یافته های پژوهشی و نمونه محصول در بازار مجازی پژوهش ارائه می شود

تهران- ایرنا- رییس صندوق حمایت ازپژوهشگران و فناوران (بنیاد ملی علم ایران) با اشاره به راه اندازی سایت بازار مجازی پژوهش توسط صندوق گفت: در این سایت، یافته های پژوهشی و نمونه ساخته شده محصولات برای استفاده سرمایه گذاران ارایه می شود .

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا، دكتر نصرت الله ضرغام روز سه شنبه در نشست خبری افزود: این سایت به منظور استفاده از یافته های پژوهشی به نفع تولید كشور راه اندازی شده است، در كنار این سایت مركز نوآوری نیز راه اندازی شده است تا یافته های پژوهشی به كمك افراد متخصص ( منتورها) به محصول تبدیل شود.
وی بیان كرد: امیدواریم این دو دركنار هم و اطلاعاتی كه در اختیار سازمان ها قرارمی دهند، در توسعه كشور موثر باشند.

*** ارایه تسهیلات 7 تا 12هزار دلاری برای ثبت اختراع در خارج از كشور
ضرغام با اشاره به این كه میزان دارایی فكری به میزان اشتغال و افزایش تولید ناخالص داخلی كمك می كند بیان كرد: بیشتر ثبت اختراع ما در داخل و توسط محققان داخلی است، ما به ایرانیان خارج از كشور نیز برای ثبت اختراع خود و ارایه تسهیلات در این زمینه كمك می كنیم .
وی گفت: برخی از كشورها مانند ژاپن با 25 درصد دارایی فكری قطب های اقتصادی دنیا هستند در صورتی كه دارایی كل كشورهای اتحادیه اروپا 20 درصد است.

*** اجرای بیش از 3 هزار پروژه در تفاهم نامه های منعقده صندوق
وی گفت: اجرای بیش از سه هزار پروژه، جزء تفاهم نامه هایی است كه در سفرهای استانی صندوق امضاء شده است.
ضرغام افزود: در سال گذشته 1717 درخواست مبنی بر انجام تحقیق به صندوق ارایه شد و امسال پیش بینی می كنیم بیش از دو هزار درخواست تحقیق به صندوق ارایه شود.

** حضور ایران در شورای جهانی پژوهش برای نخستین بار
وی افزود: بعد از توافقات برجام، ایران برای نخستین بار در جلسه سالیانه شورای جهانی پژوهش در كشور هندوستان شركت كرد.
ضرغام اظهاركرد: شورای جهانی پژوهش (Global Research Council) سازمانی بین المللی متشكل از سران بنیادهای علم دنیا است كه كار خود را با اهداف ' بهبود ارتباط و همكاری میان بنیاد های علم دنیا' ، ' ارتقا و ترویج اشتراك اطلاعات و بهترین شیوه های همكاری تحقیقاتی' ، ' فراهم كردن فضا برای جلسات منظم سران بنیاد های علم'، 'استفاده از فرصت ها و توجه به دغدغه های مشترك در حمایت از امر پژوهش و آموزش'، 'ارائه راه كار برای موسساتی كه قصد ایجاد چشم اندازی جهانی در زمینه پژوهش دارند' و 'حمایت از سازوكارهای پژوهش و جامعه پژوهشی در عرصه جهانی' را دنبال می كند.
وی ادامه داد: در جلسه سالیانه این شورا كه در خرداد ماه برگزار شد، 120 نماینده از 50 بنیاد حامی پژوهش جهان حضور داشتند و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی (بنیاد ملی علم ایران) نیز به نمایندگی از ایران برای نخستین بار در این جلسه شركت كرد.
ضرغام افزود: در شورای جهانی پژوهش كه با حضور ایران در هند برگزار شد، در زمینه های مختلف ازجمله انجام تحقیقات میان رشته ای، بین رشته ای، تعالی پژوهش، ایجاد فرصت های برابر برای پژوهشگران و نیز تقویت زیرساخت های پژوهشی بحث شد.

**** عضویت ایران در یاسا
وی بیان كرد: دومین نشست و حضور بنیاد ملی علم ایران در عرصه بین الملل بعد از توافقات برجام با عضویت ایران در موسسه بین المللی تحلیل كاربردی سیستم ها (یاسا) همراه بود، در فروردین ماه سال 1395 ایران به عنوان بیست و چهارمین عضو یاسا برگزیده شد و نمایندگی ایران در این موسسه را نیز صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران كشور بر عهده دارد.
ضرغام گفت: موسسه تحقیقاتی یاسا، سازمان بین المللی و مستقل است كه روی موضوعات مرتبط با سیاستگذاری در حیطه های تغییر اقلیم، امنیت انرژی، آب، ریسك و تاب آوری، مدیریت محیط زیست، امنیت غذایی، آلودگی هوا و عدالت اجتماعی كه از نظر مقیاس و یا پیچیدگی ها به نوعی هستند كه پاسخ دادن به آنها از توان یك كشور و یا یك موضوع علمی به تنهایی خارج است، به صورتی مستقل و بدور از منافع سیاسی و یا ملی خاص می پردازد.
وی افزود: بر اساس تصویب عضویت ایران، پژوهشگران ایرانی می توانند در پروژه های تحقیقاتی بزرگ جهان شركت داشته باشند، همچنین می توانیم بر اساس آن پژوهشگر پسا دكتری و دانشجوی دكتری به مركز یاسا اعزام كنیم، حتی زمینه ای فراهم شده كه پژوهشگران ما در مركز یاسا مدتی كار پژوهشی انجام دهند.

*** همكاری مشترك بنیاد ملی علم ایران با بنیادهای علم دنیا
رییس بنیاد ملی علم ایران، با اشاره به این كه همكاری با بنیادهای علم دنیا در برنامه بنیاد ملی علم ایران قرار دارد، ادامه داد: در حال حاضر بنیاد ملی علم ایران با بنیاد علم آلمان، آكادمی علوم چین، آكادمی علوم بنیادین روسیه، انستیتو گرتاچف روسیه همكاری دارد، همچنین تقاضای همكاری با بنیاد ملی علم ایران از طرف اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا، بنیاد علم اتریش و سوییس ارایه شده و در حقیقت به نوعی می توان گفت، محدودیتی برای اینكه ایران این ارتباطات را برقرار كند و از ظرفیت های علمی و مالی خارج از كشور هم استفاده كند، فعلا وجود ندارد.
ضرغام افزود: سیاست های بنیاد ملی علم ایران این است كه از ظرفیت های علمی و مالی داخل كشور در درجه اول و از ظرفیت های علمی و مالی خارج از كشور در چهارچوب سیاست های نظام در درجه های بعدی استفاده كند و این كار در حال انجام است.
وی با اشاره به استفاده از توان اساتید، پژوهشگران و محققان دیگر كشورها در توسعه علم و فناوری كشور گفت: ایران نیز این حق را دارد از ظرفیت های جهانی به نفع توسعه علم و فناوری و تحقق اهداف و اسناد بالادستی كشور استفاده كند.
وی گفت: بنیاد ملی علم ایران علاوه بر حمایت و تسهیل در امور مربوط به روند اداری، در اجرای طرح های تحقیقاتی مشترك نیز حمایت می كند به طور مثال بنیاد ملی علم ایران با آكادمی علوم چین در سه زمینه نانو، علوم شناختی و انرژی های تجدیدپذیر همكاری می كند و در این سه زمینه همكاری ها به صورت 50 /50 است، یعنی هر بنیاد 50 درصد هزینه ها را برای انجام طرح های تحقیقاتی مشترك پرداخت می كند، همچنین هر بنیاد با انتشار فراخوانی از پژوهشگران خود برای ارایه طرح های تحقیقاتی دعوت به عمل می آورد و با انتخاب پروژه مشترك، بخشی از انجام پروژه توسط پژوهشگران هر دو كشور، در كشور خود انجام می شود ودر آخر از نتایج پروژه هر دو كشور بهره مند می شوند.

*** برگزاری كارگاه آموزشی تعادل زیستی خلیج فارس با حضور متخصصان آلمانی
به گفته ضرغام، در همكارهای ایران با برخی از بنیادهای علم دنیا، برگزاری كارگاه های آموزشی و تبادل پژوهشگر نیز دیده شده است، به طور مثال بنیاد علم آلمان آمادگی خود را برای برگزاری یك كارگاه آموزشی در زمینه 'استرس های محیطی و تعادل زیستی خلیج فارس' با حضور 17 نفر از پژوهشگران برجسته شان و با پرداخت كل هزینه ها از سوی بنیاد علم آلمان، اعلام كرده است و ما نیزدر حال پیگیری هستیم تا این كارگاه آموزشی را برای پژوهشگران كشور در منطقه كیش و قشم برگزار شود.

*** راه اندازی واحد ایده
وی گفت: صندوق در نظر دارد واحد ایده برای تایید و حمایت از ایده های ارسالی به صندوق راه اندازی كند و در حال حاضر كار مطالعاتی آن انجام شده است .
ضرغام افزود: در سال گذشته 1700 پروژه دریافت شد كه در این میان قرارداد بیش از 700 پروژه منعقد شده در حال اجرا است.
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران كشور با بیان اینكه 1075 تفاهمنامه امضا كردیم كه این تفاهمنامه‌ها در حال كار تحقیقاتی هستند، از تشكیل كارگروهی برای انجام پروژه‌های میان‌رشته‌ای خبر داد.
وی یادآور شد: در سال گذشته از 171 درخواست برای برگزاری همایش ها و سمینارها ، 48 رخداد علمی مورد حمایت قرارگرفت و 3 هزارو 186 نفر در كارگاه های آموزشی ، آموزش های لازم را دیدند كه این آموزش ها منجر به ارایه دو هزار مقاله شده است.
علمی (3)** 9340**2017
۰ نفر