محسن حسيني مقدم روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا در زمينه اهميت طرح هدايت تحصيلي در مدارس كشور گفت: مشاوران در مدارس، متولي اصلي ارائه نظرات كارشناسي به دانش آموزان پايه دهم و خانواده هاي آنان براي تعيين رشته ورود به پايه دهم هستند.
وي با اشاره به سياست هاي تعيين شده از سوي معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش براي هر رشته تحصيلي و شاخه درسي، گفت: سهمي هم براي رشته هنرستان و شاخه فني حرفه اي در طرح هدايت تحصيلي پيش بيني شده و به تمامي استانها و مناطق با در نظر گرفتن سياست هاي ابلاغي مندرج در فرم هدايت تحصيلي نسبت به آگاه سازي دانش آموزان و اولياي آنان توسط مشاوران بطور جد تاكيد شده است.
حسيني مقدم با اشاره به حضور 17 درصد از دانش آموزان پايه دهم در رشته هاي هنرستان اظهار كرد: در اين خصوص حوزه صنعت، كشاورزي و هنر آماده پذيرايي از دانش آموزان داوطلب در شاخه هاي فني حرفه اي است.
وي افزود: دانش آموزاني كه در تمامي اين بخش ها ادامه تحصيل مي دهند افزون بر آموزش 70 درصدي كار عملي، در پايان و پس از فارغ التحصيل شدن ضمن دريافت ديپلم، كارنامه فني و حرفه اي نيز به آنان اعطا خواهد شد كه براي ارائه در بازار كار بسيار با اهميت است.
مدير كل دفتر آموزش هاي فني و حرفه اي وزارت آموزش و پرورش گفت: در اين راستا از سوي مسئولان امر روند كار با توجه به نياز جامعه و بويژه بازار كار در رشته هاي هنرستان تدريس مي شود و دانش آموزان پس از سه سال با توانايي يادگيري و كار در حداقل 6 حرفه وارد چرخه بازار مي شوند و در ادامه روند تحصيل نيز از طريق كنكور با توجه به رشته خود در دانشگاه ها و مقطع فوق ديپلم و سپس كارشناسي و بالاتر مي توانند به تحصيل ادامه دهند.
وي با بيان اينكه هرساله شاهد كاهش حضور تعداد داوطلبان در كنكور دانشگاه ها هستيم ، افزود: حضور تعداد 700 هزار دانش آموز در رشته هاي كار و دانش و فني حرفه اي كنكور سراسري سالجاري نشان از اقبال دانش آموزان و همينطور خانواده هاي آنان از رشته هنرستان دارد و يادگيري يك يا چند حرفه از سوي دانش آموزان در آينده كمك به جامعه و بازار كار خواهد بود.
حسيني حضور در رشته هاي كار و دانش و فني و حرفه اي را تضمين كننده آينده كاري دانش آموزان عنوان كرد و افزود: مهارت آموزي براي دختران و پسران به طور مساوي در طرح هدايت تحصيلي در نظر گرفته شده و در مقابل رشته هايي خدماتي و هنري كه براي دختران بيشتر جذابيت داشته و متناسب با آنان است مي توان به نقشه كشي، معماري، طراحي، نقاشي، هنرهاي دستي، گرافيك، اشاره كرد كه تا حدودي نيز با استقبال اين افراد مواجه شد.
حسيني با اشاره به اينكه افزون بر 38 درصد دانش آموزان را در رشته هاي فني و حرفه اي سال تحصيلي 95 - 94 دختران تشكيل مي دهند، افزود: هرچقدر بتوان زمينه جذب دانش آموزان را در رشته هاي صنعتي بوجود آورد، ضمن كسب مهارت آموزي از سوي اين افراد، جامعه به سوي خودكفايي و اشتغالزايي سوق داده خواهد شد و اين كار تنها با فرهنگ سازي و تغيير نگرش خانواده و همچنين اعتماد به نظر مشاوران طرح هدايت تحصيلي عملي خواهد شد.
فراهنگ**1417**1027
تهران - ايرنا - مديركل دفتر آموزش هاي فني و حرفه اي وزارت آموزش و پرورش گفت: طبق برآوردهاي به عمل آمده از يك ميليون دانش آموز پايه نهم كه مي خواهند وارد پايه دهم متوسطه دوم شوند، افزون بر 17درصد وارد شاخه فني حرفه اي و رشته هنرستان مي شوند.