به گزارش ایرنا، منشور هفت گانه رهبر معظم انقلاب در حكم تولیت جدید آستان قدس رضوی، فصل نوینی را در ارائه خدمت به زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع) برای این نهاد گشود كه افق روشنی را برای سامان بخشیدن به وضعیت مشهدالرضا (ع)، تبیین مفهوم خدمت، خادم و مخدوم و تسهیل زیارت ایجاد كرد.
كلانشهر مشهد سالانه پذیرای 27 میلیون زائر از اقصی نقاط دنیاست اما با توجه به حجم زائران، هنوز از شاخص های لازم برای خدمت رسانی شایسته به زائران و در عین حال بهره مندی از این فرصت برای تثبیت جایگاه خود به عنوان عالی ترین پایگاه فرهنگی جهان تشیع و وحدت بخش جهان اسلام به حد مطلوب برخوردار نیست.
در این میان بی تردید نقش آستان قدس رضوی به عنوان نهادی با صبغه فرهنگی و زیارتی و بزرگترین نهاد موقوفاتی جهان اسلام كه در طول سالهای گذشته محل تجمع بسیاری از دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بوده، در ایجاد وحدت و همگرایی بین مسلمانان جهان و آشنایی بیش از پیش آنان با فرهنگ ناب ائمه اطهار (ع) بویژه ترویج رافت و عطوفت بی بدیل است.
حال كه رهبر معظم انقلاب خدمت رسانی به محرومین را به عنوان سرفصل جدید و مهم در وظایف آستان قدس رضوی قرار داده است، متولیان این نهاد برنامه ریزی گسترده با بهره گیری از همه امكانات خود انجام داده اند.
در نخستین گام، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی از ابتدای امسال معاونت جدید با عنوان 'معاونت امداد مستضعفان' را به زیرمجموعه های این نهاد اضافه كرد تا رسیدگی به مستضعفان به صورت نظام مند و با برنامه ریزی دقیق انجام گیرد.
از سوی دیگر برنامه های دهه كرامت امسال با محوریت محرومیت زدایی تدوین شد و براساس آن در همه برنامه های رفاهی با پیوست فرهنگی توجه به محرومین و مستضعفین در اولویت قرار گرفت.
چگونگی تدوین برنامه ها و اجرای آنها در دهه كرامت با محور محرومیت زدایی با حضور معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی، مدیر تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی و مدیر كل كمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی در میزگرد ایرنا مورد بررسی قرار گرفت.
* خدمت به مردم، اصل اساسی نظام دینی
معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی در این میزگرد در تشریح كلمه محروم و مستضعف و جایگاه آن در نظام اسلامی گفت: اساس ساختار و شكل دهی نظام اسلامی و تداوم آن، مردم است لذا توجه به مردم یك موضوع اساسی است.
مصطفی خاكسار قهرودی افزود: هرچند موضوع مردم در سایر نظام ها نیز بااهمیت مطرح می شود اما یك تفاوت اساسی بین نگاه به مردم در نظام غیر دینی با نگاه به مردم در نظام دینی وجود دارد.
وی بیان كرد: در نظام غیردینی مردم یك ابزار برای رسیدن به خواسته ها و مطامع سیاسی و غیرسیاسی حكومتها هستند اما در یك نظام دینی و برخاسته از تعلیمات و آموزه های دینی بعد از توجه به حدود الهی به عنوان خالق هستی، موضوع مردم به عنوان یك اصل اساسی مورد توجه قرار می گیرد.
وی گفت: در نظام دینی همه چیز در چارچوب مبانی الهی، توجه به مردم، تكمیل نظر و خواسته های مردم مطرح می شود و فلسفه بعثت و حضور پیامبران نیز توجه به مردم، هدایت و راهنمایی آنان است.
معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی افزود: با این نگاه خدمت و خدمتگزاری به مردم چیزی نیست كه در ساختار دینی – سیاسی از آن غفلت كرد یا فراموش نمود به این معنا كه بدون توجه و حضور مردم و بدون نگاه اساسی به خواسته های مردم، هیچ چیز نمی تواند شكل گیرد.
خاكسار اظهار كرد: براساس همین باور انقلاب اسلامی شكل گرفت، تغییر اساسی در ساختار سیاسی كشور بوجود آمد و امام راحل و رهبر انقلاب توانستند موجی بیافرینند كه تا امروز با همه مشكلات و كاستی هایی كه توسط دشمنان بوجود آمده است، پایدار بماند.
وی گفت: خدمت به مردم به صورت عام و به عنوان یك اصل ثابت، موضوع و مساله ای است كه در همه بخشها، برنامه ها و قسمت های ساختار دینی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: میزان راستی آزمایی و موفقیت در نظام دینی به این مهم متكی است كه به چه میزان در آن كار توجه به مردم و حل مشكلات و خدمت به مردم انجام می گیرد.
* سهم قابل توجه مستضعفان جامعه در تثبیت نظام دینی
معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی گفت: در عرصه خدمت به مردم، قشری كه نیازمندترند، برای ارائه و دریافت خدمت مستحق تر می باشند، در واقع فقرا و كوخ نشینان بار سنگین تر نظام را بر دوش می كشند و در هر صحنه و موقعیتی برای تثبیت نظام حضور بیشتری داشته و نقش آفرین می شوند.
خاكسار قهرودی اظهار كرد: قشر مستضعف جامعه بی پروا و بدون نگرانی نسبت به آنچه دارد، حتی جان خود را برای حفظ نظام در كف می گذارد، این گروه به رغم برخورداری اندك از نعمت های مادی فداكاری بیشتری دارد.
وی افزود: مردم ولی نعمت، صاحبان این انقلاب و نظام هستند و نوكری و خدمت گذاری به آنان مدال افتخار است و اگر رهبر معظم انقلاب نسبت به هر گونه كم توجهی به این موضوع، برمی آشوبند و اعلام شرمساری می كنند و برخی مسئولان تعبیر عذرخواهی از مردم را به كار می برند، از همین موضوع نشات می گیرد.
وی گفت: اساسی ترین ركن انقلاب اسلامی، مردم هستند كه در همه بخشها حضور جدی دارند و خالصانه به رای مردم توجه می شود و حتی اگر عده ای بخواهند بهانه ای در نظام بوجود آوردند و فتنه آفرینی كنند، بی توجهی به مردم یا رای مردم یا عدم توجه به حقوق مردم را بهانه قرار می دهند.
*آستان قدس رضوی تجلیگاه خدمتگزاری به مردم
معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی افزود: رهبر معظم انقلاب در منشور هفتگانه خود در حكم تولیت جدید آستان قدس رضوی، خدمتگزاری و خدمت به مردم را به عنوان یك موضوع مهم مورد تاكید قرار می دهند و بالاترین انتظار از آستان قدس رضوی را خدمتگزاری شایسته به مردم عنوان می كنند.
خاكسار قهرودی اظهار كرد: حضرت امام رضا (ع) تجلی اوج خدمتگزاری و توجه به مردم هستند و با این نگاه و باور باید آستان قدس رضوی تجلیگاه خدمت به مردم بویژه رسیدگی به قشر محروم و مستضعف باشد.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی كشور نیز هنوز نشانه های ظلم به مردم كه ریشه در ظلم و ستم های قبل از انقلاب دارد، روشن است و به رغم همه خدمت های نظام هنوز اقشاری از مردم هستند كه از فقر رنج می برند كه علت بخشی از آن توطئه ها و فشارهای مستكبرین و علت بخشی دیگر به نوع اجرای برنامه های داخلی برمی گردد.
وی اظهار كرد: منشور هفتگانه رهبر معظ انقلاب در واقع توجه دادن به یك اصل مهم برای همگان و نه فقط آستان قدس رضوی است و سراسر فضای این حكم توجه به مردم و خدمت به آنان در شرایط حساس كنونی است.
معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی گفت: خدمت محوری و خدمت رسانی به مردم شاه بیت منشور هفتگانه رهبر معظم انقلاب است كه یك تكلیف اساسی را برای آستان قدس رضوی مشخص می سازد و این آستان مقدس موظف است همه برنامه های خود را بر اصل خدمت به مردم تدوین كند.
* تدوین هشت هزار برنامه ویژه دهه كرامت با محوریت مستضعفین
مدیر تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی نیز در این میزگرد گفت: دهه كرامت امسال به نام دهه خدمت به مستضعفین نامگذاری شد و تنوع و تعدد برنامه هایی كه امسال برای حركت در این جهت برنامه ریزی شد، حاكی از این نگاه است.
علی امینی افزود: برنامه ریزی برای برگزاری هشت هزار برنامه فرهنگی ویژه ایام دهه كرامت نیز در همین راستا قرار دارد به طوری كه نقاط مختلف شهر مشهد كه مجاور حضرت امام رضا (ع) هستند، زیر چتر معنویت بارگاه منور حضرت امام رضا (ع) قرار گرفتند.
وی بیان كرد: اكنون در 80 نقطه از شهر مشهد كه اغلب نقاط كم برخوردار و حاشیه شهر می باشند، كلاس ها و برنامه های قرآنی آستان قدس رضوی در حوزه روخوانی، روانخوانی، تدبر و توجه به مفاهیم قرآنی در نظر گرفته شده و در حال برگزاری است.
وی گفت: در دهه كرامت امسال برای نخستین بار كاروان های تبلیغی و جهادی رضوی به مراكز شهرها و روستاهای دارای موقوفه آستان قدس رضوی اعزام شدند تا برای مردم شور و نشاط معنوی ایجاد كرده و مفاهیم دینی و اسلامی و قرآنی را تبیین كنند.
امینی افزود: در این كاروان ها قاری قرآن، كارشناس دینی، خطیب و سخنور، مداح و ذاكر اهل بیت (ع)، كارشناس و مربی كودك وجود دارد و وقتی در فضایی حضور پیدا می كنند از جهات و موضوعات متعدد مخاطب خود را مورد توجه قرار می دهند و نیازشان را تامین می كنند.
مدیر تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: دو دسته كاروان در دهه كرامت امسال از سوی آستان قدس رضوی سازماندهی شدند كه نخستین كاروان، كاروان های 'زیر سایه خورشید' بودند كه در 90 كشور جهان حضور یافته و برای معرفت افزایی در جمع علاقه مندان به اهل بیت (ع) قرار گرفتند.
امینی افزود: دسته دوم، كاروان های تبلیغی – جهادی بودند كه مخاطب آنان مستضعفین در شهرها و روستا های دارای موقوفه و كم برخوردار كشور بود و هفت استان كشور برنامه های ویژه دهه كرامت را برگزار نمودند.
* آموزش سالانه 10 هزار فراگیر قرآن از قشر مستضعف
مدیر تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: در طول سال به طور متوسط 10 هزار فراگیر قرآن در 10 استان كشور و 30 شهرستان در قالب 500 كلاس آموزش های مربوط به قرآن را فرامی گیرند كه عمده آنان از طبقه كم برخوردار جامعه هستند.
امینی افزود: این افراد طی سه مرحله آزمون و مسابقه مورد سنجش قرار می گیرند و مدت سه روز مهمان حضرت امام رضا (ع) می شوند تا مسابقات نهایی را برگزار نموده و برگزیدگان انتخاب شوند.
وی بیان كرد: این آموزش ها علاوه بر اینكه جمعیتی از مردم را زیر پوشش قرار می دهد، موجی را در توجه به تعالیم و مفاهیم قرآنی ایجاد می كند و هدف آستان قدس رضوی نیز جریان سازی در حوزه فرهنگی و دینی بویژه توجه به مفاهیم قرآنی و معارف اسلامی است.
وی اظهار كرد: آنچه در حوزه توجه به محرومین در منشور هفت گانه رهبر معظم انقلاب استنباط می شود، ایجاد یك جریان كلی توجه به این قشر در جامعه ایرانی است و آستان قدس رضوی باید جلودار حركت توجه به محرومین و مستضعفین باشد.
* تعدد دستگاه های مختلف حمایتی آسیب بزرگ فقرزدایی در مشهد
مدیر كل كمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی نیز در این میزگرد گفت: سه مساله اساسی درباره موضوع این نشست وجود دارد كه شامل فقرزدایی، تعامل بین كمیته امداد و آستان قدس رضوی و برنامه های خاص امسال در دهه كرامت است.
محسن مسعودیان راد افزود: در حوزه فقرزدایی شاید سوال اساسی این باشد كه چرا در مشهد مقدس با وجود این همه نهادهای حاكمیتی و مردمی و دستگاه های حمایتی در ابعاد مختلف و تنوع بیش از 700 خیریه رسمی و غیررسمی، همچنان فقر رو به رشد است.
وی بیان كرد: آسیب بزرگ در مشهد مقدس در حوزه فقرزدایی ، تعدد دستگاه های مختلف و پراكنده در این شهر است در حالی كه باید مدیریت واحد شكل گرفته و فعالیت های جزیره ای و پراكنده را تبدیل به یك مجموعه یكپارچه كرد.
* رویكرد احساس محور دستگاه های اجرایی در مشهد عامل تشدید فقر و مهاجرت
مدیر كل كمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی اظهار كرد: تفاوت مدیریت اسلامی با مدیریت در بلوك شرق و غرب این است كه انفاق در فقرزدایی یك مساله كاملا هدفمند و معیارمحور به جای احساس محور است.
وی گفت: دستگاه های اجرایی حمایتی در مشهد در حوزه فقرزدایی از اصل مدیریت اسلامی فاصله گرفتند و به جای توجه به مسائل اساسی به گونه ای عمل می كنند كه باعث تشدید فقر در مشهد می شود.
مسعودیان راد افزود: نگاه احساس محور دستگاه های مختلف در مشهد باعث افزایش جاذبه های شهری و سیر مهاجرت های بی رویه و بی حد و حساب شده به طوری كه جمعیت سال به سال در مشهد رو به افزایش است.
وی ادامه داد: مهاجرت در مشهد بسیار ارزان قیمت شده كه یك علت آن حركات احساس محور دستگاه های مختلف اجرایی است در صورتی كه دستگاه ها باید ایجاد زیرساخت ها، توجه به توسعه متوازن، توجه به توسعه روستاها را كه در زمره عوامل فقرزدایی است بیشتر مورد توجه قرار دهند.
* انعقاد تفاهم نامه با آستان قدس رضوی در توجه به محرومین
مدیر كل كمیته امداد امام خمینی (ره) آستان قدس رضوی گفت: فقرزدایی یك مساله فراگیر است و به یك دستگاه مربوط نمی شود، اصل جریان فقر در گرو حل مشكلات اقتصادی و رونق اقتصادی كشور و اصلاح سیاست های پولی است.
مسعودیان راد اظهار كرد: كار كمیته امداد امام خمینی (ره) كمك به محرومان است و در این زمینه با دستگاه های مختلف مشاركت داشته و تفاهم نامه هایی را منعقد كرده است.
وی گفت: منشور حكومتی رهبر معظم انقلاب در حكم تولیت آستان قدس رضوی فصل نوینی را در ارائه خدمت به مردم ایجاد كرد و اتفاقات مبارك و جدید را رقم زد.
وی بیان كرد: در راستای عمل به منشور هفتگانه رهبر معظم انقلاب و فقرزدایی از جامعه، تفاهم نامه ای از سوی كمیته امداد امام خمینی (ره) با معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی منعقد شد.
مسعودیان راد افزود: تعاملات این دو مجموعه كه زیربنایی و مدیریتی است شامل سه محور عمده از جمله در بخشهای معیشتی- حمایتی، اشتغالزایی و فرهنگی می باشد.
وی بیان كرد: در این راستا از ابتدای امسال تاكنون 70 هزار مددجو از خدمات خاص آستان قدس رضوی به اشكال مختلف چه در مباحث فرهنگی یا معیشتی برخوردار گشتند.
وی افزود: نگاه به سه محور مزبور در قالب تلفیق سه مقوله زیارت، اردو و مباحث اقتصادی است كه تحت عنوان طرحی با نام ' كارآفرینی در پرتو كرامت رضوی' ایجاد شد و در همین دهه كرامت پنج هزار و 800 نفر زیر پوشش قرار گرفتند.
مدیر كل كمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: اردوهایی كه امسال برای زیارت حرم مطهر رضوی از سوی كمیته امداد سازماندهی شد، در قالب گروه های 'كارآفرینان برتر' از سطح استان و كشور به صورت یك اردوی زیارتی چهار روزه تعریف شد تا ضمن بهره مندی از فیوضات معنوی، احكام فقهی مربوط به شغل آنان نیز آموزش داده شود.
* خدمتگزاری درست به قشر مستضعف دلیل اصلی بازنگری در نظام اقتصادی آستان قدس رضوی
معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی دلیل تاكید تولیت این آستان مقدس بر بازنگری در نظام اقتصادی آن را توجه به خدمتگزاری درست به قشر محروم و مستضعف عنوان كرد.
خاكسار قهرودی گفت: یكی از مصادیق بارز كار فرهنگی خدمت به مردم است و زمینه ساز اثرات كارهای فرهنگی و تربیتی نیز خدمتگزاری است در غیر این صورت حرف بدون عمل می ماند.
وی اظهار كرد: خدمت به مردم و محرومان حتی در مسائل تربیتی منجر به رشد فرهنگی جامعه می شود لذا نحوه درست خدمتگزاری به مردم در شاخص های سنجش تربیت درست و فرهنگ متعالی جامعه تاثیرگذار می باشد.
وی افزود: برای یك مسئول در نظام اسلامی برخورداری بی حساب و كتاب از نعمات مادی و بروز نشانه های رفاه طلبی در وی، نه تنها ارزش نیست بلكه یك صفت مذموم و منفور به شمار می رود.
معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی گفت: باید در چهره و زندگی مسئول دینی نشانه های خدمتگزاری وجود داشته باشد و هر چه فرد از نعمت های الهی برخورداری بیشتری داشته باشد وظیفه اش در قبال محرومان و مستضعفان سنگین تر است.
خاكسار قهرودی اظهار كرد: توجه به این مساله است كه باور مطالبه گری از مسئولان نسبت به كاستی ها در برنامه های خود را در مردم تقویت می كند و ارزش گذاری به این مطالبه گری هاست كه نظام اسلامی را پابرجا باقی می گذارد و اگر از این مهم غفلت شود نظام مورد تهدید جدی قرار می گیرد.
وی گفت: در زمانی كه دشمنان قسم خورده نظام اسلامی كمر همت به نابودی آن بسته اند، باید خدمتگزاری به مردم در اولویت قرار گیرد و حتی آستان قدس رضوی با صبغه فرهنگی و تربیتی خود باید در این جهت حركت كند.
* همكاری همه دستگاه های اجرایی، رمز موفقیت آستان قدس رضوی در خدمتگزاری
معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی گفت: رفع مشكل فقرزدایی و رسیدگی به مستضعفان فقط بر عهده آستان قدس رضوی نیست بلكه مسئولیت اصلی برعهده دولت و دستگاه های رسمی نظام است كه امكانات، بودجه و نیروی انسانی در اختیار دارند و با عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی می توانند وضعیت اقتصادی كشور را سامان بخشند.
وی افزود: برنامه های آستان قدس رضوی برای كمك به مستضعفین زمانی به موفقیت دست پیدا می كند كه نهادهای دولتی، غیردولتی و خیرین در كنار آن قرار گرفته و برنامه های هدفمند را با همراهی همدیگر انجام دهند.
وی بیان كرد: امروز مسئولیت نهادهای مردمی به مراتب بیشتر از گذشته است و باید حركت هماهنگ و هم افزایی در مسیر فقرزدایی و كمك به محرومان انجام دهند.
وی افزود: مهمترین مسئولیت آستان قدس رضوی، قرار گرفتن در كنار دستگاه های حمایتی، تكرار كارهای آنها و موازی كاری نیست بلكه بستر آفرینی و بستر سازی است تا همگان در كنار نام مقدس آستان قدس رضوی تحت لوای پرچم منتسب به آن یك هم افزایی و حركت همگانی و شایسته جمعی ایجاد كنند.
* آستان قدس رضوی كمیته امداد نیست
معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی گفت: نباید تصور شود كه آستان قدس رضوی یك كمیته امداد بزرگتری است لذا ارسال نامه برای درخواست پول و شغل به این نهاد، اقدام درستی نیست.
خاكسار قهرودی افزود: ایجاد بستر هماهنگ و هم افزا برای خدمت شایسته به محرومان و جلوگیری از فقر از وظایف آستان قدس رضوی است، فقر ریشه در جای دیگری دارد اما آستان قدس رضوی می تواند به رفع آن كمك كند.
وی اظهار كرد: در دهه كرامت امسال، گستردن سفره اكرام رضوی در 800 نقطه از كشور، زمینه زیارت آسان هزار و 560 زیارت اولی، ارائه خدمات درمانی رایگان در حاشیه شهر، اعزام كاروان های جهادی به نقاط محروم، فراهم كردن زمینه اسكان زائران مستقر در اطراف حرم مطهر رضوی برای زائران فراهم شد.
وی افزود: براساس تاكید تولیت آستان قدس رضوی، برنامه ها با محور كمك به مستضعفان نظیر ارائه خدمات درمانی در حاشیه شهر یا اطعام نیازمندان تنها به دهه كرامت خلاصه نمی شود بلكه اصل خدمتگزاری و توجه به زائر محور اصلی همه برنامه های این آستان مقدس در تمام ایام سال است.
وی گفت: طی تفاهم نامه ای كه بین آستان قدس رضوی و بسیج سازندگی منعقد شد، مقرر گردید، سه هزار و 500 اردوی جهادی در سال با مشاركت خیریه های مردمی برای رسیدگی به مستضعفان كشور برگزار شود.
معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی، گسترش سفره اكرام رضوی در طول سال در نقاط محروم كشور، راه اندازی نمایندگی های استانی آستان قدس رضوی و بهره گیری از نذورات مردمی آن استانها برای آبادانی منطقه خود، ساخت زائرشهرها و زائرسراهای ارزان قیمت، هماهنگی و هم افزایی با دستگاه های مختلف حمایتی نظیر كمیته امداد و ستاد اجرایی فرامین امام راحل و بسیج مستضعفین در راستای كمك بیشتر به محرومان و ریشه كنی فقر را از دیگر برنامه های آستان قدس رضوی در راستای عمل به منشور هفت گانه رهبر معظم انقلاب برشمرد.
وی افزود: رویكرد اصلی آستان قدس رضوی در دوره تولیت جدید این است كه به جای مراجعه مستقیم مستضعفان به این آستان مقدس، خدمتگزاران این نهاد با هماهنگی سایر دستگاه های اجرایی به سراغ مردم در مناطق محروم رفته و به آنان در بخشهای مختلف خدمت رسانی كنند.
* عمده درخواست های مردم از آستان قدس رضوی، اشتغالزایی است
معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی گفت: عمده درخواست های مردم از این نهاد مربوط به اشتغال است در حالی كه آستان قدس رضوی متولی مستقیم اشتغالزایی نیست.
خاكسار قهرودی افزود: اشتغالزایی یكی از محورهای اساسی در برنامه های آستان قدس رضوی و یكی از مصادیق اساسی در رفع محرومیت و كمك به محرومان است لذا هر دستگاهی كه بخواهد در محرومیت زدایی اقدامی انجام دهد باید توجه جدی به اشتغالزایی داشته باشد.
وی بیان كرد: هرچند آستان قدس رضوی متولی مستقیم اشتغالزایی نیست اما اگر فردی تسهیلاتی از این آستان مقدس برای اشتغال و كارآفرینی بخواهد، دریغ نخواهد شد و زودتر از سایر درخواست ها به آن رسیدگی می شود.
* راه اندازی پایگاه های فرهنگی ویژه دهه كرامت در حرم مطهر رضوی
مدیر تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: زائر محوری، توجه به محرومان و مستضعفان و تاثیرگذاری فرهنگی در جامعه و جهان اسلام از مهمترین رویكردهای آستان قدس رضوی است كه در چشم انداز آن و منشور هفت گانه رهبر معظم انقلاب به آن اشاره شده است.
امینی افزود: برای جریان سازی فرهنگی باید تفكر جامعه اصلاح شود و اصلاح این تفكر با همكاری همه نهادها و آحاد مردم محقق می شود.
وی بیان كرد: تجلی فرهنگ زیارت در حوزه خدمات فرهنگی این آستان مقدس برای دهه كرامت امسال، راه اندازی چهار پایگاه فرهنگی در چهار نقطه از حرم مطهر رضوی شامل صحن قدس، ضلع شمال صحن جامع رضوی ، ضلع شرقی صحن هدایت و مجموعه باغ رضوان است.
وی گفت: شاخص ترین خدمتی كه در این پایگاه ها ارائه می شود، آموزش غیرمستقیم آموزه های دینی و سبك زندگی رضوی در قالب شعر، سرگرمی، بازی، نمایش و نقاشی در فضایی بانشاط برای كودكان و نوجوانان است تا حركت در مسیر دین و سبك زندگی دینی در ذهن و رفتار آنان نهادینه گردد.
مدیر تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی افزود: برای سایر اعضای خانواده ها نیز برنامه های تفریحی و آموزشی در این پایگاه های فرهنگی در نظر گرفته شده است.
امینی با بیان اینكه آداب زیارت از شاخص ترین موضوعات آموزشی این پایگاه هاست، افزود: اسرار و آداب نماز، احكام و چگونگی اقامه نماز، توجه به مهدویت و فرهنگ انتظار، پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی مردم و سوالات اعتقادی مخاطبان، مشاوره در حوزه زندگی خانوادگی و اجتماعی از دیگر فعالیتهای ارائه شده در این پایگاه هاست.
وی بیان كرد: در دهه كرامت امسال فعالیتهای فرهنگی درعرصه حضور زائر و در منظر زائر تجلی پیدا كرده به همین منظور پایگاه های فرهنگی در معرض دید زائران قرار گرفته است.
* نخستین اجلاس تولیت اعتاب مقدسه جهان اسلام در دهه كرامت
مدیر تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: در دهه كرامت امسال به منظور رسیدگی به تسهیل زیارت مستضعفان و همبستگی عتبات در این موضوع و همچنین دفاع از امنیت زائران دنیا نخستین اجلاس تولیت اعتاب مقدسه ایران، عراق و سوریه در سالروز میلاد حضرت امام رضا (ع) در حرم مطهر رضوی برگزار شد.
امینی افزود: این حركت و كنار هم قرار گرفتن همه تولیت های اعتاب مقدسه جهان اسلام، پیام شفافی دارد و آن هم افزایی تولیت همه اعتاب مقدسه جهان اسلام در راستای خدمت به زائر، توسعه فرهنگ خدمت به زائر، هماهنگی و هم افزایی و همسویی در عرصه ارائه خدمات به زائران می باشد.
* لزوم تبدیل خدمتگزاری به زائران امام رضا (ع) به فرهنگ عمومی
معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی گفت: در حوزه زیارت آنچه باید به عنوان یك فرهنگ عمومی ترویج شود، انتقال این معناست كه انسان علاقه مند و عاشق امام و مومن راستین باید خدمتگزار بهتری برای زائران حضرت امام رضا (ع) باشد.
خاكسار قهرودی افزود: آستان قدس رضوی برای توسعه این مفهوم، طرحی با عنوان 'خدمت، خادم، مخدوم' یا 'خدمتیاران رضوی' تدوین كرده است تا حوزه خدمتگزاری به زائران حضرت امام رضا (ع) فقط در حوزه فیزیكی حرم مطهر رضوی در مشهد خلاصه نشود بلكه همه جغرافیای ایران و جغرافیای عالم خدمتگزار زائران حضرت امام رضا (ع) باشند.
وی تاكید كرد: خادمان حضرت امام رضا (ع) باید رفتار خود را منطبق بر رفتار آن حضرت نمایند لذا اگر مسئول یا مجاوری در كنار ضریح و حرم مطهر رضوی رفتار شایسته نداشته باشد، خادم و پیرو حضرت امام رضا (ع) نیست.
وی گفت: فردی كه بتواند در حد توانایی خود در هر نقطه از ایران یا دنیا به زائر حضرت امام رضا (ع) خدمت كند، خادم واقعی است و این فرد باید بتواند دسترسی فیزیكی به حرم مطهر برای خدمتگزاری نزدیكتر داشته باشد.
وی افزود: تحقق این مهم در قالب طرح خدمتیاران رضوی در حال پیگیری است و مراحل نهایی را طی می كند تا به صورت همگانی مورد استفاده قرار گیرد.
معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی افزود: هم اكنون طرح خدمتیاران رضوی به صورت آزمایشی در استانهای خراسان رضوی ، خراسان شمالی و خراسان جنوبی در حال اجراست تا پس از نتایج به دست آمده، این طرح به كل كشور تسری یابد.
آستان قدس رضوی دارای سه بخش سازمان مركزی، شش معاونت، موسسات اقتصادی و شورای عالی فرهنگی است.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، شش معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی، تبلیغات و ارتباطات اسلامی، املاك و اراضی، اماكن متبركه و امور زائران، فنی و عمران موقوفات، امور حقوقی و موقوفات و امداد مستضعفان و سازمان عمران زیر مجموعه سازمان مركزی آستان قدس رضوی هستند.
سازمان اقتصادی رضوی نیز مدیریت 89 شركت و مؤسسه را برعهده دارد كه حوزه فعالیت آنها در بخشهای صنعت و معدن، كشاورزی، عمران و خدمات و اقدامات زیربنایی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس است.
شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی نیز 14 موسسه فرهنگی و اجتماعی را پوشش می دهد كه در بخشهای مختلف فرهنگی و آموزشی با محوریت زائران خدمت رسانی می كنند.
مدیریت حسابرسی داخلی و امور مجامع، مدیریت نذورات كل، مدیریت نظارت بازرسی و رسیدگی به شكایات، مدیریت حراست و مدیریت روابط عمومی از دیگر بخشهای مدیریتی آستان قدس رضوی هستند.
همچنین آستان قدس رضوی در 14 شهر كشور موقوفاتی دارد كه مركز خدمت رسانی به زائران حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و مردم هستند.
7489/7505 / 6053
در میزگرد ایرنا بررسی شد/
رویكرد محرومیت زدایی آستان قدس رضوی برای جشن های دهه كرامت
۲۴ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۱۲
کد خبر:
82187522
مشهد- ایرنا- آستان قدس رضوی محور اصلی برنامه ها و جشن های خود در دهه كرامت امسال را بر پایه توجه به محرومان و هم افزایی برای خدمتگزاری شایسته به زائران حضرت امام رضا (ع) قرار داده است كه این رویكرد محور گفت وگو با مسئولان در میزگرد ایرنا شد.