۱۸ مرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۱۸
کد خبر: 82180401
T T
۰ نفر

نقد منصفانه و سازنده لازمه جامعه امروز است

۱۸ مرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۱۸
کد خبر: 82180401
نقد منصفانه و سازنده لازمه جامعه امروز است

سنندج- ايرنا- استاندار كردستان نقد منصفانه و سازنده را لازمه جامعه امروز دانست و گفت: اگر اشتباهات و اشكالات مسئولان تذكر داده نشود اين اشتباهات دوباره تكر ار مي شود.

به گزارش ايرنا عبدالمحمد زاهدي روز دوشنبه در آيين گراميداشت روز خبرنگار در سنندج افزود: رسانه ها با نقد منصفانه اشتباهات مديران دستگاه هاي اجرايي را تذكر دهند و به شتاب بخشي روند توسعه پروژه هاي استاني كمك كنند.
وي اظهاركرد: نقد و بررسي بدان معنا نيست كه شخصيت افراد را مورد نقد قرار دهيم بلكه انتقاد در رسانه ها بدان معناست كه عملكرد مسئولان دستگاه هاي اجرايي مورد نقد و بررسي قرار گيرد.
وي با بيان اينكه مديريت سياسي استان مشكلي با نقادي در عرصه رسانه ندارد تاكيد كرد: انتقاد منصفانه و سازنده جامعه را در مسير حركت هدايت مي كند.
زاهدي با اشاره به اينكه كردستان استان توسعه نيافته اي است و آثار توسعه نامتوازن در استان بوضوح ديده مي شود، توسعه يافتگي را يكي از مطالبات اصلي مردم دانست.
او افزود: در همين راستا رسانه ها با اطلاع رساني و آگاهي بخشي به جامعه و نقد منصافه و سازنده به روند توسعه استان كمك كنند.
استاندار كردستان رشد و توسعه استان را نيازمند وجود زيرساخت هاي فرهنگي دانست و گفت:فراهم كردن زير ساخت هاي فرهنگي زمينه توسعه استان را فراهم مي كند.
به گفته وي ترويج فرهنگ توسعه در استان هاي كمتر توسعه يافته اي مانند كردستان از اهميت ويژه اي برخوردار است و ضرورت دارد رسانه ها در راستاي كمك به توسعه استان فرهنگسازي لازم را انجام دهند.
او ضمن مهم برشمردن مسئوليت اجتماعي رسانه ها گفت: رسانه ها در شرايط اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي بايد نياز امروز جامعه را تشخيص دهند و بدانند كه چه كمكي مي توانند به حل مشكلات كنند.
وي يكي از وظايف رسانه ها را ايجاد انسجام دروني منطقه اي و استاني دانست و گفت: انسجام دروني اولين نياز جامعه است و رسانه ها در اين راستا با عمل به وظايف خود مي توانند اين انسجام دروني را در ميان آحاد جامعه ايجاد كنند تا ملت به اهداف مشترك پايبند باشند.
او به نقش تاثيرگذار رسانه ها در عرصه ملي و منطقه اي اشاره كرد و گفت: معيشت نياز اصلي انسان هاست و در يك جامعه، اقتصاد معيشتي جوابگوي يك جامعه بزرگ نيست بلكه اقتصاد بايد به گونه اي باشد كه در سطح بين المللي تاثيرگذار باشد.
استاندار كردستان با اشاره به مطرح شدن اقتصاد مقاومتي از سوي مقام معظم رهبري گفت: اثر گذاري در عرصه بين المللي از ويژگي هاي اقتصاد مقاومتي است در همين راستا رسانه ها نقش اثر گذاري در تحقق اقتصاد مقاومتي بعهده دارند.
زاهدي مسئوليت اجتماعي خبرنگاران را بسيار خطير ارزيابي كرد و گفت: رسانه هاي جمعي تاثير بسزايي روي افكار عمومي جامعه دارند و با فضا سازي رسانه اي مي توانند افكار عمومي جامعه را در معرض مخاطره قرار دهند.
وي كار اطلاع رساني رسانه ها را آميزه اي از علم فن و هنر دانست و گفت: فردي كه وارد فعاليت رسانه اي مي شود بايد مجهز به تحصيلات دانشگاهي باشد و يا اينكه از آموزش هاي حرفه خبرنگاري برخوردار باشد.
او علم ارتباطات و مباحث علوم اجتماعي را بسيار مهم ارزيابي كرد و گفت: اصحاب رسانه بايد مجهز به علم ارتباطات باشند.
وي با اشاره به اينكه كار رسانه اي از آن حيث كه از لحظه توليد خبر تا توزيع در نشريات از فنون مختلف استفاده مي شود يك فن تلقي مي شود افزود: انتخاب خبر، تيتر، سوتيتر، صفحه آرايي در حوزه نشريات نوشتاري، فضاي مجازي و رسانه هاي صوتي - تصويري، نقش مهمي در كيفيت يك رسانه دارد.
زاهدي داشتن انگيزه و هنر را لازمه كار خبرنگاري دانست و گفت: اگر انگيزه در كار رسانه نباشد فعاليت رسانه اي موفق نخواهد بود.
وي همچنين يادآورشد:حرفه خبرنگاري جداي از بحث علم و فن يك هنر است و خبرنگار بايد بتواند هنرمندانه رويدادهاي جامعه را به مخاطبان انتقال دهد.
او به استعدادهاي روزنامه نگاري در استان اشاره كرد و بر توسعه آموزش حرفه اي كردن خبرنگاري از حيث علمي و فني تاكيد كرد.
استاندار كردستان با اشاره به اينكه كار رسانه اي كار صرفا اقتصادي نيست و نمي توان به عنوان يك شغل درآمد زا به آن نگريست گفت: اين در حالي است كه رسانه هاي محلي وضعيت استان را به نحو مطلوبي منعكس مي كنند و براي اداره نشريه خود با مشكل مواجه هستند اما تاكنون توجه ويژه اي به اين رسانه ها و نشريات نشده است.
زاهدي ضمن تقدير از فعاليت نشريات محلي در استان عملكرد رسانه هاي محلي در استان كردستان را مثبت برشمرد خواستار توجه ويژه دولت و وزارت ارشاد به رسانه هاي محلي استان كردستان شد.
آيين گراميداشت روز خبرنگار روز دوشنبه و با حضور نماينده ولي فقيه در كردستان، جمعي از مسئولان اجرايي استان و خبرنگاران و اصحاب رسانه كردستان توسط خانه مطبوعات اين استان با همكاري ساير دستگاه هاي اجرايي در سالن فروردين مجتمع فرهنگي هنري فجر سنندج برگزار شد.
17 مرداد به مناسبت سالگرد شهادت محمود صارمي خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي در مزار شريف افغانستان به نام روز خبرنگار نامگذاري شده است.
7352/1904