حسن رحیم پور ازغدی در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه مشهد در حرم مطهر امام رضا(ع) به پنجم مرداد سالروز برپایی نخستین نماز جمعه بعد از انقلاب اسلامی به امامت مرحوم آیت الله طالقانی اشاره و بیان كرد: نماز جمعه تریبون توجیه، تسلیم و تكرار نیست بلكه كرسی آگاهی، آزادی، دفاع از مظلوم و اعتراض به ظالم است.
وی افزود: خط قرمزهای ساختگی حتی به نام دین و مذهب قابل قبول نیست و به توصیه امام خمینی(ره) باید آزاداندیشی در حوزه های علمیه را پی گرفت و مراقب بود گرفتار اسلام ساختگی به شرط من و در دایره مجهولات من نشد.
او ادامه داد: نمازهای جمعه باید مسائل مهم زندگی را از منظر زندگی عادی و مباحث اسلامی طرح و حل كنند و حرف جدید، كشف جدید، پاسخ جدید و نیازهای جدید را طرح نمایند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برخی می گویند نقد مدام منفی بافی است و این در حالی است كه اگر همه افراد در خصوص همه مسائل با هم توافق كنند نشانگر نفاق در جمع آنهاست.
وی نماز جمعه را نوعی امر به معروف و نهی از منكر توصیف و بیان كرد: امر به معروف و نهی از منكر یعنی انتقاد، نظارت و مطالبه كه واجب شرعی است و نوعی درگیری دائمی با وضع موجود می باشد.
رحیم پور ازغدی افزود: امر به معروف و نهی از منكر مساله ای است كه انجام آن را خدا از ما خواسته اما اغلب به آن تن نمی دهیم چون یا دانش انجام این كار را نداریم یا نمی خواهیم كه این كار را انجام دهیم زیرا كه منافعمان اقتضا نمی كند.
وی ادامه داد: كسی كه امر به معروف و نهی از منكر می كند با معیار احكام خدا و حقوق مردم با وضع موجود درگیر می شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: عده ای بیان مشكلات، ضعفها و مفاسد را تضعیف نظام می دانند در حالی كه در برابر فساد یا باید انكار كرد یا توجیه و یا اصلاح، كه امر به معروف و نهی از منكر اصلاح فساد است و موجب تقویت نظام می شود.
وی افزود: مصلحت اندیشی یعنی اهم و مهم كردن امور و در نظر گرفتن مهمترین مصلحت اجتماع و مردم و امت نه محافظه كاری.
رحیم پور ازغدی ادامه داد: نماز جمعه بدون نهی از منكر نماز جمعه اهل بیت(ع) نیست بلكه نماز جمعه اموی، عباسی، عثمانی و وهابی است.
وی گفت: اصلاح مردم و حكومت وظیفه نماز جمعه است و اگر نماز جمعه در باتلاق محافظه كاری و ترسیدن از این و آن بیافتد نمی تواند به وظیفه شرعی اش عمل كند.
1922/1858
مشهد- ایرنا- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نماز جمعه رسانه خدا، مردم و حكومت صالح است.