۱۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۵۳
کد خبر: 82178504
T T
۰ نفر

رمز موفقيت استارتاپ ها چيست

۱۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۵۳
کد خبر: 82178504
رمز موفقيت استارتاپ ها چيست

تهران– ايرنا- ايده خوب براي راه اندازي يك كسب و كار مناسب و موفق عاملي بسيار مهم به شمار مي رود، اما به گفته كارشناسان، مهمتر از ايده اجراي مناسب آن است، چراكه بسياري از استارتاپ هاي حتي درجه يك به دليل اجراي نادرست، تنها طعم تلخ شكست را تجربه كرده اند.

به گزارش خبرنگار گروه علمي ايرنا، چندسالي مي شود كه كاربرد واژه «استارتاپ» يا همان راه اندازي كسب و كارهاي نو در محافل علمي و فناوري كشور رايج شده است و براي كمك به قشر دانشجو به عنوان يكي از گروه هاي اصلي ايده پرداز جامعه، برنامه ها و رويدادهاي مختلف رقابتي آموزشي برگزار مي شود.
اما شايد يكي از موضوعاتي كه بسياري از شركت كنندگان در اين كارگاه ها براي دستيابي به كسب و كار موفق روي آن اشتراك نظر دارند، نحوه اجراي صحيح ايده در راستاي جلوگيري از لوث شدن طرح هاي خلاقانه است.
اين موضوعي است كه دبير پنجمين رويداد آموزشي و رقابتي استارتاپ تريگر (Startup Trigger) دانشگاه صنعتي شريف با موضوع تكنولوژي مالي (FinTech) نيز بر آن تاكيد دارد.
مسعود حاج هاديان در گفت وگو با ايرنا، در اين خصوص در ابتدا ضمن تعريف واژه استارتاپ گفت: استارتاپ در واقع كسب و كاري است كه بخشي از آن به طور حتم بايد مبتني بر فناوري باشد.
وي افزود: در واقع، استارتاپ ها شامل شركت هاي نوپا و كوچكي هستند كه با يك ايده نو و خلاقانه كار خود را آغاز مي كنند و در مدت كوتاهي از رشد بسيار بالايي برخوردار مي شوند، مانند استارتاپ اينستاگرام با 13 كارمند و واتس اپ با كمتر از 50 كارمند تعداد كاربران خود را به صورت ميليوني افزايش دادند، ضمن اين كه هزينه هاي اين استارتاپ ها نسبت به رشد و تعداد كاربرانش بسيار ناچيز بود.
دانشجوي ارشد فناوري اطلاعات گرايش دانشگاه علم و صنعت شبكه درعين حال با بيان اين كه هر كسب و كار مبتني بر فناوري نيز استارتاپ محسوب نمي شود، گفت: اما به طور حتم تمامي استارتاپ‌ها از وب، موبايل، اينترنت و تكنولوژي هاي جديد براي رشد و افزايش تعداد كاربران و مشتريان خود بهره گيري مي كنند.
دبير پنجمين رويداد آموزشي و رقابتي استارتاپ تريگر كه اختتاميه آن 15 مردادماه با حضور 70 شركت كننده برگزار شد، افزود: به عنوان مثال هرگاه شما بتوانيد با همان امكانات قبلي و تنها با صرف هزينه اندك در زمينه فناوري تعداد مشتريان كسب و كار خود را در مقياس بالا افزايش دهيد در واقع شما موفق به راه اندازي يك استارتاپ شده ايد.
وي يادآور شد: مطابق با آمارهاي ارائه شده جهاني، از هر يكصد استارتاپي كه راه اندازي مي شود، تنها 10 درصد آنان موفق به ادامه كار مي شوند و از اين تعداد نيز ممكن است تنها يك استارتاپ مانند فيس بوك يا واتس اپ به موفقيت لازم دست يابد.
وي با تاكيد براين كه براي راه اندازي يك كسب و كار نو تيم مديريتي بسيار حائز اهميت است گفت: در حقيقت تنها راه رسيدن به موفقيت، تشكيل تيم خوب و روش اجرايي و مديريتي مناسب است.
دانشجوي كارشناسي ارشد فناوري اطلاعات دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: شايد بسياري از ايده هاي ناب كه به فكر شما نيز رسيده باشد، مدت ها قبل به ذهن افراد ديگري نيز خطور كرده است اما تنها به دليل ناتواني در اجراي آن پيگير نشدند.
به باور حاج هاديان، عده اي چنان از گفتن ايده خود به ديگران واهمه دارند كه تصور مي كنند اگر ايده شان را با دوستان خود در ميان بگذراند موقيعتي عجيب را از دست خواهند داد، در صورتي كه مهم ترين نقطه تمايز كسب و كارها در نحوه اجراي طرح است.
وي با بيان اين كه يك تيم خوب اگر حتي ايده اي متوسط داشته باشد با يك برنامه منظم اجرايي به موفقيت دست خواهد يافت، تصريح كرد: اما يك تيم خوب با يك ايده حتي عالي اما برنامه اجرايي ضعيف سرنوشتي جز شكست نخواهد داشت و اين در واقع معادله دنياي واقعي تجارت است، پس از نظم و پشتكار نبايد غافل شد.

**كارگاه هاي استارتاپ محلي براي شناسايي نقاط ضعف و قوت ايده ها هستند
امير خسروي دانشجوي رشته هوافضاي دانشگاه علوم تحقيقات و مدير گروه فيندو به همراه دو دانشجوي دانشگاه صنعتي شريف يكي از 16 گروه ايده پرداز در پنجمين استارتاپ تريگر را تشكيل داده اند و با ايده اي تقريبا اجتماعي پا به ميدان رقابت با ساير گروه ها نهاده اند.
وي در گفت و گو با ايرنا، با شرح مختصري از ايده خود تحت عنوان'سامانه درد و دل' اظهار كرد: ايده ما با اين ملاحظه طراحي شده است كه هم اكنون خدمات روانشناسي بدون بيمه در كشور ارائه مي شود، و مطابق با سيستمي كه تدوين خواهد شد، مردم مي توانند به اين سامانه مراجعه و با متخصصان و روانشناسان سازمان هاي بيمه و مشاورين روانشناسي ارتباط برقرار كرده و مشكل و بيماري خود را طرح مي كنند.
اين ايده پرداز جوان با بيان اين كه نمونه خارجي اين سامانه به شكلي كه ما قصد طراحي آن را داريم وجود ندارد، گفت: در نمونه هاي مشابه خارجي مردم تنها مي توانند وارد يك سامانه شده و با يكديگر همچون سيستم چت درد و دل كنند.
وي افزود: اما طبق سامانه اي كه قرار است مطابق با ايده گروه ما طراحي شود، مردم، خيرين و روانشناسان سه ضلع اين سامانه خواهند بود و بدون اين كه مشخصاتي مطرح شود، فرد تنها با يك نام كاربري و اعلام سن، مشكل خود را مطرح و پيگيري مي كند.
خسروي برگزاري استارتاپ تريگر را در جهت هم افزايي، پختگي و شكل گيري بهتر ايده هاي حوزه كسب و كار بسيار مثمر ثمر دانست و گفت: ايده ما قبل از ثبت نام در رقابت استارتاپ تريگر تنها يك ايده خام بود و هنگامي كه اين ايده در اين رويداد آموزشي و رقابتي مطرح شد، در دو روز آخر نقاط ضعف و قوت آن با نقدهاي مشاوران، ميهمانان و ساير دانشجويان مشخص و روي آن كار بيشتري انجام شد.

** استارتاپ تريگر فرصتي براي يادگيري كار گروهي است
محمود كريميان دانشجوي دكتراي رشته كامپيوتر گرايش هوش مصنوعي از دانشگاه صنعتي شريف يكي از 12 استاد راهنما تعيين شده براي پنجمين استارت آپ تريگر است و دانشجويان و تيم هايي كه در خصوص ايده كسب و كار خود مشكل و سوالي داشته باشند، به او مراجعه مي كنند.
دليل اصلي انتخاب اين جوان 29 ساله براي ارائه مشاوره تخصصي به دانشجويان نيز درگير بودن او در سال هاي گذشته با استارتاپ و فعاليت در اين زمينه بوده است، كريميان اين مسير را گذرانده در اين دوره ها شركت داشته است بر اساس سابقه و تجربه به شركت كنندگان كمك مي كند.
وي در گفت و گو با ايرنا، معتقد است كه برنده واقعي اين رويداد آموزشي و رقابتي در حقيقت گروه‌هايي هستند كه پس از پايان مسابقات نيز شاكله تيم خود را حفظ كرده و با تجربياتي كه به دست آورده‌اند استارتاپ خود را تبديل به يك شركت سودآور نمايند.
كريميان با بيان اين كه با تشكيل يك گروه، در حال طراحي يك سرويس جستجو و استارتاپ در زمينه فايل هاي ويديوئي است، اظهاركرد: متاسفانه به دليل وجود برخي سايت هاي نامناسب و غير اخلاقي در فضاي وب، بسياري از فايل هاي ويديوئي مناسب نيز از دسترس كاربران خارج شده كه سعي ما آن است كه با طراحي يك سايت جستجوگر محتواي قابل استفاده و مناسب را براي كاربران فراهم كنيم.
اين دانشجوي دكترا دانشگاه صنعتي شريف با اشاره به زمان راه اندازي استارتاپ ويديوئي خود گفت: نسخه آزمايشي اين سايت اواخر مردادماه جاري براي نخستين بار براي دانشجويان و اساتيد دانشگاه شريف به نمايش گذاشته خواهد شد و پس از رفع اشكالات موجود تا مهرماه نسخه اصلي آن را به بازار خواهد آمد.
كريميان برگزاري اين نوع مسابقات و رقابت ها را براي پرورش ايده هاي جوانان بسيار ارزشمند دانست و با بيان اين كه اكثر شركت كنندگان اين رقابت را جوانان تشكيل مي دهند، افزود: استارتاپ تريگر جايي براي يادگيري انجام كارهاي گروهي است و نكات آموزنده اي براي شركت كنندگان به همراه خواهد داشت.
وي در عين حال گفت: البته هنوز ابتداي راه هستيم و هدف اصلي از برگزاري اين رقابت آموزشي نيز در درجه نخست آشنايي دانشجويان با مفاهيم و پس از ان آشنايي با ايده هاي يكديگر و همچنين پرورش بهتر آن است.

**ايده خوب به تنهايي نتيجه بخش نيست
عليرضا جعفري از اساتيد راهنما در پنجمين استارتاپ تريگر، برگزاري اين رويداد به اين شكل را در گرد هم امدن دانشجويان بسيار موثر دانست و گفت: در ايران مشكل ايده چندان وجود ندارد اما اجراي ايده ها با مشكل مواجه است.
وي با بيان اين كه برگزاري كارگاه آموزشي استارتاپ تريگر باعث مي شود كه دانشجويان با جمع شدن در كنار يكديگر ايده هاي خود را شكل داده و براي راه اندازي يك كسب و كار مناسب اقدام كنند، ادامه داد: علاوه بر اين، در پايان اين كارگاه ها هنگامي كه دانشجويان به ايده خود فكر مي كنند، نقد يكسري افراد را دريافت كرده اند و اين يك فيدبك مناسب براي انجام كار بهتر است.
جعفري گفت: نعدادي از افراد ممكن است تا قبل از شركت در اين رقابت ها با ايده هاي يكديگر آشنا نباشند و هنگامي كه اينجا از ايده هاي يكديگر مطلع مي شوند، مي بينند كه ممكن است فرد ديگري با ايده اي بهتر و يا خصوصيتي بهتر جلوتر از آنها باشد لذا تيم كاري تشكيل مي دهند.
وي گفت: اين فضاي پويا و صميمي كمك مي كند كارگاه رقابتي و آموزشي تريگر از يك خروجي مناسب برخوردار باشد و از كل حاضران در اين رقابت ها حتي ممكن است تنها دو تا سه نفر ادامه بدهند كه در حقيقت، هدف همين است كه از دل اين گروه ها، يك ايده ناب طراحي و از همه مهمتر به مرحله اجرا برسد.
وي همچنين در ارتباط با نگراني برخي از افراد از به سرقت رفتن ايده هايشان نيز گفت: در ايران همه نگران سرقت ايده هستند اما واقعا اينطور نيست زيرا اگر صاحب بهترين ايده هم باشيد، موضوع مهم و اساسي نحوه اجراي آن است و صرفا داشتن يك ايده حتي درجه يك نتيجه بخش نخواهد بود.
جعفري گفت: يك كسب و كار مي تواند 350 هزار مخاطب و بازار داشته باشد و كار ديگري ممكن است با پول بيشتر حتي 10 هزار نفر كاربر نداشته باشد، در واقع مهمترين اصل در استارتاپ ها اجراي ايده است و به نوعي خود ايده در مرحله بعدي كار قرار مي گيرد.
وي كه سه سال پيش با تشكيل يك تيم از دوستان خود از دانشگاه شريف در راستاي راه اندازي يك استارتاپ يا يك كسب و كار نو اقدام كرد، گفت: استارتاپ ما در حال حاضر يكي از بزرگترين استارتاپ هاي ايران در حوزه موسيقي است كه با هدف حفظ كپي رايت و دسترسي ساده تر كاربران به موسيقي ايجاد شده است.
جعفري افزود: قصد ما اين است كه سايتي طراحي كنيم كه كاربران ايراني به كل آرشيو موسيقي ايران دسترسي داشته باشند، به طوريكه با حفظ كپي رايت و بدون انجام هرگونه دانلود، كاربران خيلي ساده و روان و بدون هيچگونه هارد و فلش با يك كابل ساده حتي در خودرو به 200 تا 300 گيگ موسيقي ايراني دسترسي خواهند داشت، ضمن اينكه با دوستان خود نيز تعامل خواهند كرد و در اين زمينه با بيش از 100 ناشر موسيقي براي چگونگي ارائه سرويس مذاكرات لازم صورت گرفته است.

**اجراي ايده دشوارترين مرحله كار است
محمدجواد ابوطالبي كه يكي از اعضاء گروه سه نفره تحت عنوان finxpert (فينكس پرت) در پنجمين استارتاپ تريگر دانشگاه صنعتي شريف همراه با دوستان خود گروهي براي اجرا يك ايده شكل داده اند، معتقد است كه برنامه ريزي صحيح براي اجراي مناسب يك ايده و طرح به طور حتم سخت ترين مرحله كار است و به عنوان مزيت رقابتي يك كسب و كار به شمار مي رود.
وي با تاكيد بر اين كه داشتن ايده درجه يك و همچنين اجراي صحيح آن براي شروع كار و دستيابي به موفقيت در راه اندازي يك استارتاپ بسيار ضروري است، گفت: همان طور كه ايده و طرح مسير را نشان مي دهد، اجراي صحيح آن ايده نيز راه را براي رسيدن به هدف هموار خواهد كرد.
ابوطالبي در ادامه با اشاره به اين كه شخصا در ابتداي ورود به رقابت ها هيچ ايده اي نداشت، افزود: به مرور زمان و با صحبت با شركت كنندگان ايده اي در ذهنم شكل گرفت و با چكش كاري آن، يك تيم تشكيل دادم و نهايتا با تغيرات انجام شده به ايده اي جذاب تحت عنوان سيستم مالي براي جذب سرمايه هاي سرگردان مردم عادي رسيديم.
وي گفت: طبق اين ايده، با داده پردازي و انجام يك سري تحليل ها و الگوريتم ها از طريق يك اپليكيشن از طريق گوشي همراه بهترين گزينه هاي ممكن براي سرمايه گذاري براي كساني كه نمي دانند با داشته هايشان چه كنند، ارائه مي شود.
اين دانشجوي جوان با بيان اين كه برآورد هزينه اوليه عملياتي سازي اين ايده حدود دو ميليارد ريال تخمين زده شده است كه در بازه چندساله سقف هزينه هاي پوششي اين ايده تا 7 ميليارد ريال افزايش خواهد يافت كه با ورود سرمايه گذار تامين مي شود.
ابوطالبي افزود: نمونه خارجي اين اپليكيش به صورتي كه ما قصد عملياتي كردن آن را داريم، وجود ندارد چراكه ايده ما بيشتر مبتني بر هوش مصنوعي و انجام يكسري الگوريتم ها و تحليل رفتار مشتري است، در حالي كه در نمونه مشابه خارجي بيشتر تحليل بازار مدنظرگرفته است.
وي در ادامه با ارائه توضيحات بيشتر در خصوص نحوه تحليل بازار بر اساس رفتار كاربران عضو اين سيستم مالي سرمايه گذاري افزود: ما با دريافت يك سري اطلاعات از كاربران از جمله ميزان سن، شغل، درامد ساليانه، ميزان وابستگي درآمدي ساير افراد به كاربران و همچنين ارائه مقداري داده هاي اطلاعاتي از بازار به واسطه منابع موثق اقتصادي و انجام الگوريتم و ارائه پيشنهادات سرمايه گذاري مالي (بعنوان مثال احتمال افزايش قيمت يك سهام در بورس) رفتار كاربران را تحليل مي كنيم.
ابوطالبي افزود: با افزايش عضويت كاربران در اين سيستم سرمايه گذاري و تحليل نوع انتخاب كاربران، يك بازخور و فيدبك مي گيريم و در ادامه با انجام يك سري اموزش ها و هنگامي كه تعداد كاربران سيستم به حدود 500 هزار نفر افزايش يافت، آناليزها در يك بازه زماني دقيق تر شده و تكيه به منابع اطلاعاتي موثق بيروني كمتر مي شود.
وي افزود: به عنوان مثال متوجه مي شويم كه 80 درصد جوانان بورس را بهتر مي دانند و رغبت به سرمايه گذاري در اين بازار را دارند پس از اين به بعد آناليزها و آموزش سيستم روز به روز بهتر و واقعي تر شده و تفاوت سيستم مالي ما با ساير سيستم هاي تحليلي بازار آن است كه ما مشاور مالي نيستيم و سيستم ما متكي بر تحليل رفتار مشتري است.
وي افزود: هنگامي كه به يك شبكه بزرگ قوي تبديل مي شويم اين سيستم آنقدر از ديتا برخوردار است كه به قابليت تحليل رفتار بازار خواهيم رسيد و هرچه جلوتر برويم قدرت بروز رساني اين سيستم مالي و همچنين آموزش ها به كاربران نيز قوي تر مي شود.
علمي*1836**2017