۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۰۳
کد خبر: 82177833
T T
۰ نفر

هتل پارك سيفيه ملاير در گير و دار تدبير مديران

۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۰۳
کد خبر: 82177833
هتل پارك سيفيه ملاير در گير و دار تدبير مديران

ملاير- ايرنا- 13 سال پيش بود كه بنايي بدون كار كارشناسي در يك تصميم عجولانه از سوي مديران وقت شهرداري و شوراي اسلامي شهر در دور دوم و در يك جانمايي نامناسب در پارك تاريخي سيفيه ملاير قد علم كرد.

به گزارش ايرنا حالا اما پس از كش و قوس هاي فراوان در حاليكه دور چهارم شوراي اسلامي شهر رو به اتمام است، هنوز تعيين تكليف اين بناي نيمه كاره آن هم در دل هويت ملي شهر ملاير مشخص نيست و سرنوشت آن در گير و دار تدبير مديران است!!
بارها نشست ها و جلسه هاي مختلفي براي تعيين تكليف اين اقدام بي خردانه مسئولان وقت برگزار شده و تصميماتي مبني بر تخريب كامل بنا، تغيير كاربري و يا تكميل هتل گرفته شد، اما 13 سال گذشته و هنوز اقدامي جدي در اين زمينه صورت نگرفته است.
اين در حاليست كه نظر شهرداري و اعضاي شوراي اسلامي شهر ملاير بر تكميل هتل پارك سيفيه است، چرا كه معتقد هستند تخريب و يا تغيير كاربري آن به صلاح نيست و سرمايه زيادي از شهرداري تلف مي شود.
هتل نيمه كاره پارك سيفيه ملاير كه در سال 82 و دور دوم شوراي اسلامي شهر ملاير بنا شد، حدود 30 ميليارد ريال اعتبار براي آن هزينه شد و حالا نظر شوراي شهر فعلي ملاير بر اين است كه تخريب كامل آن هدر دادن منابع و سرمايه است و آهن آلات بنا نيز بدون استفاده براي ديگر اقدامات است.
اما چند ماهي است كه تعيين تكليف اين بنا از اولويت ها و دغدغه هاي جدي مسئولان شهر شده و مي خواهند با شتاب بخشيدن به تكميل نهايي اين طرح نيمه كاره، براي توسعه گردشگري شهر و رشد اقتصادي آن در راستاي اقتصاد مقاومتي گام اساسي بردارند.
امري كه فرماندار ويژه ملاير نيز بر آن تاكيد دارد و معتقد است: بايد بدون هرگونه تعصبي تصميم درستي براي اين بناي نيمه كاره گرفته شود و چنين سرمايه عظيمي نبايد محبوس بماند.
عبدالعظيم رضايي روز شنبه در نشست بررسي و تعيين تكليف هتل نيمه كاره پارك سيفيه ملاير افزود: پارك سيفيه يكي از آثار تاريخي و ميراث فرهنگي مردم ملاير است كه در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده و ملايري ها حساسيت خاصي به اين پارك دارند.
وي ادامه داد: تصميماتي كه در دوره هاي قبل براي ساخت اين بنا گرفته شد، امروز يك مشكل مزمن براي شهر شده و بايد در سال اقتصاد مقاومتي تصميم جدي براي اين هتل گرفته شود و از بلاتكليفي خارج شود.
وي بيان كرد: از طرف ديگر ملاير با وجود ظرفيت بسيار خوب در جذب گردشگر، داشتن يك هتل چهار ستاره براي اين شهر داراي توجيه اقتصادي است و از نگاه گردشگر يك ضرورت به شمار مي رود.
رضايي با بيان اينكه اين بنا از ابتدا با كاربري هتل طراحي و اجرا شده، گفت: هم اكنون نيز نظر مثبت اعضاي شوراي اسلامي شهر و شهرداري ملاير بر تكميل هتل است، به شرط آنكه تعديلي در كاهش تعداد طبقه هاي آن صورت گيرد.
وي تصريح كرد: اگر بيش از 20 ميليارد ريال براي اجراي اين بناي نيمه كاره در پارك سيفيه هزينه نمي شد، بام ملاير بهترين مكان براي احداث هتل بود.
فرماندار ويژه ملاير اظهار كرد: در حال حاضر كه با يك بناي نيمه كاره مواجه هستيم، شهرداري به تنهايي قادر به ساخت و تكميل اين هتل نيست و نياز به همراهي بخش خصوصي دارد.
رضايي با تاكيد بر اينكه با اصل سازه اين بنا مخالف هستيم، تاكيد كرد: همه نهادهاي مرتبط بايد با نظر مساعد و مثبت و قانونمند موارد را براي تعيين تكليف اين هتل نيمه كاره طي كنند و مجوزهاي لازم از نهادهاي اوقاف و امور خيريه و ميراث فرهنگي براي ادامه كار اخذ شود.
وي با بيان اينكه به اندازه بناي موجود فضا براي احداث پاركينگ در طبقه زيرين وجود دارد، ادامه داد: از نظر فضا و معماري نيز بايد همگون با محيط بوده و معماري مطابق با نظر ميراث فرهنگي و فضاي تاريخي پارك سيفيه باشد.
رضايي خطاب به اعضاي شوراي اسلامي شهر ملاير تاكيد كرد: با توجه به شرايط موجود و تدبير مسئولان و استفاده از ظرفيت نمايندگان، تكميل هتل پارك سيفيه در جلسه شوراي اسلامي شهر ملاير هم مصوب شود.

*اسكلت فلزي پارك سيفيه چهره شهر را مخدوش كرده است
نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي نيز پارك سيفيه ملاير را از مفاخر و يادگار گذشتگان اين شهر دانست و گفت: در مقابل آثاري مانند پارك سيفيه كه از گذشتگان براي ما به جاي مانده، وظيفه داريم با حفظ وضع موجود همراه با نيت گذشتگان اين پارك را حفظ كنيم.
محمد كاظمي در عين حال نبود هتل را يكي از خلاء هاي موجود در ملاير عنوان كرد و گفت: با احداث هتل مي توانيم در حوزه گردشگري و جذب گردشگر به خوبي ورود پيدا كنيم.
وي ادامه داد: در سال هاي گذشته اقدامات لازم براي ساخت هتل كريم خان زند در اطراف درياچه كوثر ملاير انجام شد و با ورود بخش خصوصي اين هتل احداث شد كه همزمان بناي ساخت هتل در پارك سيفيه ملاير نيز توسط شهرداري وقت گذاشته شد.
كاظمي بيان كرد: شهروندان ملايري از اين اسكلت فلزي كه چندين سال است به پارك سيفيه ملاير نماي بدي داده، راضي نيستند و بايد هر چه باشتاب تعيين تكليف شود.
وي افزود: آنچه اهميت دارد اين است كه اگر قرار است اين بنا به عنوان هتل باشد يا از تعداد طبقه هاي آن كاسته شود، بايد با نظر مساعد تعيين تكليف شود، چراكه اين اسكلت فلزي چهره پارك را به شدت مخدوش كرده و اخذ تصميم درست به نفع مردم و كمك به فرهنگ شهر است.
كاظمي تاكيد كرد: تعداد طبقه هاي اين بنا بايد كم شود و ساختمان و فضاي آن بايد متناسب با فضاي پارك سيفيه باشد.
وي همچنين خاطرنشان كرد: براي ادامه روند ساخت اين مجموعه بايد ضوابط قانوني و مجوزهاي لازم از نظر وقفي و ميراث فرهنگي رعايت شود و تصميم و نظرها در چارچوب ضوابط قانوني باشد.
مدير كل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان همدان نيز رعايت استانداردهاي مرتبط با هتل و تناسب با فضا و مجموعه پارك را دو مساله قابل تامل دانست و اذعان كرد: در زمان احداث اين بنا از نظر كارشناسي ميراث فرهنگي استفاده نشده است.
علي مالمير افزود: ساخت و ساز اين بنا بدون استعلام و هماهنگي دستگاه متولي در پارك سيفيه احداث شده و بايد ملاحظات لازم براي حفظ اين اثر تاريخي مورد توجه قرار گيرد.
وي گفت: پيشنهاد ما بر اين است كه دو طبقه از ارتفاع اين بنا كاسته شود و با نظر كارشناسان ميراث فرهنگي فضاي باقيمانده نفكيك شده و متناسب با استاندارد اين هتل تكميل شود.
مالمير بر لزوم رعايت موارد قانوني و استانداردهايي چون معماري بنا، سايه اندازي و استفاده از مصالح متناسب با پارك تاكيد كرد و افزود: براي اخذ مجوز بايد مواردي چون احداث پاركينگ مد نظر قرار گيرد.

*تخريب هتل پارك سيفيه اتلاف بيت المال است
شهردار ملاير نيز تكميل بناي نيمه كاره پارك سيفيه را يكي از دغدغه هاي اصلي خود برشمرد و اظهار كرد: تخريب كامل بنا و يا كاهش تعداد طبقات آن مشكلاتي را براي ما و نهادهاي نظارتي ايجاد مي كند، چرا كه اتلاف بيت المال را به همراه دارد و با آن مخالف هستيم.
عليرضا رضايي گفت: عرصه اين بنا موقوفه است و براي ادامه كار بايد مجوزهاي لازم را از اداره اوقاف و امور خيريه و سازمان ميراث فرهنگي اخذ كنيم كه نياز به همراهي و مساعدت اين نهادها داريم.
وي درخواست كرد: همراه با مجموعه شوراي اسلامي شهر ملاير تقاضا داريم اين بنا با اين وضعيت ادامه پيدا كند و براي تكميل آن به عنوان هتل با بخش خصوصي نيز وارد مذاكره مي شويم.
رئيس شوراي اسلامي شهر ملاير نيز بيان كرد: موضوع هتل نيمه كاره پارك سيفيه ملاير را در چندين جلسه علني و تخصصي شورا و كميسيون هاي مختلف مورد بحث قرار داريم كه به جمع بندي خاصي نرسيديم و قرار شد نظر سنجي عموم مردم در اين زمينه انجام شود كه طبق برآورد افكار عمومي، نظر بر ادامه ساخت هتل است.
رضا نوروزي افزود: طبق نظر اعضاي شوراي اسلامي شهر بهترين كار اين است كه به عنوان هتل مورد استفاده قرار گيرد و با توجه به وجود جاذبه هاي گردشگري چون بام ملاير، پارك ملل و آثار طبيعي و تاريخي ملاير، هتل جايگاه بهتري را براي شهر دارد.
رئيس اداره اوقاف و امور خيريه ملاير نيز با بيان اينكه عرصه و عيان اين بنا موقوفه است، گفت: در زمان شروع ساخت اين بنا، هيچگونه مجوزي از اوقاف و امور خيريه اخذ نشده و اين بنا بدون مجوز است.
حجت الاسلام فيض الله اسدپور افزود: وظيفه ما حفظ و نگهداري و بهره وري بالا از موقوفات است و شهرداري و شوراي اسلامي شهر بايد حق موقوفه اين بنا را برابر با تغيير كاربري پرداخت كند.
سال هاي گذشته هتل كريم خان زند ملاير با ورود بخش خصوصي احداث شد كه با توجه به پتانسيل ها و ظرفيت هاي گردشگري دومين شهر استان همدان، اين شهرستان نياز به هتلي متناسب با استانداردهاي روز دارد.
اين در حاليست كه هتل نيمه كاره پارك سيفيه ملاير حدود 13 سال پيش در يك جانمايي بسيار نامناسب در پارك سيفيه ملاير تا مرحله فونداسيون احداث شد و هم اكنون براي تكميل نيازمند تدبير اساسي مديران شهري است.
شهرستان ملاير با دارا بودن جمعيتي بالغ بر 300 هزار نفر در 75 كيلومتري شهر همدان واقع شده است.
7528/6993