۲۱ مرداد ۱۳۹۵، ۲۳:۴۵
کد خبر: 82184951
T T
۰ نفر

روسیه اوكراین را از «بازی با آتش» بر حذر داشت

۲۱ مرداد ۱۳۹۵، ۲۳:۴۵
کد خبر: 82184951
روسیه اوكراین را از «بازی با آتش» بر حذر داشت

مسكو - ایرنا - همزمان با تشدید تنش های سیاسی بین مسكو و كی یف و آماده باش ارتش اوكراین در مرز با شبه جزیره كریمه در كناره دریای سیاه كه اكنون جزو روسیه است، این كشور به اوكراین هشدار داد با اقدام های ضد روسی خود در حال «بازی با آتش» است.

به گزارش ایرنا، روسیه اعلام كرد كه در جریان عملیات نیروهای این كشور برای جلوگیری از ورود چندین خرابكار به شبه جزیره كریمه در كناره دریای سیاه، دو نظامی روسی در تیراندازی نیروهای اوكراینی كشته شد.
وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه در بیانیه خود از اوكراین خواست به برداشتن گام های خطرناك پایان دهد.
در این بیانیه آمده است: با تلاش های سازمان امنیت فدرال روسیه از وقوع چندین حمله تروریستی سازماندهی شده از سوی اداره اصلی تجسسی وزارت دفاع اوكراین برای هدف قرار دادن مراكز حیاتی كریمه تدارك دیده شده بود، جلوگیری شد.
وزارت خارجه روسیه افزوده است: مقام های اوكراینی با بیانیه های بی اساس، واقعیت های آشكار را انكار می كنند و مسئولیت اقدام های خود را بر عهده طرف مقابل می گذارند.
این بیانیه پس از اعلام موافقت شورای امنیت سازمان ملل برای برگزاری نشست اضطراری بررسی موضوع تیراندازی در مرز روسیه و اوكراین بنا به درخواست این كشور، صادر شده است.
روسیه اوكراین را متهم به اعزام گروه های خرابكار به شبه جزیره كریمه كرده است و قرار است شورای امنیت سازمان ملل نیز در این باره امروز به وقت محلی جلسه فوری برگزار كند.
پس از انتشار اطلاعاتی از سوی روسیه مبنی بر اقدام اوكراین در اعزام گروهی خرابكار به كریمه نزدیك شهر آرمیانسك، روابط مسكو و كی یف كه تیره است، در حالت رویارویی كامل سیاسی و دیپلماتیك قرار گرفت و اكنون نیز نیروهای اوكراینی در مرز این شبه جزیره در آماده باش هستند.
ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در هشداری تند به اوكراین ضمن اعلام اینكه دو نظامی روسی كشته شده اند، گفت: مسكو در این زمینه ساكت نمی ماند و واكنش لازم را نشان خواهد داد.
وی همچنین تلاش برای انجام اعمال خرابكارانه در كریمه را احمقانه و جنایتكارانه خواند.
پترو پوروشنكو رئیس جمهوری اوكراین هم اعلام كرد: اتهام استفاده از شیوه های تروریستی از سوی كی یف علیه منطقه اشغالی كریمه بدون معنی و بی شرمانه است.
از سال 2014 پس از سقوط دولت وقت اوكراین با روی كار آمدن حكومت جدید و درگیری شبه نظامیان در شرق این كشور با نیروهای دولتی كه روسیه متهم به حمایت از آنان می شود، كی یف و مسكو روابط پرتنشی دارند كه به اعمال تحریم های ضد روسی گسترده غرب و همچنین اقدام متقابل مسكو منجر شده است.
جدایی شبه جزیره كریمه در ساحل دریای سیاه از اكراین و پیوستن آن به روسیه در سال 2014 توسط طرفداران این كشور براساس نتایج برگزاری یك همه پرسی كه مورد تایید مسكو قرار گرفت، بزرگترین عامل افزایش تنش در روابط دو كشور بوده است.
این منطقه 25 هزار و 500 كیلومتری كه اكنون دو میلیون و 413 هزار نفر جمعیت شامل یك میلیون و 450 هزار روس، 576 هزار اوكراینی و 245 هزار تاتار است، سال 1954 توسط نیكیتا خروشچف رییس جمهوری وقت شوروی سابق كه زادگاهش اوكراین بود در قالب تغییرات نقشه ای به این كشور هدیه شده بود.
اروپام 391 ** 1516