۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۱۴
کد خبر: 82161543
T T
۰ نفر
دریاچه ارومیه و تالابهای اقماری آن زیستگاه 10 هزار فلامینگو

ارومیه- ایرنا- رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره كل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: دریاچه ارومیه و تالابهای اقماری آن زیستگاه 10 هزار فلامینگو است كه پیش بینی می شود در فصل مهاجرت تعداد آنها به بیش از 20 هزار قطعه برسد.

امید یوسفی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال فقط 10 درصد بر تعداد فلامینگوهای استان اضافه شده اما به علت آبگیری مجدد دریاچه ارومیه و پرواز این دسته از پرندگان از تالابهای اقماری به حوضچه اصلی دریاچه ارومیه، تعداد آنها بسیار مشهودتر بوده و تصور بر افزایش چشمگیر و حضور آنها در دریاچه است.
وی بیان كرد: در سالهای قبل به علت خشكسالی در پارك ملی دریاچه ارومیه اغلب فلامینگوها در مصب رودخانه ها و در مناطق پر آب فرود می آمدند كه این موضوع امسال به همه نقاط دریاچه تعمیم یافته است.
یوسفی ادامه داد: تالابهای سولدوز، حسنلو، كانی برازان و پارك ملی دریاچه ارومیه مهمترین مكان زیست فلامینگوها در آذربایجان غربی به شمار می رود.
وی اظهار كرد: به علت افزایش و زیست دوباره آرتمیا در دریاچه ارومیه، احتمال افزایش فلامینگو در تالابهای استان و دریاچه ارومیه دور از انتظار نیست.
به گزارش ایرنا، در سالهای قبل از بروز بحران كم آبی در دریاچه ارومیه، این زیستگاه مكانی امن برای حضور فلامینگوها و تخم گذاری انواع پرندگان آبزی و كنار آبزی در كشور و حتی در خاورمیانه محسوب می شد.
پیش از بروز بحران خشكی دریاچه ارومیه، سالانه 100 تا 200 هزار قطعه فلامینگو در پارك ملی دریاچه ارومیه و تالابهای اقماری آن برای زمستان گذرانی و حتی در بهار برای جوجه آوری فرود می آمدند.
فلامینگوها در پاییز از عرضهای شمالی از جمله سیبری به عرض های جنوبی مهاجرت كرده و در مناطق مساعد به زندگی و زمستان گذرانی می پردازند كه آذربایجان غربی و تالابهای آن كه در كریدور مهاجرتی پرندگان واقع شده، بهترین مكان زمستان گذرانی این پرندگان است.
با توجه به كاهش روزهای یخبندان در سال 93، تعداد فلامینگو و پرندگان اردك سان در این استان افزایش یافت.
همچنین با توجه به مساعد بودن هوا، از پارسال فلامینگوهای مهاجر كه در استان حضور می یابند، اقدام به آشیانه سازی و حتی جوجه آوری نیز می كنند.
فلامینگو پرنده ای با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند و خمیده، آبچر با بدنی بسیار كشیده و پر و بالی به رنگهای سفید و صورتی است.
فلامینگوها به آرامی راه می روند و سر و منقار خود را در آب كم عمق فرو برده و تغذیه می كنند.
این پرندگان از 90 سانتیمتر تا یك و نیم متر بلندی دارند و بیشتر از حلزون و گیاهان آبی تغذیه و به صورت دسته جمعی و در دسته های چند هزار تایی زندگی و مهاجرت می كنند.
7125/1905
۰ نفر