۲۵ مرداد ۱۳۹۵، ۸:۵۱
کد خبر: 82188713
T T
۰ نفر
ارائه آموزش های كارآفرینی برای 11 هزار مددجوی كمیته امداد كردستان

سنندج-ایرنا- معاون اشتغال و خودكفایی كمیته امداد كردستان گفت: در سال جاری 11هزار نفر از مددجویان كمیته امداد كردستان در قالب حرفه آموزی دبیرستانی و مهارت آموزی به افراد فاقد مهارت، آموزش های فنی و حرفه ایی و كارآفرینی می بینند.

به گزارش ایرنا، فرشید جهان بین شامگاه یكشنبه در نشست بررسی زمینه‌های راه اندازی مجتمع‌ تولیدی و خدماتی مددجویان كمیته امداد قروه افزود: بر اساس پتانسیل و ظرفیت در حوزه مشاغل و كسب و كار برای راه اندازی درحوزه كارآفرینی این آمادگی وجود دارد و هیچ محدودیتی از لحاظ تعداد آموزش به افراد برای ایجاد اشتغال وجود ندارد.
به گفته وی از 11 هزار سهمیه مددجویان كمیته امداد كردستان در بحث آموزش كارآفرینی، سهمیه شهرستان قروه هزار نفر در حوزه آموزش و مهارت حرفه آموزیی است.
جهان بین با اشاره به اینكه در حال حاضر در هر سه فصل سه هزار و 500 نفر آموزش دیده اند گفت: با توجه به فصل كار مددجویان در حوزه روستایی و شناسایی خانواده های مستعد برای كمك به معیشت، تا اواخر شهریور ماه و سه ماه فصل پاییز افراد به صورت كامل آموزش در حوزه مهارت آموزی ارائه می شود.
وی بیان كرد: سال گذشته سهمیه استان كردستان برای خودكفایی دو هزار و 16 نفر بود كه امسال به همین میزان مددجوی تحت پوشش كمیته امد در كردستان خودكفا و از لحاظ معیشتی مستقل می شوند.
معاون اشتغال و خودكفایی كمیته امداد كردستان از راه اندازی 50 مجتمع خدماتی و تولیدی ویژه مددجویان در كردستان خبر داد و افزود: با همكاری و تعامل بین بخشی فرمانداری ها و دستگاه های اجرایی سهمیه هر شهرستان برای راه اندازی این مجتمع ها بر اساس ظرفیت سنجی حداقل پنج مجتمع در مشاغل حوزه روستایی و شهری است.
وی با اشاره به اینكه در بانه و دهگلان نمونه ای موفق از این مجتمع ها اجرایی شده است اظهار كرد: در بازارچه میوه و تره بار بانه 15 نفر و در مجتمع پرورش گاو شیری پنج راسی دهگلان نیز برای شش خانواده اشتغالزایی ایجاد شده است.
جهان بین با بیان اینكه شهرستان قروه سومین شهرستان است كه وارد كار اجرایی ایجاد مجتمع تولیدی و خدماتی برای مددجویان كمیته امداد می شود اظهار كرد: در صورت تعامل و هم افزایی بویژه در بحث تامین زمین و فضای مورد نیاز در حوزه روستایی و هم در حوزه مشاغل شهری آمادگی از لحاظ اعتباری بر مبنای كار كارشناسی وجود دارد.
به گفته وی نگاه ویژه سازمان در راستای توانمندسازی و ایجاد مشاغل جدید است و شناسایی و ایجاد مجتمع های خدماتی تولیدی با ماهیت انفرادی است.
معاون اشتغال و خودكفایی كمیته امداد امام خمینی (ره) كردستان افزود: ایجاد مجتمع ها در سطح شهر و روستاهای استان برای ایجاد اشتغالزایی به مددجویان از 150 تا 450 میلیون ریال به صورت تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می شود.
به گفته وی 231 روستا در كردستان برای اجرای مجتمع تولیدی و خدماتی به دنبال همراهی و همگامی با برنامه پنجم توسعه مبنی بر توسعه خدمات روستایی شناسایی شده كه 20 روستای آن مربوط به قروه است.
جهان بین خاطر نشان كرد: 81 روستا در سنندج، سه روستا در سروآباد، 39 روستا در دهگلان، شش روستا در مریوان، 25 روستا در كامیاران، سه روستا در سقز، 9 روستا در دیواندره، 24 روستا در بیجار و 19 روستا در بانه قابلیت اجرای این طرح را دارند.
وی در ادامه افزود: در سال جاری اعتبار 50 میلیارد ریال تسهیلات در حوزه مشاغل خانگی و كسب و كار خُرد و ایجاد مجتمع به صورت قرض الحسنه در خدمت محرومین شهرستان قروه در نظر گرفته شده است.
به گفته وی سال گذشته در شهرستان قروه بانك ها بیشتر از 93 درصد اعتبارات در زمینه اشتغالزایی پرداخت كردند كه امسال بانك ها درصدد هستند هفت درصد پوشش بدهند و شهرستان قروه جزء شهرستان هایی بود كه در حوزه تسهیلات بانكی خوب عمل كرد.
جهان بین با اشاره به اشتغالزایی دانش بنیان در سطح روستاها گفت: بر اساس تجارب و تفاهم نامه شركت های زیرمجموعه پارك علم و فناوری در راستای افزایش تولید بهتر در روستاها در حوزه باغداری و زراعت بتوان مشاغل جدید را با همكاری دستگاه های مرتبط در سطح شهرستان پیاده سازی كرد و در این زمینه وارد فاز اجراء شد.
به گفته وی برای شهرستان قروه در زمینه تولید علوفه و موادی از قبیل سركه طرح هایی با استفاده از ظرفیت دانش بنیان استفاده خواهیم كرد و در حوزه روستایی هم اجرایی و هم استمرار داشته باشد.
وی با بیان اینكه با توجه به نامگذاری سال اقدام و عمل نیاز به افزایش تسهیلات وجود دارد، افزود: سال گذشته میزان تسهیلات اشتغالزایی در استان كردستان 600میلیارد ریال بود كه این تسهیلات در سال جاری به 300 میلیارد ریال كاهش یافته است و این نگرانی و دغدغه را از طریق استانداری و هم حوزه مركزی كمیته امداد اعلام می كنیم.
معاون اشتغال و خودكفایی كمیته امداد كردستان بیان داشت: سال گذشته برای تسهیلات اشتغال و خودكفایی از محل بودجه منابع قرض الحسنه بند 16 ردیف بودجه 600 میلیارد ریالی به كمیته امداد كردستان در نظر گرفته شد كه 500 میلیارد ریال آن با كارسازی از سوی بانك ها تخصیص و 440 میلیارد ریال به مددجو پرداخت شد.
وی با اشاره به اینكه سال گذشته 90 درصد تسهیلات اشتغالزایی و خودكفایی در بخش كمیته امداد جذب شد افزود: سال گذشته از این منابع در كل استان برای سه هزار و 12 نفر فرصت شغلی ایجاد شد.
جهان بین با بیان اینكه یكی از اهداف كمیته امداد در راستای توانمندسازی ایجاد اشتغال با محوریت مشاغل خانگی و كسب و كار خُرد است ادامه داد: توجه به توسعه روستایی و ایجاد اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه روستایی با فرایند مشاوره شغلی و بازاریابی و فروش محصولات از اهداف اجرای این طرح است.
در حال حاضر هشت درصد جمعیت كردستان در قالب 52 هزار خانوار تحت حمایت كمیته امداد كردستان هستند و 10 درصد جمعیت استان در مجموع خدمات مستمر و موردی دریافت می‌ كنند.
قروه در 90 كیلومتری شرق سنندج قرار دارد.
7345/6108