۲۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۰۷
کد خبر: 82186396
T T
۰ نفر
یك میلیون و 100 هزار كردستانی زیرپوشش بیمه سلامت هستند

سنندج- ایرنا- مدیركل بیمه سلامت كردستان گفت: از جمعیت 1.5 میلیون نفری استان بیش از یك میلیون و 100 هزار نفر زیرپوشش بیمه سلامت قرار دارند و خدمات مختلف از این بیمه دریافت می كنند.

سید انور اسماعیلی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد نیز 600 هزار نفر زیرپوشش بیمه روستایی و360هزار نفر زیرپوشش بیمه همگانی سلامت و مابقی زیرپوشش سایر صندوقهای بیمه سلامت هستند.
وی اضافه كرد: اكنون بیش از 99 درصد جمعیت استان زیرپوشش بیمه های مختلف قرار دارند و كسانی كه تمایل به بیمه شدن داشته باشند، به صورت رایگان زیرپوشش بیمه ای قرار خواهند گرفت.
مدیركل بیمه سلامت كردستان گفت: این بیمه سال گذشته در مجموع بیش از 2 هزار و 800 میلیارد ریال را برای بیمه شدگان استان هزینه كرد كه از این مبلغ 700میلیارد ریال برای بیمه شدگان روستایی استان هزینه شد.
وی با اشاره به بدهی های سازمان بیمه سلامت به مراكز طرف قرارداد گفت: بیمه سلامت كردستان بیش از 940 میلیارد ریال بدهی به مراكز خدمات درمانی خصوصی و دولتی دارد.
او اضافه كرد: با توجه به تصویب لایحه ای در مجلس، دولت درصدد است با فروش اوراق قرضه بتواند مطالبات بیمه سلامت را بپردازد تا این بیمه نیز خدمات بهتری به شهروندان ارائه كند.
وی پیش بینی كرد با توجه به استقبال خوب شهروندان از بیمه سلامت، در سال 1395 نیز بتوانیم با پشتوانه دولت و افزایش مراكز درمانی بیشتر در این استان خدمات بهتری را به بیمه شدگان ارائه دهیم.
به گفته وی یكی از برنامه های مهم دولت تدبیر و امید در حوزه سلامت، طرح تحول نظام سلامت و بیمه همگانی بود و دولت در این زمینه با فراهم كردن زیرساخت ها تا حدودی زیادی توانسته اهداف از پیش تعیین شده این طرح را محقق سازد.

**بیماران كردستانی به مراكز درمانی داخل استان مراجعه كنند
مدیركل بیمه سلامت كردستان از بیماران استان خواست برای حمایت از گسترش بیمه سلامت و كاهش هزینه های درمانی خود به مراكز درمانی داخل استان مراجعه كنند و از مداوای خارج از استانی خودداری كنند.
سید انور اسماعیلی گفت: طبق بررسی های انجام شده 25 تا 30 درصد شهروندان این استان برای مداوای خود به مراكز درمانی خارج استان مراجعه می كنند و این امر باعث كاهش درآمدهای حوزه سلامت و افزایش هزینه مداوای بیماران خواهد شد.
وی اضافه كرد: خروج بیماران بیمه شده استان به مراكز خارج از استان باعث می شود بیمه سلامت نتواند به طور كامل اعتبارات پیش بینی شده خود را محقق كند و این امر باعث كاهش ارتقاء سلامت استان می شود.
اسماعیلی افزود: به دلیل رعایت نكردن سیستم ارجاع در این استان، بیشتر بیماران قبل از ویزیت شدن توسط پزشك عمومی، به سطوح بالاتر از جمله پزشك متخصص مراجعه می كنند و این امر باعث تراكم جمعیت در مراكز تخصصی و كاهش كیفیت خدمات می شود.
مدیركل بیمه سلامت كردستان گفت: تراكم و ترافیك بیماران در مراكز تحت قرارداد بیمه باعث كاهش كیفیت خدمات و دوری مردم از مراكز طرف قرارداد استان و مراجعه مردم به استان های همجوار می شود.
وی اظهار كرد: خروج منابع بیمه ای از استان كردستان به دلیل كمبود مراكز قرارداد باعث عدم توسعه و پیشرفت ارتقای شاخص های سلامت در استان كردستان می شود.
***بیمه سلامت خدمات دندانپزشكی را تحت پوشش قرار می دهد
مدیركل بیمه سلامت كردستان گفت: دارندگان بیمه سلامت می توانند از 20 نوع خدمات دندانپزشكی در كنار سایر خدمات درمانی، آموزشی، پیشگیری و بهداشتی بیمه سلامت استفاده كنند.
اسماعیلی افزود: برخی از این خدمات شامل پركردن و ترمیم سطوح 1تا 3 اچ شیمیایی و اچ نوری، كشیدن برخی دندان ها، جرم گیری، فلوراید تراپی، رادیوگرافی، آموزش و چگونگی استفاده درست از نخ دندان است.
وی اضافه كرد: ارائه این تسهیلات بیمه ای در مراكز داندانپزشكی دولتی و خصوص و برای سنین مختلف كمتر از شش سال، از شش تا 14 سال و بیشتر از 14 سال متفاوت خواهد بود.
مدیركل بیمه سلامت كردستان گفت: بر اساس این توافقنامه در مراكز دولتی 70 درصد هزینه ها را بیمه و 30 درصد را بیماران پرداخت می كنند و در مراكز خصوصی نیز 30 درصد هزینه ها توسط بیمه و بقیه نیز توسط بیماران پرداخت می شود.
وی اظهار كرد: این طرح در بحث تامین نیرو مورد نیاز و تجهیز اماكن بهداشتی و درمانی در حال انجام بوده و با اجرایی شدن آن می تواند نقش بسیار مهمی در سلامتی دهان و دندان داشته باشد.
وی با اشاره به اینكه این طرح یكی از فازهای طرح تحول نظام سلامت و طرح های مشترك بیمه سلامت با دانشگاه علوم پزشكی است ابراز امیدواری كرد این طرح در سال های آینده نیز ادامه یابد و به یكی از اولویت های وزارت بهداشت و درمان برای خدمات به مردم تبدیل شود.
به گزارش ایرنا، طرح تحول نظام سلامت اردیبهشت سال 93 به منظور كاهش پرداخت هزینه های درمانی از جیب مردم، حضور پزشكان متخصص در بیمارستان های مشمول، ارتقای كیفیت خدمات درمانی و ویزیت در بیمارستان های مشمول، حفاظت مالی از بیماران صعب العلاج، خاص و نیازمند، ارتقای كیفیت هتلینگ بیمارستان های مشمول طرح و حمایت از ماندگاری پزشكان در مناطق محروم به مرحله اجرا درآمد.
نام نویسی برای بیمه سلامت ایرانیان نیز همزمان در سراسر كشور از اول اردیبهشت سال 1393 آغاز و توزیع دفترچه های درمانی نیز از سوم خرداد همان سال آغاز شد.
3020/1904
۰ نفر