۸ مرداد ۱۳۹۵، ۸:۵۱
کد خبر: 82168127
T T
۰ نفر
افزایش تاخیر پروازها و رعایت نكردن حقوق مسافران/ مردم خسارت بگیرند

تهران- ایرنا- افزایش تاخیر پرواز شركت های هواپیمایی داخلی و پایبند نبودن آنها به اجرای دستورالعمل رعایت حقوق مسافران در فرودگاه های پرتردد كشور، مشكلات و نارضایتی زیادی را برای مردم به وجود آورده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا، اعتراض مسافران به تاخیرهای پروازی در راس اخبار صنعت هوانوردی كشور در 30 روز گذشته بوده است.
پرواز بسیاری از شركت های هواپیمایی داخلی در فرودگاه های كشور در روزهای اخیر با تاخیر صورت می گیرد و بیشترین دلایل این تاخیرها انجام نشدن به موقع پروازها از فرودگاه های مقصد اعلام می شود.
آمار تاخیر پرواز شركت های هواپیمایی داخلی نشان می دهد به طور میانگین بیش از 45 درصد این پروازها در فرودگاه مهرآباد به عنوان پرترددترین فرودگاه كشور با تاخیر انجام می شود. تاخیر برخی از پروازهای این شركت ها در این فرودگاه به بیش از 50 درصد نیز رسیده است.
براساس گزارش سازمان هواپیمایی كشوری، در اسفند ماه سال 1394 در مجموع 4 هزار و 364 پرواز از فرودگاه مهرآباد انجام شد كه 2 هزار و 613 مورد آن با تاخیر بوده است. این نشان می دهد بیش از 50 درصد پروازهای پرترددترین فرودگاه كشور كه سالانه بیش از 14 میلیون مسافر در آن پذیرش و اعزام می شود با تاخیر انجام شده است.
به طور میانگین ماهانه بیش از 35 هزار پرواز را 14 شركت های هوایی در فرودگاه های كشور انجام می دهند و تاخیر پروازها یك روند عادی در پروازهای داخلی شده است هرچند كه برخی از پروازهای خارجی نیز با تاخیر انجام می شود.
پیش از این مدیركل دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شركت ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی كشوری از تمام شركت‌های هواپیمایی خواسته بود تا دستورالعمل ها و آیین نامه های حقوق مسافر را به دقت اجرا كنند و در راستای اجرایی شدن برنامه‌ها با مشاركت و تعامل حداكثری در این راستا گام بردارند.
مرتضی دهقان افزایش ایمنی و رضایتمندی مسافران همراه با ارتقای كمی و كیفی سطح خدمات را از اولویت های اصلی سازمان هواپیمایی كشوری برشمرد و از شركت های هواپیمایی خواست نسبت به اجرای دقیق آیین نامه مذكور در نهادینه كردن حقوق مسافر تمام تلاش خود را به كار گیرند.
وی به مردم و شركت های هواپیمایی اطمینان داد سازمان هواپیمایی كشوری بر حسن اجرای این دستورالعمل نظارت دارد و گزارش آن را به شورای عالی هواپیمایی كشور ارایه می كند.
دهقان افزود: خوشبختانه از زمان اجرایی شدن آیین نامه یعنی ۱۴ اردیبهشت ماه سال 1394 تاكنون میزان اعتراض و شكایت مسافران كاهش یافته و دستورالعمل ابلاغی توسط بسیاری از شركت های هواپیمایی در حال اجرا است.
وی تدوین آیین نامه حقوق مسافر را گامی در راستای نهادینه كردن حقوق مسافر دانست و گفت: حقوق مسافر در بخش‌های مختلف در این آیین‌نامه مدنظر قرار گرفته، و چارچوب این آیین‌نامه بین‌المللی است و در بسیاری از كشورها اجرا می‌شود.
مدیركل دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شركت ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی كشوری افزود: این دستورالعمل شامل ۸ بخش از جمله نبود تبعیض در استفاده از امكانات حمل و نقل هوایی، ممانعت از سفر، ابطال پرواز، تاخیرات پرواز، تغییر مسیر اجباری توسط شركت های هواپیمایی در طول پرواز، فقدان یا آسیب دیدگی جامه دان، مسافران توانخواه و شفاف سازی نرخ بلیت و خدمات هوایی است.
وی از هموطنان خواسته بود چنانچه نسبت به نحوه ارایه خدمات یا نقض قوانین، پاسخگو نبودن یا ضعف در ارایه خدمات شركت های هواپیمایی اعتراضی دارند موضوع را به سازمان هواپیمایی كشوری اعلام تا بررسی و اقدام لازم انجام شود.
در حالی كه پس از اجرایی شدن برجام(برنامه جامع اقدام مشترك) در خرید قطعات هواپیماها و پشتیبانی های مورد نیاز گشایش خوبی برای شركت های هوایی حاصل شده، اما علت بیشتر تاخیر پروازها در فرودگاه های كشور به علت واردنشدن به موقع پروازها در فرودگاه مقصد بوده است.
علی عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی كشوری با بیان اینكه به واسطه عمر بالای ناوگان هوایی كشور تاخیر پروازها همچنان وجود دارد، تاكید كرد: برای بهبود خدمات و همچنین افزایش رضایتمندی مسافران و تلاش برای كاهش تاخیرها، باید دو بخش فرودگاه ها و شركت های هواپیمایی همكاری كنند، زیرا در عرصه فرودگاهی امكانات زیربنایی خوبی داریم.
وی می گوید، بهترین حقوقی كه مردم دارند این است كه آنها را ایمن جابه‌جا كنیم، پروازها به موقع و با كیفیت انجام شود .
این مقام مسوول در صنعت هوانوردی كشور گفت، اكنون نیز به پروازهای لغو شده خسارت پرداخت می‌كنیم و مردم باید برای گرفتن آن اقدام كنند، اما آمارهایی كه داریم حكایت از آن دارد كه مردم كمتر مراجعه می‌كنند.
براساس كنوانسیون‌ بین‌المللی ورشو كه در بیشتر كشورهای جهان اجرا می شود، اگر شركت هواپیمایی با تاخیر پروازی خود موجب ضرر و زیان مسافری شود با شكایت مسافر به دادگاه، شركت هواپیمایی مسوول خسارت بوده و معمولا حق و حقوق مسافران را در این زمینه شركت هوایی ذیربط پرداخت می كند.
براساس این كنوانسیون بین المللی مسافران پس از پنج ساعت تاخیر حق دارند پروازشان را لغو و پول بلیت خود را به طور كامل از شركت هوایی دریافت كنند. در حالی كه در بسیاری از فرودگاه های كشور تاخیر پروازی به بیش از هفت تا هشت نیز رسیده ، اما برای پرداخت نكردن خسارت به مسافران، شركت های هوایی پرواز خود لغو نكرده، بلكه تاكید می كنند مسافران همچنان در سالن فرودگاه منتظر بماند.
در صورت تاخیر پروازها به حدود دو ساعت، شركت هوایی مكلف است امكاناتی مانند تماس تلفنی رایگان، پذیرایی مناسب، غذا و محل اسكان موقت را در اختیار مسافران خود قرار دهد.
برای رعایت حق و حقوق مسافران هوایی اردیبهشت ماه سال گذشته دستورالعمل رعایت حقوق مسافر در سه بخش حقوق مسافر هنگام پذیرش در فرودگاه، نرخ بلیت و حقوق مسافر در حین و بعد از پرواز توسط سازمان هواپیمای كشوری ابلاغ شد تا شركت های هوایی به رعایت كامل حقوق مسافر مكلف شوند.
بر اساس دستورالعمل رعایت حقوق مسافران در صورت تاخیر پروازها نماینده شركت هوایی موظف است با حضور به موقع در بین مسافران با احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح در خصوص دلایل تاخیر پروازها اقدام ‌كند، در حالی كه این ضرورت اقدام را در فرودگاه های كشور كمتر شاهد هستیم و معمولا مركز اطلاعات فرودگاه بدون توضیح و با عذرخواهی تنها به اعلام تاخیر پرواز اكتفا می كند.
براساس این آیین نامه در صورت تاخیر بیش از یك ساعت و كمتر از دو ساعت شركت های هوایی باید از مسافران پذیرایی كنند، مشروط به اینكه پذیرایی باعث افزایش زمان تاخیر پرواز نشود.
در تاخیر بیش از 2 تا 4 ساعت انجام پذیرایی مناسب با توجه به امكانات فرودگاهی، از جمله امكان برقراری ارتباط تلفنی برای اطلاع رسانی، تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر، انجام اقدام های لازم برای اعزام با سایر شركت های هواپیمایی در صورت درخواست مسافر و یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین به غیر از مسیر درج شده در بلیت و پرداخت كامل وجه بلیت به مسافر در صورت انصراف مسافر توسط شركت هوایی ذیربط ضروری است.
همچنین بر اساس این آیین نامه در تاخیر‌های بیش از 4 ساعت، شركت هواپیمایی موظف به ارایه یك فقره بلیت مشابه با تخفیف 30 درصدی از لحاظ مسیر و كلاس پروازی به مسافران هستند.
هرچند كه این آیین نامه براساس كنوانسیون های بین المللی تهیه شده است و شركت های هوایی موظف به اجرای آن هستند، اما با تاخیرهای زیادی كه در فرودگاه های كشور شاهد هستیم شركت های هوایی آنچنان این دستورالعمل را رعایت نمی كنند و حقوق مسافران در این زمینه همواره نادیده گرفته شده است.
سازمان هواپیمایی كشوری هدف از ابلاغ و اجرای این آیین نامه را رعایت حق و حقوق مسفران هوایی اعلام كرده است، در حالی كه تاخیر در پروازهای هوایی و اجرانشدن این آیین نامه در فرودگاه های كشور توسط شركت هایی هوایی یك مساله عادی شده است.
در مقدمه این دستورالعمل تاكید شده است حقوق مسافر مجموعه ای از سیاست‌ها، دستورالعمل‌ها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است كه الگوی رفتاری شركت هواپیمایی و دست اندركاران امور پروازی را تدوین می كند و هدف آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت شأن و منزلت مسافران در فرآیند مسافرت‌های هوایی است.
رعایت این مجموعه حمایتی بر اساس مفاد 5 قانون هواپیمایی كشوری و ماده 19 كنوانسیون ورشو و مصوبه قانونی 31 خرداد ماه 1354 برای كلیه شركت‌های هواپیمایی الزامی است.
هدف از تدوین این دستور العمل ها ایجاد ارتباط متقابل بین مسافران و شركت های هوایی است تا شركت های هوایی هنگام سفر مسافران در مسیرهای مختلف داخلی و بین المللی خدمات مطلوبی به مسافران خود ارایه دهند.
كاهش تاخیر پروازهای هوایی، جلوگیری از ارایه خدمات نامناسب هوایی به مسافران، ارایه خدمات مطلوب فرودگاهی و هوایی به مسافران و رعایت حق و حقوق آنان از عمده وظایف شركت های هوایی در این دستورالعمل اعلام شده است، در حالی كه هم اكنون در تاخیر پروازها بسیاری از بندهای این آیین نامه نادیده گرفته می شود.
پرواز نكردن به موقع و محدودیت‌های مدیریت ترافیك هوایی از دلایل تاخیر پروازها در روزهای اخیر است. وقتی شركتی پروازهای خود را در نخستین ساعات صبح با تاخیر آغاز می كند این تاخیر به پروازهای بعدی نیز سرایت كرده و مسافران در فرودگاه های مختلف سرگردان می شوند.
مدیر نظارت عملیات پرواز فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان، عامل تاخیر ورود پرواز كویت به اصفهان در چند روز گذشته را تاخیر زمان پرواز شماره 337 شركت هواپمیایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) از مبداء اصفهان به مقصد تهران اعلام كرد.
علی مصطفوی گفت: هواپیمای پرواز شماره 337 شركت یاد شده، همان هواپیمایی بود كه كار انتقال مسافران مسیر تهران به اصفهان، اصفهان به كویت و كویت به اصفهان را انجام داد.
وی با اشاره به اینكه قرار بوده پرواز شماره 337 هواپیمایی ایران ایر در ساعت 23 و 30 دقیقه از فرودگاه شهید بهشتی اصفهان انجام شود، افزود: هواپیمای این پرواز باید در ساعت 22 از مبداء كویت در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به زمین می نشست اما با دو ساعت تأخیر این فرود انجام شد.
سرگردانی هفت ساعته مردم در فرودگاه بین المللی آبادان دیگر نمونه تاخیر پروازها در مردادماه جاری است.
تغییر ساعت پرواز شماره 3737 شركت هواپیمایی آسمان در مسیر آبادان ـ مشهد، در دوم مرداد ماه جاری مسافران این پرواز را هفت ساعت در فرودگاه بین المللی آیت الله جمی آبادان سرگردان كرد.
بدون شك حضور نمایندگان شركت های هوایی در تمام فرودگاه های كشور در بین مسافران و توضیح دلایل تاخیر یكی از ابتدایی ترین حقوق مسافران هوایی است تا از دلایل تاخیر پروازهای خود مطلع شوند.
پذیرایی مناسب از مسافران توسط شركت های هوایی هنگامی كه تاخیر پروازهای آنها در فرودگاه های كشور بین یك تا دو ساعت رسید، ضروری است و تمام شركت های هوایی باید در این زمینه برنامه ریزی مناسبی داشته باشند، زیرا كه بیش از 45 درصد پروازهای هوایی در ایران با تاخیر انجام می شود.
اطلاع رسانی مستمر در فرودگاه ها یكی دیگر از ضرورت های اعلام دلایل تاخیر پروازها است تا مسافران از آخرین وضعیت پروازهای خود مطلع و برنامه سفر خود را با آن هماهنگ كنند.
پاسخگویی شركت های هوایی در زمان های تاخیر پروازها از دیگر حق و حقوق مسافران هوایی است تا با اطلاع رسانی به موقع همه مسافران در جریان تاخیر پروازها قرار گیرند.
اقتصام**1108 **1561
۰ نفر