۱۴ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۱۱
کد خبر: 82175107
T T
۰ نفر

پروتيين گوشت قرمز به اندازه قند باعث چاقي مي شود

۱۴ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۱۱
کد خبر: 82175107
پروتيين گوشت قرمز به اندازه قند باعث چاقي مي شود

تهران- ايرنا- يك تحقيق جديد نشان مي دهد كه مصرف گوشت قرمز به اندازه قند در شيوع چاقي در سراسر جهان نقش دارد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمي ايرنا از اينديپندنت، چربي ها و كربوهيدرات ها انرژي كافي براي رفع نيازهاي ما تامين مي كنند و سريع تر از پروتيين ها هضم مي شود. به اين ترتيب انرژي ذخيره شده در گوشت يا بعدا استفاده مي شود و يا اگر مازاد بر نياز بدن باشد، به چربي تبديل شده و در بدن ذخيره مي شود.
به عبارت ديگر، مصرف زياد گوشت به اندازه چشمگيري در بزرگ شدن محيط دور كمر دخيل است.
'ونپنگ يو' دانشجوي دكتري دانشگاه آدلايد در يك مطالعه دسترسي به قند و گوشت و تاثير آن را بر ميزان چاقي در 170 كشور بررسي كرد و متوجه ارتباط پررنگي ميان آنها شد.
اين محقق پس از در نظر گرفتن تفاوت هاي ميان كشورها از جمله سطح شهرنشيني، فعاليت بدني و مصرف كالري، متوجه شد كه دسترسي به گوشت و مصرف آن مي تواند عامل 13 درصد ميزان چاقي باشد كه اين ميزان به اندازه نقش قند در چاقي است.
وي در توضيح تحقيق خود در وب سايت دانشگاه آدلايد گفت: اعتقاد بر اين است كه چربي ها و كربوهيدرات ها عوامل عمده چاقي هستند.
وي افزود: چربي ها و كربوهيدرات ها در رژيم هاي غذايي امروزي انرژي كافي را براي تامين نيازهاي روزانه ما فراهم مي كنند؛ اما با توجه به دير هضم بودن پروتيين گوشت در قياس با چربي و كربوهيدرات، انرژي حاصل از پروتيين مازاد مي شود و در نتيجه به چربي تبديل و به صورت چربي در بدن ذخيره مي شود.
اين تحقيق متفاوت از پژوهش قبلي در زمينه ارتباط ميان گوشت با چاقي است كه در آن چربي گوشت با مشكلات چاقي ارتباط داده شد. در اين تحقيق جديد عنوان مي شود كه پروتيين گوشت به طور مستقيم عامل چاقي است.
نتايج اين تحقيق در هجدهمين كنفرانس بين المللي در زمينه تغذيه و علوم غذايي در زوريخ سوييس ارائه شد.
همچنين دو مقاله از اين تحقيق در نشريه BMC Nutrition و مجله Nutrition & Food Sciences چاپ شده است.
علمي**2038**
۰ نفر