۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۸:۴۸
کد خبر: 82176813
T T
۰ نفر
مصرف محصولات غير استاندارد صدمات جبران ناپذيري به سلامت جامعه وارد مي كند

زنجان - ايرنا - كارشناس آرايشي و بهداشتي معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي زنجان گفت: مصرف محصولات ناسالم و غير استاندارد به ويژه اقلام آرايشي و بهداشتي مي تواند صدمات جبران ناپذيري به سلامت جامعه وارد كند.

الهام فرهنگ نيا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اطمينان از اصالت كالاي خريداري شده همواره به عنوان مهم ترين دغدغه ي مصرف كنندگان مطرح بوده است و اين موضوع از اهميت زيادي در سلامت جامعه دارد.
وي اظهار كرد: متاسفانه با وجود پديده ي مخرب قاچاق و تخلفات انجام گرفته توسط وارد كنندگان و توزيع كنندگان، توزيع كالاهاي تقلبي و ناسالم بسيار فراگير شده و به رغم تلاش هاي گسترده براي مبارزه با قاچاق كالا و وضع قوانين مختلف براي پيشگيري از وقوع تخلفات رايج در اين حوزه، اين معضل همچنان در حال گسترش است.
فرهنگ نيا افزود: اين موضوع در مورد داروها، مواد غذايي و لوازم آرايشي بهداشتي بيش از پيش مورد توجه قرار مي گيرد.
كارشناس آرايشي و بهداشتي معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي زنجان ادامه داد: تلاش هاي لازم براي جلوگيري از قاچاق كالا و توزيع كالاهاي غير اصل آنگونه كه بايد ناموفق نبوده است اما مي توان با اجراي طرح هايي، مصرف كنندگان را از نحوه كسب اطمينان از اصالت كالاي مصرفي مطلع كرد.
وي بيان كرد: تا كنون طرح هاي مختلفي در اين زمينه به اجرا درآمده كه كارايي لازم را نداشته و يا با شكست مواجه شده و مدتي است طرحي با عنوان نظام رديابي، رهگيري و كنترل اصالت كالاهاي سلامت محور مطرح شده و به اجرا درآمده است.
فرهنگ نيا خاطرنشان كرد: اين طرح از سال ۹۳ كليد خورده و در حال گسترش است و طرحي مشابه آن از سال ۸۹ در حال اجرا بود كه به دليل وجود برخي از ايرادها، طرح رديابي و رهگيري كالا به همراه برچسب جديد جايگزين آن شده است.
6085/7320