۲۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۵
کد خبر: 82153449
T T
۰ نفر

خروج ديپلمات‌هاي چيني از سودان جنوبي

۲۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۵
کد خبر: 82153449
خروج ديپلمات‌هاي چيني از سودان جنوبي

پكن - ايرنا - به دنبال كشته شدن دو مامور حافظ صلح چين در جريان درگيري هاي اخير در سودان جنوبي، پكن كار خروج ديپلمات هايش را از اين كشور آغاز كرده است.

به گزارش ايرنا، در حملات اخير و ناآرامي هاي سودان جنوبي به غير از كشته شدن شماري از ماموران حافظ صلح چين و كشورهاي ديگر، دو مامور چيني نيز به شدت زخمي شدند.
چين كه به رغم كاهش درگيري ها هنوز نگران اوضاع است، كار خارج كردن ديپلمات ها، كاركنان و كارگران اين كشور را از سودان جنوبي شروع كرده است.
دولت پكن اعلام كرده كه تيم امداد و نجات اين كشور تاكنون توانسته اند 17 ديپلمات، 12 نفر از تيم پزشكي و 20 نفر از كاركنان برخي شركت ها را از «جوبا» پايتخت سودان جنوبي خارج كنند.
روزنامه «مردم» ارگان حزب حاكم چين مي نويسد كه هنوز در مورد بستن سفارت تصميمي گرفته نشده و برخي از ديپلمات ها همچنان در منطقه حضور دارند.
از سوي ديگر چين اعلام كرده است اوضاع در سودان جنوبي آرام نيست و احتمال مي رود شمار ديگري از شهروندان اين كشور از سودان جنوبي خارج شوند.
وزارت دفاع چين مي گويد كه از هيچ تلاشي براي حراست از جان و مال چيني ها در سودان جنوبي دريغ نخواهد كرد و در صورت لزوم، هواپيماهاي ويژه اي براي انتقال شهروندان به آن كشور اعزام خواهند شد.
اين در حالي است كه پيشتر ژاپن نيز اعلام كرده بود به دليل درگيري هاي شديد در سودان جنوبي هواپيماهايي را به جيبتوتي اعزام كرده است تا اتباع اين كشور را از سودان جنوبي خارج كنند.
درگيري هاي اخير در «جوبا» پايتخت سودان جنوبي همزمان با پنجمين سالگرد استقلال سودان جنوبي رخ داد كه دستكم 272 كشته از ميان فرقه هاي رقيب اين كشور به جا گذاشت.
اين درگيري ها ميان نيروهاي وفادار به «سالوا كر» رئيس جمهوري سودان جنوبي و طرفداران «ريك ماچار» معاون وي درگرفت.
سودان جنوبي حدود پنج سال پيش از سودان جدا شد و به عنوان جوانترين كشور جهان اعلام موجوديت كرد.
آساق**231**1597