۲۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱:۲۴
کد خبر: 82188579
T T
۰ نفر
توليت آستان قدس رضوي: همكاري آستان هاي مقدس جهان اسلام ضروري است

مشهد- ايرنا- توليت آستان قدس رضوي گفت: همكاري و همگرايي ميان آستان هاي مقدس جهان اسلام يك امر ضروري است.

به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رئيسي يكشنبه شب در اجلاسيه آستان هاي مقدس جهان اسلام با بيان اينكه انسان تنها در پرتو آموزه‌هاي ائمه معصومين(ع) مي‌تواند مسير تعالي را طي كند، افزود: ائمه معصومين و امامزاده‌هاي عاليقدر نمايندگان خداوند در زمين و واسطه فيض الهي براي آدمي هستند كه به بشريت چگونه زيستن را مي‌آموزند و آدمي تنها در پرتو هدايت آنهاست كه مي‌تواند راه سعادت را طي كند.
عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري خاطرنشان كرد: جوامع اسلامي مي توانند اختلافات خود را در پرتو انوار ائمه معصومين(ع) به وحدت تبديل كنند و امام رضا (ع) به خاطر جايگاه علمي كه دارند، رمز ائتلاف ميان اديان هستند.
وي معصومين عليهم السلام را نور واحده خواند و اضافه كرد: گفتمان، سيره و راه ائمه معصومين عليهم السلام واحد است و همانگونه كه در كتاب ارزشمند مقام معظم رهبري ذكر شده است مي‌توان امامان معصوم را يك انسان 250 ساله دانست.
حجت الاسلام رئيسي با تاكيد بر اينكه توليت‌هاي عتبات عاليات به عنوان مسئولان اداره كننده بارگاه‌هاي شريف ائمه اطهار(ع) وظيفه خطيري در هدايت جامعه اسلامي بر دوش دارند، ابراز كرد: عشق و دلدادگي به اين حضرات در قلب همه مسلمانان است و بايد زندگي انسان معاصر با بهره از سيره و انوار طيبه اين بزرگان رقم بخورد.
عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان، در بخش ديگري درباره مشتركات تمامي عتبات عاليات، گفت: اماكن متبركه شيعي داراي ويژگي‌هاي مشتركي هستند كه از آن جمله مي‌توان به رسالت هدايتگري، اداره مردمي، داشتن امتداد و باورهاي عميق تاريخي، برخورداري از ارادت مردمي، فرامرزي بودن و برخورداري از تنوع اقليمي و فرهنگي اشاره كرد.
وي با بيان اينكه امروز همگرايي، هم انديشي و همكاري ميان آستان هاي مقدس شيعي يك ضرورت اجتناب ناپذير است، به ديپلماسي زيارت اشاره و ابراز كرد: ديپلماسي زيارت تفاوت زياد و عميقي با ديپلماسي‌هاي رايج سياسي دارد؛ ديپلماسي زيارت مردمي، عميق، مستحكم و ريشه دار بوده، اما ديپلماسي سياسي دولتي، سطحي و متغير است.
وي با بيان اينكه ديپلماسي سياسي نگاه به ارزش‌هاي ملي و اقليمي دارد اما ديپلماسي زيارت نگاه به ارزش جايگاه انساني دارد، ابراز كرد: بر اين اساس ارتباطات عتبات عاليات جهان شمول، مستحكم و استوار است.
حجت الاسلام رئيسي همگرايي و وحدت آستان هاي مقدس را در حل بسياري از مشكلات امروز امت اسلامي بسيار حائر اهميت برشمرد و گفت: ترويج معارف دين و اهل بيت عصمت و طهارت(ع) راهبرد اصلي آستان هاي مقدس است و دلدادگي و عشق مردم به اين بارگاه‌ها ظرفيت عظيمي به شمار مي رود.
توليت آستان قدس رضوي با بيان اينكه ترويج سبك زندگي اسلامي، تسهيل امر زيارت و تعميق معارف ديني از رسالت‌هاي اصلي آستان هاي مقدس است، تصريح كرد: تشكيل جبهه مشترك در جهان اسلام با هدف توسعه قدرت اسلام و مقابله با چالش‌هاي پيش روي مسلمانان يك ضرورت مهم است.
وي همكاري، هم گرايي و تبادل تجربيات آستان هاي مقدس را از راه‌هاي موثر در سعادت جوامع مسلمان معرفي كرد و افزود: بايد با كمك گرفتن از انوار اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام در راستاي اتحاد جوامع اسلامي تلاش كنيم.
حجت الاسلام رئيسي با بيان اينكه توسعه مقوله زيارت يكي از بهترين راه‌هاي مصون سازي جوامع اسلامي در برابر تهاجمات فرهنگي است، گفت: امروز اگر مي‌خواهيم جوامع اسلامي را در برابر تهاجم ناجوانمردانه فرهنگ غرب حفظ كنيم، چاره‌اي جز توسعه، تعميق و تسهيل امر زيارت نداريم.
توليت آستان قدس رضوي ضمن بيان اين مطلب كه آستان هاي مقدس دستگاه انسان سازي هستند، بيان كرد: بايد تلاش كنيم با اتحاد و بهره از ظرفيت‌ها و تجربيات يكديگر، معنويت و روحانيت اين مجموعه‌هاي مطهر تا حد ممكن تجلي بيشتري داشته باشند.
در اين مراسم تفاهمنامه همكاري در چهارچوب نخستين اجلاس اعتاب مقدس جهان اسلام با حضور 14 توليت اين اعتاب در محل تالار آئينه حرم مطهر حضرت ثامن الحجج علي بن موسي الرضا(ع) در مشهد منعقد شد.
شبد/7498/5132/ 3404
۰ نفر