۲۷ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۰۹
کد خبر: 82152299
T T
۰ نفر
شهروندان گوشت مورد تائید شبكه دامپزشكی را تهیه كنند

قزوین - ایرنا - مدیركل دامپزشكی استان قزوین با هشدار نسبت به سرایت بیماری دامی تب كنگو به شهروندان توصیه كرد تا برای حفظ سلامت خود، گوشت مورد نیاز خود را با مهر تائید شده از سوی شبكه دامپزشكی تهیه كنند.

بهمن نقیبی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مصرف لاشه دام مبتلا به بیماری تب كریمه (كنگو) در صورت رعایت نشدن ضوابط بهداشتی می تواند موجب انتقال آلودگی به انسان نیز شود.
وی به شهروندان استان توصیه كرد تا گوشت مورد نیاز خود را از اماكن عرضه مجاز در سطح شهر تهیه كنند و ادامه داد: لاشه های عرضه شده در فروشگاه های مجاز دارای مهر نظارت بهداشت دامپزشكی و دارای مشخصه هایی چون نام كشتارگاه، تاریخ تولید و انقضا است.
نقیبی با اشاره به اینكه بیماری تب كریمه (كنگو) در دام زنده دارای علائم مشخص و بارزی نبوده و تنها از راه آزمایش قابل تشخیص است، اضافه كرد: انجام آزمایش تشخیصی دام زنده و لاشه آن تنها در كشتارگاه های مجاز انجام می شود.
به گفته وی، مصرف گوشت های بدون نظارت و تائید كارشناسان دامپزشكی در كشتارگاه های غیرمجاز امكان ابتلا مصرف كنندگان به بیماری مهلك و كشنده تب كریمه (كنگو) را افزایش می دهد.
نقیبی یادآور شد: با توجه به اینكه ویروس عامل بیماری تب كریمه از طریق كنه ها منتقل و در فصل گرم سال نیز با افزایش فعالیت آن همراه است، از این رو امكان بروز مواردی از این نوع بیماری دور از انتظار نیست.
وی افزود: اگرچه این بیماری از طریق تماس با لاشه و خون دام آلوده به انسان قابل انتقال بوده اما علائم آشكاری در دام ایجاد نمی كند و بر همین اساس سازمان بهداشت جهانی موثرترین راه برای جلوگیری از بروز و شیوع بیماری را ارتقای سطح بهداشت عمومی از طریق توسعه آموزش های عمومی معرفی كرده است.
مدیركل دامپزشكی استان قزوین به راه های دیگر پیشگیری از این بیماری اشاره و اضافه كرد: رعایت اصول بهداشتی هنگام كشتار دام، به ویژه نگهداری لاشه كشتار شده در سردخانه به مدت 24 ساعت می تواند آلودگی احتمالی لاشه به ویروس را مرتفع كند كه این مهم از طریق همكاری كشتارگاه های صنعتی استان با ناظران بهداشتی دامپزشكی در استان فراهم شده است.
نقیبی ادامه داد: اداره دامپزشكی قزوین در حد ظرفیت خود مقابله با ناقلان این نوع بیماری را از طریق سم پاشی رایگان اماكن دامی و نیز بدن دام ها در تعدای از روستاهای استان انجام داده و واحد نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی این اداره كل نیز برخورد جدی با افرادی كه به صورت غیرمجاز كشتار دام را انجام می دهند را در دستور كار دارد.
وی اضافه كرد: ذبح دام در كشتارگاه ها به مناسبت های مختلف نیز توصیه همیشگی این اداره كل بوده و در موارد محدودی كه این امكان فراهم نشود، رعایت اصول بهداشتی در زمان قربانی كردن با رعایت اصول بهداشت فردی (استفاده از دستكش، ماسك و لباس مناسب)، خودداری از تماس دست با لاشه گرم و نگاه داری آن به مدت 24 ساعت قبل از مصرف در دمای یخچال الزامی است.
تب كریمه (كنگو) یك بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده است كه از طریق گزش كنه، تماس با خون یا ترشح لاشه دام به انسان منتقل می شود.
7390/8054