۱۱ مرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۱۸
کد خبر: 82171883
T T
۰ نفر
بار اصلي انقلابي ماندن حوزه به دوش مركزهاي تخصصي است

قم - ايرنا - مدير حوزه هاي علميه، مهم ترين شاخصه حوزه انقلابي را دارا بودن نظام تخصصي و نقشه رشته اي براي پاسخگويي به دنياي جديد عنوان كرد و گفت: بار اصلي انقلابي ماندن، پاسخگويي و تمدني بودن حوزه به دوش مركزهاي تخصصي است كه رسالت بزرگي دارند و اقدام هاي عظيمي نيز داشته اند.

به گزارش ايرنا به نقل از مركز خبر حوزه، آيت الله عليرضا اعرافي روز دوشنبه در نشست هم انديشي با مديران مراكز تخصصي حوزه هاي علميه، با بيان اينكه حوزه هاي علميه حامل رسالت عظيم، وارث يك تراث بزرگ و امانت دار گنجي گرانبهاست، اظهار كرد: اين ميراث عظيم تاريخي، در گذر زمان گردهم آمده و با مجاهدت هاي بي نظير به دست ما رسيده است.
وي تصريح كرد: نخستين كار ما بايد اين باشد كه طلاب به اين ميراث بزرگ معرفتي، معنوي، روحي و اخلاقي افتخار كنند، خود را متصل به اين درخت تنومند بدانند و احساس هويت و بالندگي داشته باشند.
وي خاطرنشان كرد: حوزه بايد ميراث عظيم خود را در جريان تحول بزرگ انقلاب اسلامي و شرايط جديد دنياي معاصر، تبديل به نرم افزاري كند كه اثرگذار باشد.
آيت الله اعرافي گفت: حوزه هاي علميه ريشه در تاريخي پرافتخار دارد كه اين شكوه و عظمت بايد ناظر به عصر امروز بماند، انقلاب اسلامي كه برآمده از حوزه هاي علميه است، به ما مي آموزد كه اسلام يك تمدن است و مي تواند تمدن جديدي را در دنياي امروز برپا كند.
وي خاطرنشان كرد: هدف از تمدن سازي جديد توليد فكر، نظريه و انديشه از سوي حوزه هاي علميه براي زندگي انسان در دنياي معاصر امروز است.
وي با بيان اينكه درس هاي خارج، متكفل تخصص بزرگ فقاهت مي باشد، گفت: تخصص فقاهت كه ستون فقرات تخصص هاي حوزه است، در درس هاي خارج فقه تجلي دارد، مركزهاي تخصصي و حركت هاي علمي تخصصي بايد ملتقي ميراث عظيم تاريخي و نگاهي به دنيا و نيازهاي جديد باشد.
آيت الله اعرافي با اشاره به تاكيدات رهبر معظم انقلاب اسلامي مبني بر اينكه حوزه بايد انقلابي بماند، گفت: انقلابي بودن در تفكر حوزه وجود دارد و انقلاب در ذات حوزه است.

* شاخصه حوزه انقلابي پاسخگويي به نيازهاي دنياي جديد است
وي مهم ترين شاخصه حوزه انقلابي را دارا بودن نظام تخصصي و نقشه رشته اي براي پاسخگويي به دنياي جديد عنوان كرد و گفت: بخش اعظم انقلابي بودن و به روز بودن حوزه در رشته ها و تخصص ها تجلي پيدا مي كند.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي بر لزوم تدوين نظام جامع نقشه رشته اي از سوي معاونت آموزش حوزه تاكيد كرد و گفت: نظامات 10 گانه كه به عنوان اسناد پايه حوزه به شمار مي آيد با تقسيم كاري كه صورت گرفته است، دنبال خواهد شد.
وي بر لزوم نقش آفريني مركزهاي تخصصي حوزه در تدوين نظام جامع نقشه رشته اي تاكيد كرد و افزود: مركزهاي تخصصي نقشه جامع حوزه كاري خود را تهيه كنند، نظام كاركردي حوزه بايد متناسب با ماموريت هاي حوزه در دنياي امروز در محدوده فقه، فلسفه، كلام، حديث، تفسير، ادبيات، تعليم و تربيت، علوم اجتماعي، اديان و مذاهب تدوين شود.
مدير حوزه هاي علميه خاطرنشان كرد: همچنين تدوين طرحي در زمينه ساختار، مجموعه آيين نامه ها، قوانين و منابع انساني مراكز تخصصي مورد توجه باشد.
آيت الله اعرافي با بيان اينكه درس هاي خارج فقه در سازوكار حوزه جايگاه مهمي دارد، ابراز كرد: بايد تدبيري كرد كه درصدي از درس هاي خارج معطوف به گرايش هاي جديد شود.
وي خاطرنشان كرد: اكنون حدود 55 باب مدون فقهي داريم كه به نظر بنده 20 تا 30 باب جديد فقهي بايد متولد شود تا بتوانيم پاسخگوي نيازهاي دانشگاه، آموزش و پرورش و دستگاه هاي اجرايي باشيم.
وي با بيان اينكه حوزه هاي علميه داراي ظرفيت عظيمي از طلاب و فضلاي مستعد و استادان بزرگوار است، گفت: امروز دروازه هاي عالم به سوي ما باز شده و خداوند اين آفاق را به بركت انقلاب اسلامي گشوده است و مركزهاي تخصصي بايد با توليد فكر، انديشه و تربيت طلاب متخصص در اين آفاق و آمال به ايفاي نقش خود بپردازند.
امام جمعه موقت قم همچنين بر لزوم امور اخلاقي و معنوي طلاب تاكيد كرد و افزود: مركزهاي تخصصي با استفاده از ابتكارهاي خود، اهتمام ويژه اي به اخلاق و معنويت داشته باشند.
وي با تاكيد بر اينكه مركزهاي تخصصي بايد شوراها و گروه هاي علمي داشته باشند، گفت: مركزهاي تخصصي بايد اهميت ويژه اي به پايان نامه دهند و كيفيت را فداي كميت نكنند و از بعضي شاخص هاي حوزوي نبايد كوتاه آمد.
آيت الله اعرافي افزود: مركزهاي تخصصي به اصول، روش شناسي اجتهادي، تفسير و فلسفه اهتمام ويژه داشته باشند تا طلاب مجتهد در رشته هاي خود شوند.
وي با بيان اينكه تدوين متن در حوزه جايگاه خوبي دارد و متوني در سطوح پايين درحال آماده شدن است، گفت: تدوين متون مراكز تخصصي به عهده اين مراكز است و بايد منبع و مولد متون باشيد.
وي بر لزوم توجه به نگاه مقارن و تطبيقي تاكيد كرد و گفت: همه رشته هاي مذهبي ما بايد نيم نگاهي به اهل سنت داشته و نگاه مقارن ما بايد از اين موضع باشد كه مشتركات را به خوبي نشان دهيم و در مفترقات مدافع قوي باشيم.
آيت الله اعرافي افزود: 'نگاه مقارن با مذاهب اسلامي'، 'نگاه تطبيقي بين اديان' و 'نگاه تطبيقي و مقايسه اي با دستاوردهاي علمي امروز جهان' بايد بر مراكز تخصصي ما سايه افكند.

* ندانستن زبان عريي براي فاضل حوزه نقص است
وي بر لزوم توجه به زبان به ويژه زبان عريي تاكيد كرد و گفت: هميشه رنج مي بردم كه توليد قم در حصار زبان و فرهنگ فارسي محدود است، پايه توليد كتاب هاي ما بايد به گونه اي باشد كه بتوان به زبان هاي مختلف تبديل كرد.
مدير حوزه هاي علميه با بيان اينكه ندانستن زبان عربي نقص محسوب مي شود، ابراز كرد: خيلي نقص است كه فاضل ما نتواند به زبان عربي در جهان محاوره و ارتباط برقرار كند.
آيت الله اعرافي با اشاره به اينكه غربي ها در موج بعد از جنگ جهاني دوم به تهي سازي ملت ها از طريق زبان و فرهنگ پرداختند، گفت: زبان نماد هويت جوامع بشري است و اين هويت در آفريقا پايمال شده است.
وي افزود: هويت فرهنگي و ديني جوامع به اين است كه از زبان خود صيانت كنند و در زبان هاي ديگر هضم نشود.
وي بر لزوم افزايش تلاش مراكز تخصصي در راستاي ايفاي وظايف خود تاكيد كرد و افزود: مديران مراكز تخصصي آماده كارهاي بزرگ شوند، بدون اينكه خبري از امكانات سخت افزاري و مالي باشد.
آيت الله اعرافي خاطرنشان كرد: صميمانه از خدماتي كه مراكز تخصصي در طول ساليان متمادي در پرورش انسان هاي سالم و متخصص در قلمروهاي علوم اسلامي متحمل شدند، تقدير و تشكر مي كنم.
در اين نشست، حجت الاسلام والمسلمين كلباسي مدير مراكز تخصصي و موسسات آموزش عالي حوزه به ارائه گزارشي از اقدامات و وضعيت فعلي مراكز تخصصي پرداخت.
ارتقاي جايگاه مراكز تخصصي، برنامه ريزي در راستاي افزايش اقبال طلاب به اين مراكز و سرعت بخشيدن به درخواست هاي مديران، بخشي از مطالبات شركت كنندگان در اين نشست بود.
7406/ 6133/