۲۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۱۵
کد خبر: 82153765
T T
۰ نفر
سرپرست ارشاد دشتي: شاهنامه مهمترين سند رابطه فرهنگي ما با جهان است

بوشهر-ايرنا- سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان دشتي استان بوشهر گفت: كتاب شاهنامه مهمترين سند رابطه فرهنگي ايرانيان با جهان است.

به گزارش ايرنا، حميد زارعي روز دوشنبه در كارگاه شاهنامه خواني انجمن ادبي فايز دشتي در فرهنگسراي شهيد شهرياري شهر خورموج افزود: شاهنامه چون با ستايش خرد آغاز مي شود سند رابطه فرهنگي ما با جهان است و مورد احترام و توجه اديبان بزرگ دنياست.
وي اضافه كرد: كارگاه شاهنامه خواني انجمن ادبي فايز دشتي يكي از قديمي ترين و فعالترين كارگاههاي شاهنامه خواني دراستان بوشهر است كه نقشي بسيار مهم در توسعه و ترويج فرهنگ و ادب ايراني داشته است.
زارعي بيان كرد: فردوسي و ساير شاعران بزرگ سرزمين ما انسان هاي بي زمان هستند چون توسعه پايدار ايجاد كرده اند.
وي اضافه كرد: مادامي كه در جهان، مفهوم ايران و ايراني وجود دارد نام پرافتخار شاعر بزرگ فردوسي هم جاويد خواهد ماند.
شاهنامه شناس خورموجي گفت: در داستانهاي شاهنامه عناصري چون پيام، درونمايه و شخصيت آن چنان بزرگ و جاوداني است كه به زمان و مكان محدود نمي شود.
مسعود بهرامي افزود: داستان هاي شاهنامه از جمله داستان رستم و سهراب به جديدترين تكنيك ها و شيوه هاي داستان سرايي پهلو مي زند و توصيف ها و تعابير آن چنان استادانه است كه تا ابد ماندگار خواهد ماند و داستان رستم و سهراب از جذاب ترين بخش هاي شاهنامه است.
وي با اشاره به مبحث فرزند كشي در ادبيات جهان يادآور شد: مشابه داستان رستم و سهراب داستان كوهولين در ادبيات ايرلند است كه عين اين داستان تكرار شده است.
بهرامي اضافه كرد: در افسانه آلماني موسوم به هيلد راند و هالد و براند نيز پدري ندانسته پسر خود را مي كشد.
در ادامه طوبي شيركاني و فاطمه حسيني به خوانش بخش رستم و سهراب پرداختند و توسط مسعود بهرامي تفسير و معنا شد.
شهرستان دشتي با مركزيت شهر خورموج 80 هزار نفر جمعيت در 80 كيلومتري جنوب بوشهر واقع است .
7206/6043