۲۷ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۵۷
کد خبر: 82152408
T T
۰ نفر

هر ساعت ١٩ فقره طلاق در ایران ثبت می شود

۲۷ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۵۷
کد خبر: 82152408
هر ساعت ١٩ فقره طلاق در ایران ثبت می شود

اردبیل - ایرنا- مدیركل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: طبق اعلام سازمان ثبت احوال، طلاق در كشور روند روبه رشد و ازدواج روند كاهشی دارد و هر ساعت ١٩ فقره طلاق در كشور ثبت می شود.

ولی الله نصر روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در اردبیل اظهار كرد: براساس آمار به ازای هر 4.3 مورد ازدواج در كشور یك مورد منجر به طلاق شده و 5.6 درصد ازدواج در كشور كاهش پیدا كرده است.
وی نقش شبكه های اجتماعی و ماهواره را در فروپاشی كانون خانواده و افزایش طلاق بسیار مهم دانست و بیان كرد: البته سازمان بهزیستی در همه استان‌ها به صورت وسیع و براساس قانون حمایت خانواده مراكز مشاوره پیش از طلاق دارد.
به گفته وی ، دادگاه‌ها باید زوج و زوجه را به مراكز مداخله و پایگاه‌ها ارجاع دهند و آمار نشان می‌دهد كه در سراسر كشور نزدیك به 34 درصد مراجعه ها به مراكز مشاوره منجر به سازش شده است.
وی طلاق، مهاجرت و اعتیاد را سه معضل مهم اجتماعی در كشور عنوان كرد و یادآور شد: مهاجرت از روستاها به شهرها باعث ایجاد حاشیه نشینی و سكونتگاه غیررسمی و منجر به افزایش كودكان كار و خیابانی می شود.
نصر گفت: طبق آیین‌نامه ساماندهی كودكان خیابانی مصوب سال 84 دولت، 11 دستگاه به عنوان اعضای اصلی این ستاد معرفی شده است و سازمان بهزیستی طرح نگهداری شبانه روزی و و طرح آموزش حمایتی این كودكان را برعهده دارد و انتظار داریم وزارت بهداشت در بحث بهداشت و درمان و وزارت آموزش و پرورش در حوزه عقب ماندگی درسی آنها ما را یاری كنند.
مدیر كل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: بحث كودكان كار مقوله بسیار مهمی ‌است و بخش عظیمی ‌از كودكان خیابانی را تشكیل می‌دهد، اما یك بخش از كودكان متأسفانه در كارگاه‌ها و كارخانه‌ها كار می‌كنند و اصلاً دیده نمی‌شوند و پژوهش‌های ما نشان می‌دهد كه آسیب‌های اجتماعی كه بر این كودكان در كارگاه‌های كوچك وارد می‌شود، خیلی بیشتر از كودكان خیابانی است.
وی یكی دیگر از آسیب های اجتماعی را اعتیاد دانست و اظهار كرد: اعتیاد یك بحث مزمن است و هر روز رنگ و لعاب خود را عوض می كند و باید همه مردم و دستگاهها برای مقابله و ریشه كن كردن این پدیده شوم و خانمانسوز احساس مسئوولیت كنند.
وی با اشاره به توانمند سازی توسط گروههای همیاری و پرداخت مستمری به زنان بی سرپرست و بد سرپرست توسط سازمان بهزیستی بیان كرد: برای زنان بی سرپرست و بد سرپرست خانه های امن (اسكان موقت)ایجاد شده و زنانی كه به علت خشونت های خانوادگی و مشاجره امنیت در خانه ندارند می توانند در خانه های امن بمانند و البته هدف اصلی ما این است كه زن و كودك به خانه خودشان برگردند كه برای این كار در سراسر كشور مركز بازپروری زنان آسیب دیده داریم.
وی از ایجاد خانه های سلامت برای دختران در همه استانهای كشور خبر داد و گفت: هر دختری هم به هر عللی از خانه فرار كند می تواند در خانه سلامت در محیط امن بماند و در آنجا خدمات مشاوره، روانشناسی و مددكاری خشونت خانگی لازم را بگیرد تا دچار مشكل نگردد.
وی هدف از سفر خود به اردبیل در هفته بهزیستی را افتتاح شش پروژه از 40 پروژه قابل بهره برداری در حوزه های مختلف از جمله مراكز اجتماعی، مشاوره ای، اعتیاد و آسیب های اجتماعی در این استان عنوان كرد.
6130/6016
۰ نفر