۵ مرداد ۱۳۹۵، ۸:۵۱
کد خبر: 82164117
T T
۰ نفر
فرماندار: اورامان مهمترين پتانسيل و ظرفيت شهرستان سروآباد است

سنندج- ايرنا- فرماندار سروآباد گفت: منطقه اورامان به دليل فرهنگ خاص و كهن، آداب و رسوم، مناطق بكر و طبيعي، معماري خاص منطقه و جاذبه هاي گردشگري فراوان مهمترين پتانسيل و ظرفيت شهرستان سروآباد است و نيازمند توجه بيشتر مسئولين و اختصاص اعتبارات براي توسعه بيشتر آن است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، علي مفاخري شامگاه دوشنبه در همايش اداري بخش اورامان شهرستان سروآباد كه با حضور نماينده مريوان و سروآباد در مجلس شوراي اسلامي در محل كتابخانه عمومي شهر اورامان برگزار شد، گفت: منطقه اورامان به دليل جاذبه هاي گردشگري، مناطق بكر و طبيعي و همچنين دارا بودن فرهنگ و آداب كهن و خاص و منحصر بفرد يك پتانسيل براي شهرستان سرواباد و حتي استان كردستان است.
وي ادامه داد: منطقه اورامان در جهان نيز براي گردشگران نامي شناخته شده است و هر ساله ميزبان مسافران و مهمانان زيادي از خارج كشور است كه علاقه مند به حضور در اين منطقه هستند.
فرماندار سروآباد تصريح كرد: ثبت ملي منطقه اورامان به پايان رسيده و مقدمات ثبت جهاني آن در دست اقدام است و در اين راستا نيازمند توجه بيشتر مسئولين استاني و كشوري است.
او افزود: با وجود كمبود اعتبارات، خدمات مديران و مسئولان و كارهايي كه در اين منطقه انجام شده است، قابل تقدير و ستايش است و همچنان نيز ادامه خواهد داشت.
وي اضافه كرد: منطقه اورامان و مشكلات مربوط به آن را بارها و بارها براي مسئولين استاني تشريح كرده ايم و به اين منطقه مهم گردشگري نگاه ويژه اي داريم كه نمونه آن را مي توان برگزاري دومين جلسه شوراي اداري در اين شهر در طول يكسال گذشته عنوان كرد.
به گفته وي مهمترين مشكل شهر اورامان دور بودن از مركز شهرستان و سخت گذر بودن مسير ارتباطي آن است كه در فصل زمستان تردد در اين مسير خطرناك و سخت است.
مفاخري با اشاره به احداث سد داريان در محدوده منطقه اورامان گفت: احداث سد داريان در آينده اي نزديك باعث رونق و شكوفايي بيشتر اين منطقه در حوزه توسعه باغات، كشاورزي، شيلات و از همه مهمتر افزايش آمار وورد گردشگران و مسافران خواهد شد.
وي به احداث سد بلبر در منطقه اورامان اشاره كرد و گفت: احداث سد بلبر در اين منطقه از نيازها و مطالبات مردم منطقه است كه خوشبختانه طرح مطالعاتي ان در دست اجرا است و اميدواريم در آينده اي نزديك و با برطرف شدن مشكلات آن در حوزه محيط زيستي شاهد احداث آن باشيم.
فرماندار سروآباد به بازگشايي مرز مله خورد در روستاي دزلي از توابع بخش مركزي شهرستان اشاره كرد و گفت: بازگشايي معبر كولبري مله خورد با پيگيري هاي مستمر و مداوم استاندار محترم كردستان، معاون محترم سياسي امنيتي استانداري كردستان و ساير مسئولين استاني باعث رونق و ايجاد اشتغال در اين منطقه خواهد شد.
او با اشاره به دغدغه مردم روستاهاي اطراف اين مرز براي استفاده از آن افزود: در حال حاضر دفترچه كولبري براي دو روستاي دزلي و دره كي صادر شده است و در آينده اي نزديك در صورت افزايش فعاليت ساير روستاهاي اطراف نيز از مزاياي آن بهره مند مي شوند.
وي تاكيد كرد: بازگشايي مرز مله خورد از برنامه هاي مهم دولت براي تامين معيشت مرزنشينان است و در آينده اي نزديك در صورت فراهم شدن زير ساخت هاي لازم و كسب مجوزهاي مربوطه به بازارچه رسمي تبديل خواهد شد.
مفاخري به نبود بانك هاي دولتي در اين منطقه اشاره كرد و گفت: به دليل اقتصاد ضعيف منطقه اورامان و كل شهرستان سروآباد و نبود نقدينگي، بانك هاي دولتي و خصوصي تمايلي براي ايجاد شعبه و باجه در اين منطقه ندارند و از همه مهمتر مردم شهرستان سروآباد به ويژه منطقه اورامان با توجه به اعتقادات ديني تمايلي به دريافت تسهيلات و سپرده گذاري ندارند.
فرماندار سرواباد در خاتمه از راه اندازي پايگاه ميراث فرهنگي و گردشگري در شهر اورامان در آينده اي نزديك خبر داد.
بخشدار اورامان نيز در ادامه اين جلسه اظهار كرد: بخش اورامان با دو دهستان، 10 روستا و جمعيتي 12 هزار نفري در 40 كيلومتري شهر سروآباد مركز شهرستان واقع شده است.
وي افزود: مقدمات ثبت جهاني اورامان در دست اقدام است و در اين راستا نيازمند توجه بيشتر و فراهم كردن زير ساخت هاي لازم است كه اميدواريم در آينده اي نزديك شاهد تحقق اين مهم باشيم.
سالار فتحي به مشكلات اورامان اشاره كرد و گفت: از مهمترين مشكلات منطقه اورامان نبود يك تونل ارتباطي است كه متاسفانه هر سال در فصل زمستان مسير ارتباطي آن به دليل ارتفاع بسيار زياد تردد در آن به سختي صورت مي گيرد.
او ادامه داد: براي تردد آسان مسافران و گردشگران نيازمند احداث تونل ارتباطي در مسير روستاي دره كي به شهر اورامان هستيم كه احداث اين طرح قبلا توسط نمايندگان مجلس و مسئولان شهرستاني مطرح شده ولي متاسفانه تاكنون به نتيجه خاصي نرسيده است.
وي ديگر مشكلات شهر اورامان را در حوزه محيط زيست و منابع طبيعي عنوان كرد و گفت: متاسفانه بيش از 90 درصد منطقه اورامان را جزء منطقه حفاظت شده قرار داده اند و همين مساله باعث ايجاد مشكلات براي مردم منطقه شده است.
بخشدار اورامان تصريح كرد: مشكلات منطقه اورامان باعث مهاجرت روستائيان آن به حاشيه شهرها شده است و در صورت تقليل منطقه حفاظت شده در اين منطقه، شاهد مهاجرت معكوس خواهيم بود.
فتحي در خاتمه از مهمترين مشكلات روستاهاي تابعه اورامان را خاكي بودن راه ارتباطي عنوان كرد و گفت: در منطقه اورامان تنها 20 كيلومتر راه آسفالته وجود دارد و 31 كيلومتر راه ارتباطي روستاهاي پرجمعيت آن خاكي و نيازمند بهسازي است.
شهرستان سرواباد در 90 كيلومتري غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
1904