۲۸ تیر ۱۳۹۵، ۸:۳۷
کد خبر: 82153308
T T
۰ نفر
بهره مندی 10 میلیون نفر از پرونده الكترونیك سلامت در كشور

سبزوار- ایرنا- معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: حدود 10 میلیون نفر در كشور از پرونده الكترونیك سلامت برخوردارند.

به گزارش ایرنا، علی اسدی یكشنبه شب در كارگاه منطقه ای ظرفیت سازی و توانمند سازی سلامت روان دانشگاههای علوم پزشكی شمال شرق كشور در سبزوار افزود: در اجرای طرح تحول نظام سلامت، خدمات این حوزه با تشكیل پرونده های الكترونیكی به مردم ارائه می شود.
وی اظهار كرد: در این راستا افراد غربالگری می شوند و بیماران دارای مشكلات روانی شناسایی و برای بهبود آنها مداخلات دارویی و غیر دارویی انجام می شود.
رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ادامه داد: یكی از اقدامات ما در این زمینه زیرپوشش قرار دادن مردم حاشیه شهر و غربالگری آنها از طریق مراكز جامع سلامت روان، شناسایی بیماران روانی و معرفی و ارجاع آنها به پزشك روان شناس است.
وی با بیان اینكه برنامه سلامت روان در شهرهای 20 هزار تا 500 هزار نفر در حال اجراست گفت: در برنامه ششم توسعه نیز به گسترش برنامه سلامت روان در كشور توجه شده كه امیدواریم در شهرهای با جمعیت بالاتری این طرح اجرا شود.
اسدی افزود: در برنامه سلامت روان طرح تحول نظام سلامت، موضوع اعتیاد، تغذیه، آموزش های مهارت زندگی، همسرداری، حمایت های روانی و اجتماعی پس از بلایا، آموزش، پیشگیری از بیماریهای روانی، تربیت فرزند و پیشگیری از خودكشی مورد توجه قرار گرفته است.
وی با بیان اینكه مهمترین بخش اجرای برنامه نظام سلامت ارائه خدمات به مردم شهر ها و به ویژه مناطق حاشیه شهرهاست اظهار كرد: بر اساس آمارها امروز توجه و نیاز مردم به برنامه ها و خدمات سلامت روان در جامعه افزایش یافته و موضوعاتی مانند سلامت اجتماعی و خشونت در برنامه سلامت روان به صورت ویژه پیگیری و مورد بررسی قرار می گیرد.
وی گفت: همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت در سه سال گذشته و برنامه سلامت روان در كشور بیش از 700 روانشناس در كشور جذب و در مراكز سلامت جامعه نگر مستقر شده و هر روانشناس 30 هزار تا 50 هزار نفر را زیرپوشش دارد.
اسدی با بیان اینكه در سال گذشته اعتبارات حوزه سلامت روان 50 درصد افزایش داشت افزود: موضوع سلامت روان در كشور دارای چشم انداز روشنی است و وزارت بهداشت و درمان به این موضوع نگاه ویژه ای دارد.
وی ادامه داد: كارگاه های منطقه ای ظرفیت سازی و توانمندسازی سلامت روان دانشگاههای علوم پزشكی در طول سال جاری به صورت مدون برگزار می شود كه كارشناسان در این كارگاه ها بیش از 150 ساعت آموزش می بینند.
وی با قدردانی از میزبانی دانشگاه علوم پزشكی سبزوار در برگزاری این كارگاه اظهار كرد: سبزوار ظرفیت خوبی در برگزاری این كارگاه ها را دارد و می تواند به قطب مناسبی در این حوزه تبدیل شود.
كارگاه منطقه ای ظرفیت سازی و توانمندسازی سلامت روان دانشگاههای علوم پزشكی شمال شرق كشور با حضور 50 كارشناس این حوزه از 27 تیرماه به مدت سه روز در دانشگاه علوم پزشكی سبزوار ادامه دارد.
سبزوار در 230 كیلومتری غرب مشهد مقدس واقع است.
8144/7499 / 6053