۱۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۲۱
کد خبر: 82178642
T T
۰ نفر
ایران روی كمربند شیوع سنگ های ادراری/سیگار از علل سرطان مثانه

تهران- ایرنا- رییس نوزدهمین كنگره انجمن اورولوژی ایران و دهمین كنگره پرستاری اورولوژی با بیان این كه ایران روی كمربند شیوع سنگ های ادراری و كلیوی قرار دارد، گفت: در روش های درمان سنگ كلیه در كشور تحول زیادی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر سیدمحمد سدهی روز یكشنبه در نشست خبری نوزدهمین كنگره انجمن اورولوژی ایران و دهمین كنگره پرستاری اورولوژی افزود: این كنگره هر سال با حضور متخصصان اورولوژی داخلی و خارجی برگزار می شود، امسال از دوم تا پنجم شهریورماه سالجاری با حضور اورولوژیست هایی از كشورهای اروپایی، عربی و منطقه در تهران برگزار می شود.
وی با اشاره به این كه امسال آخرین اطلاعات مطرح در دنیا از تمام رشته های مرتبط با اورولوژی در این كنگره ارایه می شود، بیان كرد: اطلاعات مطرح شده در این كنگره در مقایسه با كنگره های اروپا بسیار به روز بوده و جزء كنگره های مطرح بین المللی است.
سدهی افزود: در این كنگره بیشتر تاكید بر مباحث مرتبط با سرطان مجاری ادرار است و بیشتر روی اختلاف نظرهایی كه در مورد درمان سرطان مجاری ادرار وجود دارد، بحث خواهد شد.

**تحول در درمان سنگ كلیه در ایران
رییس نوزدهمین كنگره انجمن اورولوژی ایران اظهار كرد: در این كنگره مطالب مربوط به اورولوژی به طور كامل مطرح می شود، یكی از مباحث آن سنگ های كلیه است كه در ایران به دلیل عوامل ژنتیكی و آب و هوایی شیوع دارد.
سدهی ادامه داد: در ایران در خصوص درمان سنگ های كلیوی تحول زیادی ایجاد شده است و به ندرت برای درمان سنگ كلیه، جراحی باز انجام می شود و سنگ كلیه را یا به وسیله دستگاه های لیزر و سنگ شكن خرد كرده و یا از طریق آندوسكوپی و لاپراسكوپی و دخول به كلیه، خارج می كنیم.
وی افزود: در حال حاضر روش های درمان سنگ كلیه در ایران به عمل های آندوسكوپی، لاپراسكوپی و بدون جراحی باز منحصر می شود.
وی گفت: بیماری های مادرزادی مجاری ادراری از قبیل تنگی مجاری ادراری، اتصال لگنچه به حالب و رفلاكس ادرار، در حال حاضر در مراكز تخصصی اطفال كشور درمان می شود و در این كنگره نیز به این مباحث با حضور متخصصان اورولوژی اطفال پرداخته خواهد شد.

*** قدمت پیوند كلیه در ایران/ انجام پیوند كلیه در مراكز دانشگاهی
رییس كنگره انجمن اورولوژی ایران افزود: پیوند كلیه در ایران در دنیا قدمت دارد و به طور وسیع انجام می شود، اكنون پیوند كلیه در استان ها نیز انجام می شود.
وی با بیان این كه پیوند كلیه نه در مراكز خصوصی بلكه در مراكز دانشگاهی صورت می گیرد، ادامه داد: در دنیا، دریافت كلیه از اجساد صورت می گیرد، اما متاسفانه در ایران بیشتر دهنده ها را كسانی تشكیل می دهند كه یك كلیه خود را به لحاظ مسایل مادی اهدا می كنند و بیشتر در این زمینه خرید و فروش انجام می شود .
دكتر سدهی ابراز امیدواری كرد كه در ایران نیز از بیماران مرگ مغزی برای دریافت كلیه استفاده شود، زیرا در مرگ مغزی كلیه و كبد و 18 عضو بدن سالم است و می تواند مورد استفاده قرار گیرد، بیماران مرگ مغزی كاندیداهای خوبی برای اهدا هستند.

** ارتباط نوشیدن ناكافی آب با ابتلا به بیماری های مرتبط با كلیه
سدهی یادآور شد: هنوز اینكه سختی آب چقدر در ابتلا به بیماری های كلیه چقدر نقش دارد، ثابت نشده است اما بیشتر نخوردن آب و كمبود آن در بدن مهم است، در جنوب ایران سنگ سازی كلیه نسبت به شمال ایران به دلیل شرایط آب و هوایی و تعریق بدن بیشتر است، كما اینكه در ابتلا به بیماری های مربوط به كلیه ژنتیك نیز نقش دارد.
وی گفت: عفونت های مجاری ادراری در سن جوانی بیشتر د رخانم ها شایع است، همچنین افتادگی مثانه و عفونت كف لگن و مجاری ادراری در خانم ها به لحاط نوع آناتومی بدن آنها و نیز انجام زایمان شایع تر است.

** شیوع سرطان مجاری ادرار و مثانه در ایران
دكتر سدهی ادامه داد: آنچه در ایران در حوزه تخصصی اورولوژی بیشتر شاهد هستیم، شیوع سرطان مجاری ادرار و سرطان مثانه است.
وی گفت: شاید یكی از دلایل عمده ابتلا به این سرطان ها، استفاده از سیگار، تریاك و سایر مواد مخدر باشد هر چند بیمارانی هم داریم كه هیچكدام از این موارد را استفاده نمی كنند.
به گفته رییس نوزدهمین كنگره انجمن اورولوژی ایران، در درمان سرطان مثانه بسته به سن بیمار، جنسیت بیمار، علائم بیماری و نوع تومور و عمق آن، درمان های مختلف انجام می شود و در برخی از موارد به ویژه سرطان های پیشرفته، مثانه بیمار از بدن شخص خارج می شود .
وی با اشاره به این كه خارج كردن مثانه از بدن و جایگزین كردن روده به جای مثانه عمل بسیار سنگینی است گفت: عمده عمل سرطان مجاری ادرار و مثانه در مراكز دانشگاهی انجام می شود، جایگزین كردن روده به جای مثانه، سال هاست كه در ایران انجام می شود و تاكنون نتایج خوبی نیز داشته است.
سدهی یادآور شد: ابتلا به تومور كلیه، بیضه و پروستات در ایران نیز همانند دنیا شایع است و درمان آن ها نیز در ایران به خوبی انجام می شود.
رییس كنگره انجمن اورولوژی ایران همچنین گفت: ابتلا به سرطان مثانه در كشور زیاد است و علت عمده آن كشیدن سیگار است كه اثر تخریبی آن در تركیب با تریاك بیشتر می شود.
وی افزود: حدود 90درصد موارد ابتلا به سرطان مثانه از نوع درجه پایین و عمق كم است، این نوع سرطان با آندوسكوپی و تراش كنترل خواهد شد و قابل درمان است، اما باید از سوی بیمار پیگیری دقیق شود .
وی در خصوص فعالیت اورولوژیست های زن گفت: چندین سال است كه اورولوژیست های زن در كشور تربیت شده اند و می توانند انواع بیماری هایی را كه در خانم ها شایع است تشخیص دهند و بانوان می توانند به این افراد مراجعه كنند.
علمی ** 9340**2017
۰ نفر