۶ مرداد ۱۳۹۵، ۲۰:۴۸
کد خبر: 82166926
T T
۰ نفر
آثار تمدنی از دوره هخامنشیان دركاوش تپه قله قلندورن شازند كشف شد

اراك - ایرنا - مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مركزی، از كشف آثار تمدنی مربوط به دوره هخامنشیان در كاوش تپه تاریخی قله قلندورن شازند خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مركزی،سیدمحمد حسینی افزود: با پیگیری میراث فرهنگی استان مركزی مجوز كاوش در تپه تاریخی قله قلندرون شازند كه مورد تعرض قاچاقچیان عتیقه قرار گرفته بود، صادر شد و درجریان این فصل كاوش، آثار ارزشمندی متعلق به دوره هخامنشیان و چند دوره تاریخی دیگربه دست آمد.
وی گفت: تپه تاریخی قلعه قلندرون یكی از محوطه های باستان شناسی شهرستان شازند است كه در سال 1381 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.
حسینی افزود: برنامه كاوش تپه قله قلندرون شازند از نیمه تیرماه كلید خورده و تا 12 روز آینده ادامه دارد.
وی بیان كرد: یك گروه هشت نفره از باستان شناسان و كارشناسان فرهنگی در این فصل كاوش مشاركت دارند و اعتبار اولیه این فصل 300 میلیون ریال بوده است.
وی اظهار كرد: به دنبال دست اندازی ها و حفاری های متعدد غیرمجازی كه در این تپه توسط سودجویان،عملیات بررسی و كاوش توسط متخصصان و كارشناسان میراث فرهنگی آغاز شد.
وی افزود: در جریان كاوش محوطه قله قلندرون، سرستون های سنگی، شماری از ابزار و آلات و اشیای سنگی كشف شده كه برای آزمایشگاه دیرینه شناسی به منظور گمانه زنی قدمت و مشخصات تخصصی ارسال شده است.
حسینی توضیح داد: این فصل كاوش ضمن آن كه به شایعات و حفاری های غیرمجاز در این تپه خاتمه داد ، فصل مهمی از یافته های تاریخی دوره هخامنشی و سایر دوران ها را هویدا كرد كه به لحاظ كم نظیربودن این شواهد در منطقه زاگرس مركزی از اهمیت یژه ای برخوردار است.
وی توضیح داد: شواهد كشف شده منتسب به دوران هخامنشیان مربوط به طراحی خاص دیواره ها ، نوع مصالح به كار رفته و نقشه طراحی سایت است.
مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مركزی ادامه داد: بخشی از شواهد كشف شده نیز متعلق به دوره سلجوقیان وقسمت دیگر مربوط به آثار دوره قاجار و اوایل پهلوی است كه هركدام از نظر ارزش جایگاه خود را دارد.
حسینی اظهار كرد: گروه كاوش این محوطه تاریخی در حال افزایش به 12 نفراست و به نظر می رسد كه فصول دیگر كاوش نیز برای آن انجام شود.
قلعه قلندرون مربوط به سده پنجم و هشتم هجری قمری است و در شهرستان شازند، بخش زالیان، روستای نهرمیان واقع شده است.
این اثر در دهم دی ماه سال 81 با شماره ثبت 6961 به‌ عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
42 بنای تاریخی و باستانی امسال در استان مركزی ثبت ملی شده است و شمار آثار تاریخی ثبتی این استان به 832 مورد افزایش یافته است.
6991/6013/