از كارتخوان های سیار رو به افزایش است و استقبال هموطنان از این دستگاه باعث شده است تا وقوع كلاهبرداری در این حوزه افزایش یابد.
سرهنگ آذردرخش یادآورشد: كارتخوان های سیار، نسل جدیدی از دستگاه‌های كارتخوان به شمار می آیند كه با استفاده از خدمات سامانه تلفن همراه به شبكه بانكی متصل می شوند و تراكنش های بانكی را با استفاده از شبكه تلفن همراه و استفاده از سرویس‌های GMS و GPRS انجام می دهند.
وی اضافه كرد: در یكی از تازه ترین پرونده های تشكیل شده در پلیس فتا، فردی سود جو كه دارای شغل میوه فروشی سیار بوده است با استفاده از دستگاه كارتخوان سیار و نصب اسكیمر روی آن اقدام به سرقت اطلاعات بانكی مشتریان خود كرده و با استفاده از رمز ورود كه معمولاً خود قربانی آن را در اختیار مجرم قرار داده اقدام به برداشت از حساب بانكی تعداد زیادی از هموطنان كرده است.
رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا، اعتماد بیش از حد هموطنان را یكی از عوامل موثر در وقوع چنین كلاهبرداری دانست و افزود: اگر هموطنان، هنگام خرید، خودشان عملیات پرداخت را انجام دهند و رمز عبور را وارد كنند، امكان سوءاستفاده وجود نخواهد داشت.
این مقام انتظامی، نظارت بانك مركزی و سایر دستگاه های مرتبط بر نحوه عملكرد و احراز هویت افراد متقاضی دریافت دستگاه كارتخوان را بسیار مهم دانست و اظهار كرد:ساماندهی دارندگان دستگاه های كارتخوان می تواند نقش بسزایی در كاهش وقوع جرایم در این حوزه داشته باشد.
وی گفت: شهروندان حتما مراقب باشند در خرید از دستفروشان یا افرادی كه دستگاه‌ های كارت خوان سیار دارند در دام اسكیمر نیفتند و دستگاه كارت خوان آنها چسب خورده و یا شكسته نباشد یا قطعه ای اضافه نداشته باشد.
رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در خصوص ضرورت تغییر رمز بانكی كارت‌ها به صورت دوره‌ای ، گفت: تغییر رمز ماهانه و دوره ای یكی از بهترین راه ها برای جلوگیری از عملی شدن اهداف مجرمانه سایبری است.
وی گفت: هموطنان در صورت مواجهه با موارد مشكوك می توانند آن را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی Cyberpolice.ir بخش مركز فوریت های سایبری، لینك ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام كنند.
اجتمام(1)9105**1776
۰ نفر