۲۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۲۸
کد خبر: 82184212
T T
۰ نفر

دو طرح بزرگ راه آهن اراك بزودی اجرایی می شود

۲۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۲۸
کد خبر: 82184212
دو طرح بزرگ راه آهن اراك بزودی اجرایی می شود

اراك - ایرنا - مدیر كل راه آهن اراك گفت: آغاز عملیات دو خطه كردن مسیر ریلی اراك - قم به طول 125 كیلومتر و راه اندازی قطار سریع السیر اراك - تهران دو طرحی ریلی است كه همزمان با سفر رئیس جمهوری به استان مركزی اجرایی می شود.

به گزارش ایرنا، جلال الدین كوكنار روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: آغاز عملیات اجرایی دو خطه كردن مسیر ریلی اراك - قم به طول 125 كیلومتر با اعتباری بالغ بر 200 میلیون دلار در سفر رئیس جمهوری و هیات دولت، یكی از این طرح های بزرگ است.
وی ادامه داد: راه اندازی قطار سریع السیر اراك - تهران بر اساس توافق نامه های منعقده با كشورهای چین و ایتالیا به صورت تأمین منابع مالی مورد نیاز اجرای پروژه ‌ها و خرید تجهیزات طرح‌های تولیدی (فاینانس) آغاز می شود.
مدیر كل راه آهن اراك بیان كرد: اعتبار مورد نیاز برای راه اندازی قطار سریع السیر در این محور، به ازای هر كیلومتر حدود 50 میلیارد ریال برآورد شده است.
كوكنار ادامه داد: مدت زمان اجرای این دو طرح اقتصادی و ریلی اراك در صورت تامین اعتبار لازم، حدود چهار تا پنج سال به طول می انجامد.
وی بیان كرد: تسهیل در حمل و نقل مسافر، افزایش ضریب ایمنی سیر قطارها، تسریع در جابه جایی بار و مسافر و صرفه جویی در مصرف سوخت را از جمله مزایای این اجرای این دو پروژه ریلی عنوان كرد.
وی گفت: هم اینك سرعت سیر قطار در مسیرهای حوزه راه آهن اراك حدود 120 كیلومتر بر ساعت است كه امكان افزایش سرعت، با توجه به بازسازی های انجام شده، تا 160 كیلومتر بر ساعت وجود دارد.
مدیركل راه آهن اراك تصریح كرد: با اجرای طرح دو خطه كردن مسیر اراك - قم و بهره برداری از قطار سریع السیر اراك - تهران، سرعت سیر قطار در این مسیر از سه ساعت به حدود یك ساعت كاهش می یابد.
كوكنار، احداث خط راه آهن اراك، خمین، گلپایگان، میمه و اصفهان به طول 170 كیلومتر را از اولویت های راه آهن این شهرستان عنوان كرد و گفت: هم اكنون راه آهن اراك از شمال به استان قم، جنوب با بندر امام خمینی(ره) و اهواز و از غرب با ایستگاه سمنگان متصل بوده و با اجرایی شدن عملیات این طرح، راه آهن اراك از شرق به استان اصفهان مرتبط می شود.
وی افزود: با اجرای عملیات اتصال شبكه ریلی اراك به اصفهان، امكان حمل بار به صورت مستقیم از راه آهن اراك به استان اصفهان فراهم می شود كه این مهم صرفه جویی اقتصادی را به همراه دارد.
مدیر كل راه آهن اراك، افزایش طول ایستگاه های این حوزه را از دیگر برنامه های در دست اقدام برشمرد و گفت: با اجرای این طرح طول ایستگاه های شازند، ملك آباد، راهجرد، باغ یك و ایستگاه سواریان با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال برای هر ایستگاه متناسب با طول قطارها از 400 متر به 700 افزایش می یابد.
به گزارش ایرنا، كوكنار ادامه داد: اجرای طرح روسازی بتنی خط یك و دو ایستگاه اراك با اعتباری بالغ بر 12 میلیارد ریال، دیوار كشی حریم راه آهن در شهرستان اراك به طول 17 كیلومتر با اعتباری بالغ بر 40 میلیارد ریال و احداث سه پل روگذر در مسیر ریلی با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد ریال از دیگر طرح های راه آهن در سال جاری است.
وی گفت: راه اندازی قطار حومه ای اراك - مهاجران و مسیر اراك به شهر امیركبیر نیز از دیگر برنامه های امسال است كه مطالعات اجرایی آن توسط مشاور طرح آغاز شده است.
حوزه راه آهن اراك شامل خطوط ریلی به طول 426 كیلومتر در استان های قم، مركزی و لرستان است كه 20 ایستگاه را تحت پوشش دارد.
1955/3075/1042
۰ نفر