۲ مرداد ۱۳۹۵، ۲:۲۶
کد خبر: 82159596
T T
۰ نفر
ابراز همدردی كشورها با آلمان در مورد  تیراندازی مونیخ

تهران - ایرنا-در پی تیراندازی خونین عصرجمعه در مجتمع تجاری «المپیا» در مونیخ آلمان كه به كشته شدن 9 نفر و مجروح شدن 20 نفر منجر شد، برخی كشورها با مقامات آلمان و مجروحان و خانواده قربانبان این حادثه ابراز همدردی كردند.

**ایتالیا
رم - به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه «ایل سوله»، «متئو رنتزی» نخست وزیر ایتالیا در پی حادثه خونین روز جمعه در یك مركز تجاری در شهر مونیخ، با «آنگلا مركل» صدراعظم آلمان ابراز همدردی كرد.
منابع نخست وزیری ایتالیا اعلام كردند، بلافاصله پس از تیراندازی روز جمعه در مركز تجاری المپیا در مونیخ كه منجر به كشته شدن 9 تن شد رنتزی در پیامی به مركل با وی ابراز همدردی كرد.
پائولو جنتیلونی وزیر امور خارجه ایتالیا نیز از طریق شبكه اجتماعی توئیتر در پیامی ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان این واقعه اظهار كرد: واكنش ایتالیا اعلام همبستگی و دوستی با آلمان است.
وزارت امورخارجه ایتالیا همچنین از شهروندان این كشور در آلمان خواست تا از حضور غیر ضروری در اماكن عمومی خودداری كنند.
رسانه های ایتالیایی به نقل از منابع آلمانی نوشتند: یكی از مهاجمان اعلام كرده كه آلمانی است و در آلمان به دنیا آمده و برخی شاهدان نیز اظهار كردند كه ضارب هنگام تیراندازی به مردم، آنها را «خارجی های لعنتی» خطاب می كرد.

**بلژیك
بروكسل - نخست وزیر بلژیك در واكنشی توئیتری نسبت به اتفاقات تیراندازی در مركز خرید مونیخ نوشت: عمیقا شوكه شده ام.
به گزارش ایرنا، چارلز میشل نخست وزیر بلژیك جمعه شب وحشت خود به دلیل تیراندازی ها در مركز خرید مونیخ را ابراز كرد.
وی در صفحه توئیتر خود نوشت: با شدیدترین لحن خود این حمله ناجوانمردانه و ناپسندیده در مونیخ را محكوم می كنم.
در حمله عصرجمعه فرد یا افراد مسلح به مجتمع تجاری المپیا در شهر مونیخ آلمان 11 نفر كشته شدند.

**یونان
آتن - «اكسیس چیپراس» نخست وزیر یونان با ملت آلمان اعلام همبستگی كرد و گفت: نباید بگذاریم اروپا به محل خشونت آمیزی تبدیل شود.
به گزارش ایرنا از آتن، نخست وزیر یونان در صفحه توئیتر خود با اشاره به حادثه رخ داده در مركز تجاری مونیخ كه باعث كشته و زخمی شدن چندین تن شد، با ملت و دولت آلمان اعلام همدردی كرد و افزود: در این لحظات حساس نباید اجازه دهیم اروپا به محلی از خشونت تبدیل شود.
وی در این پیام به خانواده های قربانیان حادثه و ملت آلمان نیز تسلیت و با آنان اعلام همبستگی كرد.

** اتریش
وین- كریستین كرن صدر اعظم اتریش ضمن ابراز نگرانی از حمله تروریستی در مونیخ گفت كه مردم مونیخ ساعت های تكان دهنده و غم انگیزی را پشت سر گذاشتند.
به گزارش ایرنا، كرن در صفحه فیسبوك خود با خانواده ها و دوستان قربانیان در مونیخ ابراز همدردی كرد.
همچنین پدرو سانچز رهبر سوسیالیست های اسپانیا در پیامی، با سیگمار گابریل رهبر سوسیالیست های آلمان و مارتین شولز رئیس آلمانی پارلمان اروپا ابراز همدردی كرد.
وی ادامه داد: محكومیت ما نسبت به حملات در مونیخ و همدردی ما با ملت آلمان است.

** صربستان
بلگراد - آلكساندر ووچیچ نخست وزیر صربستان با ارسال تلگرامی حمله تروریستی مونیخ را به صدر اعظم آلمان تسلیت گفت.
در این پیام تسلیت نوشته شده است: خبر مربوط به حمله شهر مونیخ ما را بسیار متاثر كرده است. این حادثه نه تنها جام افراد بیگناه را گرفت، بلكه هشداری مجدد برای ماست كه تنفر و خشونت همه جا و همیشه می تواند رخ بدهد.
ووچیچ در این پیام تسلیت تاكید كرد كه صربستان در حفظ ارزش های خانواده ای، فرهنگی و تمدنی كه با اروپا یكسان است، همیشه با آلمان و ملت آلمان است و بعنوان كشور كوچك برای ارائه حمایت و كمك آماده است.
در این پیام تسلیت كه از دفتر مطبوعاتی دولت صربستان انتشار یافت، نوشته شده، از طرف دولت و شخص خود به خانواده قربانیان، شما، دولت شما عمیق ترین تسلیت را ابراز و برای مجروحان آرزوی بهبودی فوری داریم.
اروپام**461 *436**شبس *1488 **1613