۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۲۹
کد خبر: 82167920
T T
۰ نفر
هدف دولت از بازگشایی مرز مله خورد تامین معیشت مرزنشینان است

سنندج- ایرنا- فرماندار سروآباد گفت: هدف اصلی دولت از بازگشایی معبر مرزی مله خورد ایجاد اشتغال و درآمد برای مرزنشینان منطقه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی مفاخری روز پنجشنبه در نشست بررسی مسائل و مشكلات معبر مرزی مله خورد با اشاره به بازگشایی مرز مله خورد گفت: معبر مرزی مله خورد در بهمن ماه 93 با پیگیری های مستمر و مداوم استاندار كردستان بعد از 13 سال از بسته شدن آن افتتاح شد.
وی ادامه داد: این مرز تیرماه سال جاری با پیگیری های مجدد استاندار كردستان به صورت بازگشایی شد و كار مبادلات مرزی در این مرز با اعلام آمادگی طرف عراقی از سرگرفته شد.
فرماندار سروآباد تصریح كرد: مهمترین مزیت معبر مرزی مله خورد نسبت به سایر معبرهای مرزی داشتن مسیر ارتباطی مناسب و مستقر بودن هنگ مرزی است كه در سایر معابر این مزیت وجود ندارد.
وی ادامه داد: هم اكنون در این معبر مرزی 83 نوع قلم كالا وارد می شود و علیرغم تاكید طرف عراقی به صادرات كالا، فعلا امكان صادرات كالا و اجناس در این مرز نیست.
او به دغدغه سایر روستاهای این شهرستان برای استفاده از این مرز اشاره كرد و گفت: باتوجه به اینكه یكماه از بازگشایی مرز مله خورد می گذرد و هنوز نوپا است، تنها برای ساكنان 2 روستای دزلی و دره كی دفترچه كولبری صادر شده است.
مفاخری اضافه كرد: به مرور زمان و با رونق مرز و افزایش واردات كالاها برای سایر روستاهای اطراف آن دفترچه مرزی صادر و می توانند از درآمد آن بهره مند شوند.
وی با اشاره به مشكلاتی كه برخی از اهالی روستای دزلی ایجاد كرده بودند، خطاب به شوراهای اسلامی این روستا تاكید كرد: مردم روستای دزلی به این نكته توجه كنند كه مرز مله خورد فقط مختص روستای آنها نیست، بلكه متعلق به تك تك افراد شهرستان سروآباد است و در آینده همه مردم این شهرستان می توانند از آن استفاده كنند.
فرماندار سروآباد به رسمی شدن مرز مله خورد در آینده خبر داد و گفت: یكی از معابری كه دولت تصمیم دارد در آینده آن را به بازارچه رسمی همانند بازارچه رسمی باشماق و سیرانبند تبدیل كند، مرز مله خورد شهرستان سروآباد است.
او تاكید كرد: تبدیل مرز مله خورد به بازارچه رسمی در آینده مستلزم فراهم شدن كامل زیر ساخت ها و كسب مجوزهای لازم است.
مفاخری در پایان با اشاره به مشكلات شهرستان سروآباد خاطرنشان كرد: به منظور رفع مشكلات این شهرستان درصدد هستیم از تاجران و سرمایه دارانی كه در مرز مله خورد فعالیت می كند، مبالغی جزئی دریافت و به یك حساب مشترك واریز كنیم.
این نشست با حضور نماینده شهرستان های سرواباد و مریوان در مجلس، بازاریان و كسبه، هیات امنای این مرز و شوراهای اسلامی شهرستان سروآباد و روستای دزلی در فرمانداری برگزار شد.
'مرز مله خورد' از توابع شهرستان سروآباد در حدود 10 كیلومتری روستای دزلی واقع شده و در مجاورت منطقه خرمال در كردستان عراق قرار دارد.
این مرز 15 سال پیش با حمله آمریكا به عراق مسدود شد و تیرماه امسال با پیگیری دولت به صورت رسمی بازگشایی شد.
استان كردستان 227 كیلومتر مرز مشترك با كشور عراق دارد كه 24 كیلومتر آن در شهرستان سروآباد است.
سروآباد در 90 كیلومتری سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
1904