ایران هر سال 10 میلیارد تومان برای واكسیناسیون مهاجران هزینه می‌كند

تهران - ایرنا - رئیس مركز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكی گفت: ایران هر سال 10 میلیارد تومان برای واكسیناسیون مهاجران و پناهندگان قانونی و غیر قانونی هزینه می‌كند.

محمدمهدی گویا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: از مجموع 10 میلیارد تومانی كه سالیانه وزارت بهداشت برای واكسیناسیون مهاجران و پناهندگان قانونی و غیر قانونی هزینه می‌كند، كمیساریای عالی امور پناهندگان هر سال فقط حدود یك چهارم آن را پرداخت می‌كند.
وی ادامه داد: خدمات بهداشتی وزارت بهداشت به اتباع كشورهای خارجی در ایران دو جنبه دارد، یكی از منظر خدمات انساندوستانه كه وظیفه خودمان می دانیم به سلامت مهاجران و پناهندگان خارجی كمك كنیم و دوم از منظر حفظ سلامت شهروندان ایران است.
وی اضافه كرد: بر این اساس همه خدمات بهداشتی و پیشگیرانه كه به شهروندان ایرانی داده می‌شود به مهاجران و پناهندگان كشورهای دیگر هم ارائه می‌شود و از 40 سال پیش تاكنون خدمات پیشگیرانه‌ای كه به این مهاجران داده شده، هیچ چیزی كمتر از خدمات بهداشتی به ایرانیان نداشته است.
گویا گفت: در واقع یكی از اهداف اصلی ارائه این خدمات پیشگیری از بروز بیماری در بین شهروندان ایرانی است، زیرا برای پیشگیری از بیماری مهم نیست كه از چه كسی پیشگیری می‌كنیم بلكه مهم این است كه در چه جامعه‌ای پیشگیری می‌كنیم.
رئیس مركز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اضافه كرد: مهمترین خدمات پیشگیرانه و بهداشتی، كنترل بیماری‌های قابل پیشگیری با واكسن است كه در این بین بیماری فلج اطفال و سرخك در اولویت اول هستند.
وی گفت: در مورد بیماری فلج اطفال چون هدف ریشه كنی در سطح جهان است و سالهای پایانی خودش را طی می‌كند، پیشگیری از بروز حتی یك مورد از این بیماری در كشور اولویت زیادی دارد.
گویا ادامه داد:‌ گرانترین واكسن‌های فلج اطفال هم برای ایرانیان و هم برای اتباع خارجی مقیم ایران به صورت كاملا رایگان استفاده می‌شود و با این كار توانسته‌ایم كاری كنیم كه از 16 سال پیش هیچ موردی از فلج اطفال در كشور دیده نشود.
وی ادامه داد: آخرین موارد بیماری فلج اطفال در ایران در سال 1379 بود كه در آن سال سه بیمار مبتلا به فلج اطفال در چابهار دیده شد و از آن سال تاكنون هیچ موردی از بیماری فلج اطفال در كشور نداشته‌ایم.
گویا گفت: برای ریشه كنی كامل فلج اطفال در كشور، نه تنها تمام ایرانیان بلكه تمام مهاجران و پناهندگان قانونی و غیر قانونی مقیم كشور مشمول واكسیناسیون رایگان با قطره فلج اطفال هستند و تلاش عظیمی از دهه های گذشته برای ریشه كنی كامل این بیماری در كشور صورت گرفته كه هنوز نیز ادامه دارد.
رئیس مركز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: در برخی سالها برای پیشگیری از این بیماری سه نوبت و گاهی چهار نوبت در نقاط مرزی و حتی در شهرهای دیگر، واكسیناسیون با قطره فلج اطفال انجام می شود. در این زمینه هیج فرقی بین ایرانیان و غیر ایرانیان وجود ندارد و گرانترین واكسن فلج اطفال به صورت رایگان به طور مساوی به ایرانیان و مهاجران ارائه می شود.
گویا اضافه كرد: بیماری دیگر سرخك است كه یك بیماری تنفسی است و طبیعتش متفاوت است و كنترل آن به سادگی میسر نیست و جز واكسیناسیون هیچ راهی ندارد.
رئیس مركز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: بسیاری از مهاجران و كسانی كه وارد كشور می شوند سابقه واكسیناسیون سرخك را ندارند و مجبور هستیم چندین نوبت این واكسیناسیون را در كشور برای آنان در استانهای مختلف انجام دهیم.
وی افزود: بیشترین موارد این واكسیناسیون‌ها در استانهای شرقی است اما گاهی لازم است در استان‌های دیگر و حتی تا تهران نیز واكسیناسیون سرخك را ادامه دهیم.
اجتمام(4)**3063 ** 1569
۰ نفر