۱۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۳۴
کد خبر: 82178665
T T
۰ نفر

ضرورت ایجاد تشكل های صنفی واقعی زنان در حوزه رسانه

۱۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۳۴
کد خبر: 82178665
ضرورت ایجاد تشكل های صنفی واقعی زنان در حوزه رسانه

كیش -ایرنا -عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بر ایجاد تشكل های صنفی واقعی زنان در حوزه روزنامه نگاری تاكید كرد و گفت : با وجود این تشكل ها زنان روزنامه نگار می توانند مطالبات رفاهی ، حقوقی و آموزشی خود را پیگیری كنند .

صدیقه ببران روز یكشنبه به مناسبت 17 مرداد ماه روز خبرنگار در گفت وگوی با ایرنا در مورد مشكلات زنان روزنامه نگار در مقایسه با سایر شغل هایی كه در آن فعالیت می كنند گفت : یكی از موضوعاتی كه در بحث مدیریتی مطرح است ' سقف شیشه ای ' است كه برای تمامی حوزه هایی كه زنان در آن فعالیت می كنند وجود دارد اما در حوزه رسانه دو چندان است .
وی افزود : یك خبرنگار زن نسبت به همكار مرد و برای رسیدن به ارتقا شغلی بسیار عقب تر است ، مصداق موضوع سقف شیشه ای همین است كه وجود دارد اما دیده نمی شود ، تبعیضی كه در این حرفه وجود دارد از نوع اجتماعی است و اتفاق می افتد.
این استاد دانشگاه تصریح كرد : در حوزه رسانه بارها دیده شده كه زنان به مراتب بالای سیاستگذاری و تصمیم گیری به معنای واقعی دست پیدا نمی كنند اگر چه در سال های اخیر این موضوع بهتر و حساسیت ها نسبت به گذشته كمتر شده اما تا رسیدن به كمال مطلوب فاصله زیاد است .
ببران اظهار كرد : نام خبرنگاری در تاریخ می ماند و مطرح می شود كه وارد صحنه های خطر شود، اما تعداد زیادی از زنان خبرنگار ما در تحریریه نشسته و یا به دلیل مشكلات شغلی و زندگی در صحنه های محدود ظاهر می شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد نبود تطابق كار یك زن خبرنگار با محیط خانوادگی را مشكل دیگر روزنامه نگاران زن عنوان كرد و گفت : خبرنگار به اقتضای شغل خود همچون دیگر كارمندان نیست كه پس از ترك محیط كار فقط به امور خانه و خانواده بپردازند ، حرفه خبرنگاری زمان نمی شناسد .
وی حرفه خبرنگاری را از مشاغل سخت و زیان آور دانست و گفت : این سختی برای زنان روزنامه نگار دو چندان است چرا كه مسئولیت فرزند ، همسر و كار در خانه را هم بر عهده دارند ،اضطراب ناشی از این كار برای نسل بعدی آنها نیز زیان های زیادی به همراه دارد و ممكن است به دلیل اینكه نمی توانند وقت زیادی برای فرزندان خود بگذارند وآنها را با آسیب های روحی مواجه كنند.
وی با بیان اینكه مهارت های ارتباطی زنان بسیار قوی تراز مردان است و در این حوزه موفق تر می توانند عمل كنند تصریح كرد : زنان احساس مسئولیت بیشتری نسبت به كار خود دارند و دقت زیادی در امور به خرج می دهند بنا براین می توانند در این عرصه بدرخشند .
ببران با تاكید بر اینكه باید از بانوان به عنوان یك سرمایه اجتماعی در عرصه رسانه به خوبی استفاده كرد گفت : متاسفانه از این سرمایه تا به امروز به خوبی بهره گرفته نشده است .
وی با اشاره به پژوهش های انجام گرفته گفت : میزان رضایت شغلی در زنان روزنامه نگار پایین است چرا كه میزان فعالیت آنها همچون خبرنگاران مرد است اما حقوق ،مزایا، اضافه كار و فرصت های شغلی آنان برابر نیست، برخی دیگر نیز از مزایای بیمه نیز برخوردار نیستند.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ،امنیت شغلی را یكی دیگر از مسائل مهم در این عرصه برشمرد و گفت : با توجه به اینكه مردان نان آور خانواده هستند زمانی كه بحث تعدیل نیرو در سازمان ها و ادارات مطرح می شود نخستین نگاه متوجه بانوان می شود و این موضوع امنیت شغلی آنان را بر هم می زند .
وی با اشاره به اینكه زنان به دلیل دغدغه ها و محدودیت هایی كه دارند نمی توانند عمقی به كار بپردازند گفت : مردان به دلیل فرصت های شغلی و ارتباطاتی كه دارند تجربه بیشتری بدست می آورند كه این عامل سبب پیشرفت آنها می شود .
وی با بیان اینكه نیمی از جامعه رسانه را زنان تشكیل می دهند افزود : متاسفانه زنان به دلیل اینكه تجربه های زیادی از حضور در میادینی همچون جنگ و نا آرامی ها ندارند در عرصه سیاستگذاری رسانه و به عنوان كارشناسان مجرب و متخصص كمتر از آنها استفاده می شود .
به گفته ببران ،یكی از شاخصه های مدیریت مطلوب بكار گرفتن زنان است اما اینكه تا چه اندازه در پست های كلیدی از آنها بهره گرفته می شود اهمیت دارد .
ببران بر ایجاد تشكل های صنفی واقعی زنان در حوزه روزنامه نگاری تاكید كرد و گفت : این صنف ها باید از حقوق زنان روزنامه نگار دفاع كنند ، با وجود این تشكل ها می توان مطالبات زنان روزنامه نگار در حوزه های رفاهی ، حقوقی و آموزشی را پیگیری كرد ، متاسفانه صنف هایی كه بوجود آمدند به بیراهه رفتند و مسائل حاشیه ای آنها را از كار و هدف اصلی دور كرد .
این استاد دانشگاه با تاكید بر اینكه باید به زن و مرد روزنامه نگار فرصت برابر داد اظهار داشت : زنان همواره به عنوان جنس دوم دیده شدند و شاید یكی از دلایل كندی حركت آنان همین موضوع باشد.
وی حرفه روزنامه نگاری را سخت و دشوار عنوان كرد و گفت : حرفه روزنامه نگاری یك تجارت نیست داشتن نگاه مادی صرف به این حرفه شخص را از مسیر اصلی دور می كند ، كسی كه وارد این عرصه می شود باید پایبند به اخلاق ،علاقه مند ، مسئولیت پذیر ، واقع بین و خطر پذیر باشد .
ببران در پایان بر رعایت اخلاق در حرفه روزنامه نگاری در بعد كاری ، ارتباطی و تولید محتوا تاكید كرد.
1630**1641