۴ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۴۲
کد خبر: 82162897
T T
۰ نفر
ابراز انزجار نخبگان عرب از سفر ژنرال سعودی به فلسطین اشغالی

تهران - ایرنا - سفر هیأت بلندپایه سعودی متشكل از شخصیت های دانشگاهی و بازرگانان به ریاست انور عشقی ژنرال بازنشسته دستگاه اطلاعاتی عربستان كه برای نزدیك كردن روابط این كشور با رژیم صهیونیستی و پیشبرد تدریجی آن صورت گرفت٬ از سوی نخبگان عرب مورد كنكاش و انتقاد زیادی قرار گرفت.

انور عشقی پیش از این چندین بار با مقام های رژیم صهیونیستی در خارج از فلسطین اشغالی دیدار كرده بود اما با توجه به اینكه این اولین دیداری است كه در فلسطین اشغالی برگزار شد، می تواند چندین پیام در سطح سیاسی، منطقه‌ای و برای صهیونیست ها در بر داشته باشد.
در این كه ریاض پس از شكست های منطقه ای و بین المللی ٬در پی ارتقای روابط با تل آویو و حركت در مسیر تبدیل آن به یك ائتلاف به رهبری سعودی ها است ٬شكی نیست به خصوص كه این امر بعد از تلاقی منافع آنها در سطح منطقه ای و بخصوص در قبال پرونده هسته ای ایران و چندین پرونده سیاسی در منطقه خلیج فارس صورت می گیرد.
سعودی ها در مسیر نزدیكی به برقراری روابط علنی با رژیم صهیونیستی و آمادگی برای ارتقای آن به سطح ائتلاف در سایه تغییرات منطقه‌ای حركت می كنند بدون اینكه رژیم صهیونیستی هیچگونه پایبندی و تعهد رسمی برای امتیازدهی در زمینه مذاكرات با تشكیلات خودگردان فلسطین داشته باشد.
در حالی كه چند روز از این سفر ننگین یك مقام سعودی به فلسطین اشغالی گذشته است ٬ خشم نخبگان و افكار عمومی عربی و حتی خشم مردم عربستان هنوز فروكش نكرده است.
دنبال كنندگان این سفر در صفحات اجتماعی مثل توییتر معتقدند كه سفر انور عشقی آن هم در رأس هیأتی به فلسطین اشغالی می تواند آینده خطرناكی را برای عرب ها رقم بزند.
آنها می گویند، سفر انور عشقی كه با استقبال بنیامین نتانیاهو نیز همراه بود، این نگرانی را در میان كشورهای عرب به خصوص مردم این كشورها به وجود آورده است كه قبح رابطه اعراب با این رژیم غاصب از بین برود و عادی سازی روابط عربی – اسرائیلی كلید بخورد.
محمد الجوادی نویسنده مصری در این زمینه نوشت: 'اسرائیل همان اسرائیل باقی خواهد ماند حتی اگر همه عرب ها به آن سفر كنند و اسرائیل تغییری نخواهد كرد چه 'عشقی' از آن دیدار كند چه 'مصیبت'.
وائل قندیل دیگر نویسنده عربستانی نیز از موضع دولت سعودی در باره موضوع فلسطین انتقاد كرد و نوشت: 'عربستان به صورت علنی با رفتن تیم فوتبال به رام الله با ویزای اسرائیلی مخالفت كرد آن وقت یك ژنرال بازنشسته را با هیاتی به كنیست اسرائیلی فرستاده است' !
ولید طبطبائی نماینده سابق مجلس كویت نیز ضمن مردود دانستن سفر عشقی نوشت: 'به عنوان یك شهروند عرب خلیج فارس، سفر خبیث انورعشقی به فلسطین اشغالی و دیدار با مسئولان صهیونیستی در آنجا را رد می كنم'.
عبدالباری عطوان دیگر نویسنده مشهور عرب و سردبیر روزنامه رای الیوم نیز نوشت: من این شدت علاقه زائدالوصف و اشتهای ژنرال انورعشقی برای سفر به اسرائیل آن هم در راس هیاتی متشكل از دانشگاهیان و بازرگانان و دیدار با مسئولان این رژیم را نمی توانم درك كنم'. او سپس می پرسد آیا این موضوع، امری طبیعی است ؟
محمد مختار الشنقیطی اندیشمند كشور موریتانی نیز نوشت: ' ما هرچه ذلیل تر شدیم بیشتر به سمت اسرائیلی ها رفتیم'.
محمد البراك مبلغ سعودی كه عضو شورای علمای مسلمان عربستان نیز هست در این باره نوشت: 'صهیونیست ها بر فلسطین حكمرانی می كنند و بر هر مسلمان واجب است كه این حاكمیت را هرچند بر یك وجب آن، غیر قانونی قلمداد كند و برای پایان این اشغالگری تلاش كند . انورعشقی می بایست مورد بازخواست قرار گیرد'.
احسان فقیه نویسنده اردنی تبار نیز دولت سعودی را معرض اتهام های خود در زمینه تلاش برای عادی سازی روابط با اشغالگران قرار داد كه در سایه سفر انورعشقی صورت گرفته است.
وی در صفحه توییتر خود نوشت: 'عربستان تنها محصور به انورعشقی و لیبرال هایی كه مفهوم لیبرالی را نمی فهمند، نیست بلكه هستند علما و وفادارانی با شرف در این كشور و نباید وی را نماینده كل مردم عربستان دانست'.
ابراهیم حمامی نویسنده فلسطینی نیز سفر انور عشقی به فلسطین اشغالی را ننگ آور توصیف كرد.
محمد المدهون شخصیت رسانه ای فلسطینی نیز نوشت: 'به عنوان یك فلسطینی سفر هر مقام عربی را به فلسطین اشغالی رد می كنم و آن را به مثابه خنجری بر پشت فلسطینی ها می دانم'.
سفر انورعشقی جدا از پیامدهای آن ٬یك دستاورد سیاسی برای رژیم صهیونیستی محسوب می شود و این سفر باعث خوش بینی مسئولان رژیم صهیونیستی به عادی سازی روابط با عرب ها در آینده و بدون هرگونه امتیاز دهی به اعراب شد و جدا از همه این ها این سفر می تواند واقعه ای ننگین به شمار آید.
حال سوالی كه اینجا پیش می آید این است كه آیا سفر انور عشقی استراتژی خصمانه نتانیاهو علیه مردم فلسطین تقویت نمی كند ؟تل آویو پیوسته بر اصول ثابت خود در خصوص سازش نهایی با تشكیلات خودگردان فلسطین اصرار می ورزد و عربستان با برداشتن گام های عملی برای ارتقای روابطش با تل آویو تلاش می كند .
افكار عمومی جهان درك می كند كه سفر هیأت سعودی بدون چراغ سبز خاندان حاكم در عربستان به فلسطین اشغالی صورت نگرفته است.
روزنامه صهیونیستی هآرتص نوشت: هیأت سعودی با دو مقام رسمی اسرائیلی دیدار كرد كه هریك از آنها جایگاه خود را دارند و دیدار با آنها پیام های سیاسی خاصی به همراه دارد.
اولین مسئول، دوری گولد دبیركل وزارت خارجه و دومین مسئول ژنرال یوآف مردخای هماهنگ كننده امور اشغالگران در مناطق اشغالی فلسطین بود و انورعشقی در این سفر دیدارهایی نیز با تعدادی از نمایندگان جناح مخالف در پارلمان رژیم صهیونیستی داشت.
به گفته منابع صهیونیستی، سفر عشقی حداقل توانست شور و شعف را در داخل فلسطین اشغالی نسبت به نزدیك بودن صلح عربی تقویت كند.
انور عشقی كه سه شنبه گذشته به فلسطین اشغالی سفر كرد در رام الله در كرانه باختری رود اردن با محمود عباس رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین و تعداد دیگری از مسئولان فلسطینی نیز دیدار و سپس به ملاقات با گولد و مردخای رفت.
او همچنین با گروهی از اعضای پارلمان اسرائیل ملاقات كرد. روزنامه هآرتص نوشت: انور عشقی با عیساوی فریج نماینده حزب میرتس در پارلمان نیز دیدار كرد و ملاقات هایی با اعضای پارلمان از فراكسیون 'اردوگاه صهیونیسم' به ریاست اسحاق هرتزوك و فراكسیون میرتس به ریاست میخال روزین نیز داشت.
به نوشته روزنامه هآرتص، انور عشقی و هیأت همراه او همچنین با یائیر لاپید رئیس فراكسیون 'آینده‌ای هست' دیدار كرد.
فریج هماهنگ كننده دیدار گفت: سعودی‌ها خواهان گشایش روابط با اسرائیل هستند و این یك هدف راهبردی از سوی آنها به حساب می آید.
روزنامه هآرتص به نقل از مسئولان سعودی یادآور شده كه آنها می خواهند راه نیمه كاره انور سادات رئیس جمهور اسبق مصر را تكمیل و بدین وسیله به اسرائیل نزدیك تر شوند و مقامات اسرائیلی این موضع را به خوبی و آشكارا احساس می كنند.
ظاهرا اعضای پارلمان اسرائیل به انور عشقی پیشنهاد دادند كه از اعضای این پارلمان كه طرح صلح عربی را تایید می كنند برای سفر به عربستان دعوت كند.
این روزنامه نوشت: انور عشقی در جریان ملاقات با اعضای پارلمان اسرائیل درباره روابط خود با دبیركل وزارت خارجه اسرائیل یادآور شد كه این فرد (دوری گلد) چند دهه پیش كتابی نوشت و در آن به عربستان با عنوان 'مملكت شرارت' حمله كرد اما بعدا در ملاقات هایش از وی عذرخواهی كرده و گفته است كه دربرخی مطالب كتابش اشتباه كرده و خواهان تقویت روابط بین عربستان و اسرائیل است.
انور عشقی ژوئن سال گذشته نیز در مركز تحقیقات واشنگتن با دوری گولد بطور علنی دیدار كرده بود.
انور عشقی پست های مختلفی در ارتش عربستان داشته است و در وزارت خارجه این كشور نیز كار كرده است. او هم اكنون ریاست مركز مطالعات راهبردی عربستان را برعهده دارد.
دیدار و سفرهای مقامات سعودی با مسئولان اسرائیلی در چند سال و بخصوص در چند ماه گذشته اوج گرفته كه می توان به ملاقات تركی فیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان با موشه یعلون وزیر وقت امنیتی اسرائیل در فوریه سال گذشته اشاره كرد.
دیدار عشقی با ژنرال عقوب عمیدرور مشاور امنیت سابق نخست وزیر اسرائیل در اندیشكده مطالعات خاور دور واشنگتن در ماه مه گذشته نیز یكی از این ملاقات ها است.
انور عشقی در گفت وگو با شبكه صهیونیستی (I24NEWS)، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیوینستی را مردی قوی و واقع بین توصیف و بر دشمنی مشترك با ایران تاكید كرد.
دشمنی مشترك سعودی ها و صهیونیست ها با جمهوری اسلامی ایران، آنها را بر سرمیزگرد منافقان در پاریس فرانسه نیز جمع كرد و دلارهای نفتی سعودی در سفر مجانی دولتمردان از كارافتاده (سابق)آمریكایی و اروپایی برای سخنرانی در این همایش ٬اثر خود را بجا گذاشت اما قضاوت در باره اینكه آیا بازی شاهزادگان بی تجربه سعودی آن هم با مهره های سوخته برای شكست دادن ملت ایران كه سابقه طولانی مدت چند دهه مبارزه و استقامت را در پرونده خود دارند٬ موفقیتی در پی خواهد داشت را باید به آینده تاریخ سپرد و از سرنوشت متجاوزانی مانند صدام حسین عبرت گرفت به خصوص اگر این بازی سعودی ها با یارگیری از رژیم صهیونیستی كه هیچ جایگاهی میان ملت ایران ندارد، صورت گیرد.
گزارش از : سعید محسنی راد
خاورم**1653**2041**
۰ نفر