۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۴:۲۲
کد خبر: 82156958
T T
۰ نفر
موافقتنامه احداث 1200كیلومتر كریدور شماره 10 با ایتالیایی ها امضا شد

تهران- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به اولویت جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی، 'چارچوب موافقتنامه ' احداث كریدور شماره 10 به طول 1200 كیلومتر از شمال غرب كشور در مرز بازرگان تا بندر امام خمینی(ره) با یك شركت ایتالیایی امضا شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل، علی نورزاد افزود: چارچوب موافقتنامه با نهاد جاده‌های ایتالیا 'آناس' برای مطالعات امكان سنجی یك طرح جاده‌ای به طول 1200 كیلومتر امضا شد.
وی افزود: متن امضا شده با هدف بررسی سرمایه‌گذاری در یك مسیر بزرگ جاده‌ای تحت عنوان كریدور شماره 10 به امضا رسیده است كه از شمال‌غرب كشور در مرز بازرگان با كشور تركیه آغاز و در كوتاه‌ترین پیمایش آزادراهی به بندر امام‌ خمینی(ره) در جنوب كشور متصل می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رویكرد كریدور محوری در سرمایه‌گذاری خارجی افزود: در رویكرد نوین وزارت راه و شهرسازی مذاكرات با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در قالب احداث كریدورهای اصلی كشور در اولویت قرار گرفته است. علاوه بر این در حال مذاكره برای احداث كریدور شماره یك از بندر گواتر به بندر خرمشهر هستیم كه به عراق متصل می‌شود و این توسعه نوار ساحلی دریای عمان و خلیج فارس را فراهم می‌كند.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور با تاكید بر تعهدات شركت ایتالیایی گفت: این شركت متعهد شده است تا ارزیابی ترافیك كریدور مذكور و مناطق اطراف، برآورد تقاضای حمل و نقل، ارایه گزارش های مطالعات امكان ‌‌سنجی پروژه، پیشنهاد مدل‌ بهره‌برداری و نگهداری مدل مالی مربوطه و همچنین مدل مالی مطالعات امكان سنجی قابل قبول بانكی شامل وام، سهام، تضامین و اقدامات تامینی را انجام دهد.
نورزاد ضمن اشاره به زمان چهار ماهه برای نهایی شدن این موضوع اظهار داشت: نهاد جاده‌ های ایتالیا بر طبق این چارچوب متعهد شده است نحوه ساخت چند قطعه اولویت‌دار این مسیر را به صورت ساخت، اداره و انتقال (BOT ) انجام دهد و برای ساخت قطعه یك و دو حدود 800 میلیون یورو سرمایه‌گذاری كند. ساخت مابقی قطعات نیز بر اساس مطالعات تكمیلی با مدل‌های معمول سرمایه‌گذاری از قبیل BOT یا BLT انجام خواهد شد.
وی از آغاز فاز مطالعاتی این پروژه از چند ماه پیش خبر داد و گفت: اولویت‌های اجرایی این پروژه به ترتیب شامل قطعات تبریز- میاندوآب، كرمانشاه - خرم‌آباد، میاندوآب - كرمانشاه، بازرگان- تبریز است و برای ساخت قطعه اول و و دوم این پروژه چهار سال در نظر گرفته شده است كه بعد از نهایی شدن مفاد و امضای قرارداد، ساخت آن از طریق پیمانكاران ایرانی آغاز می‌شود.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور یادآورشد: در مراحل ابتدایی تكمیل مطالعات و اقدامات مورد نیاز، مذاكراتی به منظور تامین و تضمین سرمایه گذاری انجام می شود تا پس از اتمام مراحل فوق و اخذ مجوزهای لازم نسبت به شروع مراحل قراردادی و اجرای آن اقدام شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاكید بر استفاده حداكثری از توان فنی- مهندسی داخل كشور، افزود: با توجه به الزام قراردادهای خارجی به استفاده از نیروی متخصص و توان مهندسی كشور، كه در فاز اجرایی این پروژه برای ساخت قطعات، مناقصه برگزار كرده، بدیهی است قسمت اعظم كارها به شركت‌های ایرانی واگذار خواهد شد.
به گزارش ایرنا، در قراردادی كه بین ایران و سازمان دولتی بزرگراه‌های ایتالیا (آناس) به امضا رسیده این سازمان با سرمایه گذاری 3 میلیارد و 600 میلیون یورویی ساخت و مدیریت بزرگراه 1200 كیلومتری بازرگان تا بندر امام(ره) را بر عهده می گیرد.
پیش از این سازمان دولتی بزرگراه‌های ایتالیا (آناس) اعلام كرده بود نخستین قطعه این بزرگراه به طول 350 كیلومتر تا سال 2022 و با هزینه 600 میلیون یورو ساخته می شود.
اقتصام**1108 **1561
۰ نفر