گودرز شاهمرادي روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا، با بيان اينكه مدارس آموزش از راه دور، دختر، پسر يا مكان خاصي را دربرنمي گيرد، اظهار كرد: مادامي كه دانش آموز لازم التعليم با شرايط ويژه و محدوديت تحصيل وجود داشته باشند، از طريق آموزش از راه دور مي توان براي اين دسته افراد زمينه ادامه تحصيل را برقرار كرد.
وي با اشاره به تاسيس مدارس آموزش از راه دور از سال 1383 در كشور به طور ويژه براي دانش آموزان پايه هاي نهم و دهم، افزود: همه افرادي كه به نحوي مشكل حضور در مدارس عادي را دارند؛ اعم از دوري يا سختي دسترسي به مدرسه، مشكل خانوادگي و سرپرستي افراد، كودكان كار و معلولان جسمي حركتي و سربازان، تحت پوشش مدارس از راه دور و حتي نيمه حضوري و غيرحضوري قرار مي گيرند.
شاهمرادي گفت: در امضاي توافقنامه با سازمان زندان ها، افراد زنداني كه از تحصيل بازمانده اند، مي توانند با نام نويسي در مدارس آموزش از راه دور نيز تحصيلات خود را ادامه دهند و به عنوان نمونه با گذشت دو سال از اين توافقنامه تنها در دو استان مازنداران و يزد حدود 200 نفر زنداني از طريق آموزش از راه دور تحصيلات خود را تكميل كردند.
وي با بيان اينكه سه روش يادگيري در آموزش از راه دور به مورد اجرا گذاشته مي شود، افزود: به دليل انعطاف در روش آموزش از راه دور، متقاضي با انتخاب شيوه آموزش شنيداري، ديداري يا مجازي مي تواند هر واحد درسي را به مدت شش ساعت بگذراند و اين فرصت بسيار خوبي براي ادامه تحصيل است.
شاهمرادي گفت: اكنون در هزار و 658 مدرسه در 606 نقطه از كشور، آموزش از راه دور با ظرفيت 200 هزار نفر فعال است كه با توجه به وجود مدارس مي توان ظرفيت پذيرش دانش آموزان را به سه برابر افزايش داد.
وي در مورد استان سيستان و بلوچستان، اظهار كرد: اين استان يكي از مراكزي است كه در حال حاضر با توجه به گستردگي مناطق مسكوني آن و دوري از مركز، مدارس آموزش از راه دور فعاليت مطلوبي دارند بنابراين هدف آموزش و پرورش در اين حوزه در راستاي كيفيت بخشي در ابعاد آموزشي، حرف نخست را مي زند.
مديركل مدارس آموزش از راه دور گفت: بيشتر فضاهاي آموزشي در اين گونه مدارس استيجاري است بنابراين به اين طريق سعي و تلاش شده با بكارگيري از نيروهاي توانمند و همچنين برگزاري دوره هاي آموزشي براي معلمان و بازآموزي آخرين روش براي مديران مدارس، سطح كيفي دوره ها را افزايش دهيم.
شاهمرادي افزود: فرايند آموزشي در اين مدارس همه ساله رو به بهبود بوده است به طوري كه در سال جديد تحصيلي درصدد هستيم با توسعه فضاي الكترونيكي ظرفيت جذب دانش آموزان خارج از كشور و همچنين داخلي را افزايش دهيم تا نسبت به ميزان دانش آموزان در مدارس عادي كمتر نباشد.
وي در خصوص برگزاري نخستين جشنواره قلم از سوي اداره كل مدارس آموزش از راه دور در يازدهم ماه جاري، گفت: اين جشنواره براي تقدير از دانش آموزان توانمند و خلاقيت است و در كنار آن به غير از دانش آموزان از كارهاي ارائه شده از سوي خانواده ها و معلمان خلاق و همچنين طرح نگار در قالب برترين كار ارائه شده به دبيرخانه جشنواره كه موجب شكوفايي و كارآفريني در مدارس شود، در مراسم اختتاميه جشنواره تجليل خواهد شد.
شاهمرادي با بيان اينكه مهلت نام نويسي در جشنواره تا 20 خرداد ماه گذشته بود، گفت: هزار و 823 طرح و اثر به دبيرخانه جشنواره ارسال شد كه 720 طرح ويژه معلمان و 759 طرح دانشآموزي بود كه از اين تعداد طرح دانش آموزي 438 طرح به بخش خدمات، 76 طرح به بخش صنايع و 245 طرح به بخش كشاورزي اختصاص دارد.
وي افزود: در بخش طرح نگار نيز كه به خاطرات و تجربيات ارزنده در مورد آموزش از راه دور اختصاص دارد، 134 اثر معلمان، 233 اثر دانشآموزان، هفت اثر از اولياء دانشآموزان و هفت اثر نيز از سوي رسانهها به دبيرخانه جشنواره رسيد.
مدير آموزش از راه دور آموزش و پرورش گفت: آثار برتر از سوي داوران مشخص شده و در روز يازدهم مردادماه از 26 برگزيده كشوري شامل 14 دانشآموز، 9 معلم و 2 رسانه در مدرسه دارالفنون با حضور وزير آموزش و پرورش و برخي معاونان و روساي ادارات و كارشناس مسئولان آموزش از راه دور استانها و نمايندگان مؤسسين و اصحاب رسانه تجليل ميشود.
فراهنگ 1417**1823
مديركل مدارس آموزش از راه دور:
هدف آموزش از راه دور، ايجاد فرصت عادلانه است
۸ مرداد ۱۳۹۵، ۸:۳۶
کد خبر:
82168118
تهران- ايرنا- مديركل مدارس آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش گفت: ايجاد فرصت عادلانه براي همه دانش آموزان، از اهداف و اصول تغييرناپذير آموزش و پرورش به ويژه آموزش از راه دور است.