۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۰۳
کد خبر: 82162018
T T
۰ نفر
نامه سراج به رئیس جمهوری/ دادگاه دادستان سابق 14 شهریور برگزارمی شود

تهران - ایرنا - سخنگوی دستگاه قضا بااشاره به بركناری هیات امنای صندوق توسعه ملی گفت: رئیس سازمان بازرسی كل كشور به عنوان عضو ناظر در صندوق توسعه ملی نامه ای به رییس جمهوری نوشته اند.

به گزارش خبرنگار حقوقی و قضائی ایرنا، غلامحسین اژه ای روز یكشنبه در نود و نهمین نشست خبری افزود: ناصر سراج به عنوان ناظر بر این صندوق با توجه به این كه هیات امنای صندوق بركنار شده اند به حجت اسلام والمسلمین روحانی نامه نوشتند كه باید هیات امنای جدید انتخاب شوند.

** جلسه دادگاه دادستان سابق تهران 14 شهریور
محسنی اژه ای درباره پرونده دادستان سابق تهران (سعید مرتضوی) نیز گفت: با پیگیری این پرونده در دادسرا رفع نقص شد و از 14 شهریور امسال وقت رسیدگی دادگاه برای آن تعیین شده است.

** دستگیری چهارنفر در پرونده بانك ملت
معاون اول قوه قضاییه گفت: در جریان پرونده بانك ملت چهار نفر بازداشت و چند نفر دیگر تحت تعقیب هستند البته برخی در ایران و برخی در خارج از كشور هستند.
وی خاطرنشان كرد: جریان رسیدگی به این پرونده ادامه دارد و در مرحله تحقیقات مقدماتی و اولیه است و این كه برخی گفته اند موضوع پرونده دریافت های غیرمتعارف است تا حدودی درست است اما بیشتر مربوط به مسائل مالی است.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح كرد: پرونده توسط بازپرس تحقیقاتش ادامه دارد و متاسفانه در این پرونده آنها برای برگزاری جلسات حدود 125 هزار دلار دریافت كرده اند.

** تعیین تكلیف هفت شركت پرونده امیرمنصور آریا
محسنی اژه ای درباره پرونده امیرمنصور آریا موسوم به فساد سه هزار میلیاردی گفت: هفت شركت این پرونده تعیین تكلیف شد كه چهار شركت در مزایده به فروش رسید و سه مورد نیز بابت استرداد و رد مال به بانك ملی داده شد و مواردی از آن باقی مانده كه باید تعیین تكلیف شود.

** شكایت بیش از چهار هزار نفر از پرونده كمپوست
محسنی اژه ای در خصوص پرونده كمپوست نیز گفت: این پرونده كیفرخواستش صادر شده، به دادگاه رفته و تعداد كثیری در رابطه با این پرونده اعلام شكایت كردند اما كسانی كه به صورت رسمی شكایت نامه را تنظیم كردند چهار هزار و 200 نفر هستند.
وی خاطرنشان كرد: در این پرونده هشت نفر بازداشت شده اند و تعداد بیشتری با قرار مناسب آزاد شده اند.

** دستگیری حدود چهار نفر جاعل و كلاهبردار در كرج
معاون اول قوه قضاییه با بیان این كه سه تا چهار نفر جاعل و كلاهبردار در كرج دستگیر شده اند، در این باره گفت: فردی به عنوان ممیز مالیاتی و كارمند امور مالیاتی از مردم پول گرفته بود كه در این زمینه هم خود و هم مردم را گرفتار كردند.
وی تصریح كرد: همچنین دو نفر دیگر كه خودشان را ماموران وابسته به دادگاه اصل 49 معرفی كرده بودند و 200 میلیون تومان از مردم گرفتند نیز دستگیر شدند، بیش از 500 مهر جعلی از این افراد كشف شد.
سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان كرد: هیچ مامور دولتی حق ندارد به هیچ وجه پول نقدی از مردم بگیرد و اگر پول از مردم دریافت كند متخلفند، البته برخی از كلاهبرداران اخیرا به جای پول از مردم دلار می گیرند اما بالاخره آنها دستگیر می شوند.

** رسیدگی به چند پرونده در استان خراسان شمالی
سخنگوی قوه قضاییه در خصوص چند پرونده در استان خراسان شمالی نیز گفت: چند پرونده در رابطه با سازمان آب، اداره كل راه و شهرسازی و پرونده جاجرم در این استان مورد رسیدگی قرار گرفت كه هر سه پرونده بازداشت و متهمانی را داشتند.
وی ادامه داد: برای این پرونده ها كیفرخواست صادر شده و امیدواریم زودتر دادگاه تشكیل تا تعیین تكلیف شوند.

** موضوع فیش های حقوقی نباید به فراموشی سپرده شود
محسنی اژه ای در ادامه در خصوص فیش های حقوقی گفت: چهارشنبه هفته گذشته با پیش بینی هایی كه انجام شده جلسه ای با حضور دادستان كل كشور، رئیس بازرسی كل كشور، معاون اول قوه قضاییه و معاونت حقوقی قوه قضاییه در حضور رئیس دستگاه قضا تشكیل و مقرر شد ساز و كار برخورد مناسب و سریع در خصوص فیش های حقوقی پیش بینی شود و باید مواد تخلف و جرم نیز مورد رسیدگی قرار گیرد.
وی خاطرنشان كرد: همچنین دستگاه هایی كه فیش های حقوقی بالا یا دریافت های نامتعارف داشته اند باید وضعیتشان زودتر رسیدگی شود كه در این زمینه مقرر شد بازرسی كل كشور از كسانی كه در مظان این موضوع هستند و حقوق های متعارف گرفته اند وارد قضیه شود.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح كرد: همچنین قرار شد اقدامات دیگری انجام شود و نمایندگانی از مسوولان یاد شده در این جلسه به صورت مستمر موضوع فیش های حقوقی نامتعارف پیگیری كنند و نگذارند این قضیه به فراموشی سپرده شود.

** محكومیت 13 قاضی در سال 95
معاون اول قوه قضاییه گفت: یكی از اولویت های ما در سال 95 برخورد با مفاسد داخل و خارج از قوه قضائیه است كه این تخلف و فساد به دست كارمند، قاضی، دلال و یا واسطه ها با عناوین جعلی وكیل یا كارشناس باشد.
وی تصریح كرد: در این زمینه 13 قاضی محكوم به حبس های طویل المدت و برخی حبس های كمتر و جزای نقدی و سایر مجازات ها كه در قانون پیش بینی شده است، شدند.
محسنی اژه ای ادامه داد: چنانچه حكم آنها قطعیت یابد با اسم و مشخصات به مردم گفته می شود.

** دستگیری هشت وكیل در آذربایجان غربی
سخنگوی دستگاه قضا گفت: در تیرماه سال جاری در یكی از شهرهای آذربایجان غربی هشت وكیل و یك كارمند اجرای احكام و تعدادی كه خودشان را وابسته به قوه قضاییه می دانستند و از مردم اخاذی می كرند دستگیر شدند.
به گفته محسنی اژه ای، پرونده این افراد تحت تعقیب است و ادامه دارد، البته تعداد بیشتری هستند كه تحت تعقیب قرار دارند و ممكن است از قوه قضائیه و ثبت اسناد هم افرادی باشند كه دستگیر شوند.
اجتمام**7268**9132** 1569
۰ نفر