۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۳۹
کد خبر: 82172883
T T
۰ نفر
وزیر علوم: شركت‌های دانش‌ بنیان 10 سال از مالیات معاف هستند

تهران-ایرنا - وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری با اشاره به حمایت‌های دولت از شركت‌های دانش‌ بنیان گفت: شركت‌های دانش‌ بنیان به مدت 10 سال از پرداخت مالیات معاف هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد فرهادی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از پارك علم و فناوری خراسان در جمع خبرنگاران اظهار كرد: در پارك علم و فناوری خراسان شاهد شركت‌های دانش‌ بنیان پیشرفته و دانشی هستیم. پارك‌های علم و فناوری حلقه‌ نهایی انتقال دانش به شمار می روند و توسعه آنها از برنامه‌های وزارت علوم است.
وی افزود: در حال پیگیری تسهیلاتی هستیم كه باید به شركت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده شود. در سال‌ جاری بخش عمده اعتبارات مربوط به پژوهش و فناوری در حوزه زیرساخت‌ها بوده است و امیدواریم به زودی این اعتبارات با تصویب جدول 14 در اختیار دانشگاه‌ها، مراكز پژوهشی و پارك‌های علم و فناوری قرار گیرد.
فرهادی به افزایش اعتبارات پارك‌های علم و فناوری اشاره كرد و گفت: برای اولین ‌بار است كه غیر از اعتبارات رسمی و تبصره، خود پارك‌ها یك جدول 14 یعنی بیش از یك‌ درصد GDP
دریافت می كنند.
وی افزود: تقسیمات این اعتبار انجام شده و در حال برنامه‌ ریزی برای تخصیص مبالغ هستیم. این مبلغ بالغ بر 70 هزار میلیارد ریال است.
وزیر علوم گفت: شركت‌های دانش‌بنیان از طریق پارك‌ها و پارك‌ها نیز از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری این تسهیلات را دریافت می‌كنند. تا به حال 90 میلیارد ریال در سال‌جاری در اختیار شركت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته است. این اعتبار به شركت‌های دارای محصول كه به صورت انبوه تولید كنند و بخواهند وارد بازار شوند، اختصاص داده می‌شود.
فرهادی از فعالیت پنج كریدور پارك علم و فناوری در استان‌های كشور خبر داد و گفت: در سال‌ گذشته شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های كریدور استان خراسان رضوی را تصویب كرد، اما اشكالاتی در اجرای آن وجود داشت كه در جلسه اخیر شورا این اشكالات هم برطرف شد تا شركت‌ها بتوانند از طریق آن مثل شهرك‌های صنعتی استفاده كنند.
وزیر علوم به افتتاح مركز ملی نقشه‌برداری مغز هم اشاره و اظهار كرد: این مركز آن قدر فضا و تجهیزات دارد كه می‌تواند به كل كشور سرویس دهد و همه دانشگاه‌ها نیز از آن استفاده كنند. علوم ‌شناختی و علوم اعصاب امروزه فقط مختص گروه علوم‌پزشكی نیست، بلكه در آموزش و پرورش، هنر، مهندسی و غیره هم وجود دارد. بنابراین همه علاقه‌مندان می‌توانند طرح‌های خود را به این مركز ارائه دهند. این طرح‌ها در نوبت قرار می‌گیرد و بعد از بررسی شروع به كار می‌كنند.
فرهادی گفت: اعتبار مصوب پارك‌ها در سال 94، بالغ بر 1300 میلیارد ریال بود اما این مبلغ هنوز به صورت كامل تخصیص پیدا نكرده است.
وی به حمایت‌ دولت از شركت‌های دانش‌بنیان اشاره كرد و افزود: 20 صندوق پژوهش و فناوری به پژوهش و فناوری كشور كمك می‌كنند. یكی از كارهای وزارت علوم ارتباط بین شركت‌های دانش‌بنیان و شركت‌های سرمایه‌گذار است كه در سال گذشته در جشنواره فناوری شیخ بهایی در اصفهان 17 شركت حضور پیدا كردند و با شركت‌های سرمایه‌گذار به توافق رسیدند.
فرهادی گفت: از سال 92 تاكنون 600 میلیارد ریال به پارك‌ها برای توسعه شركت‌ها اختصاص داده شده كه حاصل آن افزایش صادرات محصولات از پنج میلیون دلار به 120میلیون دلار بوده است. همچنین گردش مالی پارك‌ها 18 هزار میلیارد ریال بود.
وی به همكاری وزارت علوم با دانشگاه آزاد اسلامی اشاره كرد و گفت: كمیته مشتركی بین وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد كه در زمینه بررسی و تصویب رشته‌ها فعالیت می‌كنند. در جلسه اخیر این كمیته نیز تعداد زیادی از رشته‌های این دانشگاه تصویب ‌شد.
وزیر علوم افزود: دانشگاه آزاد اسلامی درخواست خود را در این كمیته مطرح می‌كند و رشته‌ها بررسی و تصویب می‌شوند و اگر اشكالی هم وجود داشته باشد بعد از رفع نقص دوباره در كمیته مطرح و تصویب می‌شود.
فراهنگ**1085**1027
۰ نفر